جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - March 29 2024
کد خبر: 45292
تاریخ انتشار: 17 آذر 1397 15:49
اطلاعات جدیدی که افشا شده، به طور مستقیم مسئله تبانی را نشان می‌دهد. روابط ترامپ با روسیه صریحا جنبه سیاسی داشته است. گفته می‌شود که کوهن پیشنهاد داده که در برج آینده ترامپ در مسکو یک آپارتمان لاکچری ۵۰ میلیون دلاری به پوتین داده شود. اگر این امر درست باشد، ترامپ و شرکتش ممکن است با خطر قابل توجهی مواجه شوند.
رابرت مولر، مسئول تحقیقات در پرونده احتمال مداخله روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا، جزئیات جدیدی درباره ارتباط افراد نزدیک به دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، با دولت روسیه افشا کرده است. افشاگری‌های مولر بار دیگر گمانه‌زنی‌ها درباره احتمال پایان تراپ را احیا کرده است.
به گزارش فرارو، روز جمعه، برای ترامپ روز بدی بود. مولر از «تبانی» تیم ترامپ با روسیه شواهد جدیدی ارائه کرد. طبق افشاگری‌های مولر، در اوایل نوامبر ۲۰۱۵، یک شهروند روسی که با کاخ کرملین روابط داشت، به مایکل کوهن، وکیل شخصی ترامپ، گفته که او می‌تواند از ارتباطات دولت روسیه برای کمک به طرح‌های تجاری و سیاسی ترامپ استفاده کند.
این رابطه بین یک دستیار ارشد ترامپ و شهروند روسی، جدیدترین نمونه از ده‌ها رابطه است که پس از انتخابات نوامبر ۲۰۱۶ افشا شده است. چند روز پس از پیروزی ترامپ، هوپ هیکس، سخنگوی او، قاطعانه ادعا کرد که هیچ نوع تماسی بین دستیاران ترامپ و روسیه وجود نداشته است.
اطلاعات جدید درباره کوهن به طور ویژه مهم است. چون تماس در ماه‌های اولین دوره تبلیغات انتخاباتی اتفاق افتاده و دادستان‌ها گفته‌اند که شهروند روسی ادعا کرده در کمک به ستاد ترامپ منفعت دارد. بنا به گفته دادستان‌ها، در نوامبر ۲۰۱۵، کوهن اطلاعات تماس شهروند روسی را گرفته و با او صحبت کرده است. این شهروند ادعا کرده که در فدراسیون روسیه، شخص معتمدی هست و می‌تواند به ستاد ترامپ هم‌افزایی سیاسی و هم‌افزایی در سطح دولت بدهد. کوهن به دادستان‌ها گفته که شهروند روسی مکررا پیشنهاد داده که جلسه‌ای میان ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، و ترامپ ترتیب دهد تا به کوهن کمک کند طرح احداث پروژه ملکی ترامپ در مسکو را پیش ببرد. شخص روسی به کوهن گفته چنین جلسه‌ای نه فقط در بعد سیاسی بلکه در بعد تجاری هم می‌تواند تاثیر فوق‌العاده‌ای داشته باشد.
 مایکل کوهن، وکیل سابق ترامپ
در زمانی که کوهن با روس‌ها تماس گرفته، او کار بر روی یک پروژه ساختمانی ترامپ را آغاز کرده بود که با فلیکس ساتر، شریک تجاری روسی ترامپ، مشترک بود. کوهن قبول کرده که درباره جزئیات پروژه به کنگره دروغ گفته است.
اطلاعات جدید، تکرار پیشنهادات روس برای حمایت از دستیاران برجسته ترامپ در دوره تبلیغات انتخاباتی را نشان داد. در زمان کاندیداتوری ترامپ، کوهن حامی اولیه دیدار ترامپ و پوتین، بود. در یک گفتگوی رادیویی در سپتامبر ۲۰۱۵، کوهن پیشنهاد داد که ترامپ با پوتین، که برای حضور در نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل در نیوریوک حضور داشت، دیدار کند. کوهن بعدا گفته این اظهارت، فی‌البداهه بیان شده، اما در هفته‌های اخیر اذعان کرده که او با ترامپ درباره برقراری روابط با دولت روسیه مشورت کرده است.
ترامپ در ۲۰۱۶ اعلام کرده بود که او با روسیه هیچ روابط تجاری نداشته است. اما اعترافات کوهن نشان داد که ترامپ افکار عمومی را گمراه کرده بود.
علاوه بر کوهن، فرد دیگری از نزدیکان ترامپ در روند تحقیقات دروغ گفته است. مولر اعلام کرده پُل منافورت، رئیس پیشین ستاد انتخاباتی ترامپ، در چندین زمینه به محقق ویژه پرونده دخالت روسیه در انتخابات آمریکا دروغ گفته است. منافورت درباره روابطش با کنستانتسین کیلیمنیک، شریک تجاری سابق ترامپ در اوکراین و کارمند روسی سابق شرکت مشاوره سیاسی منافورت، دروغ گفته است. مولر قبلا ادعا کرده بود که کیلیمنیک، یک مامور سابق اطلاعاتی روسی است. هرگونه کشفیات جدید مولر درباره همدستی رئیس ستاد ترامپ با تلاش‌های مسکو برای تاثیر گذاشتن بر انتخاب ترامپ، می‌تواند برای رئیس‌جمهور آمریکا ویرانگر باشد.
 پُل منافورت، رئیس سابق ستاد ترامپ
علاوه بر پرونده دخالت روسیه در انتخابات، نزدیکان ترامپ به پرداخت حق السکوت به دو زن، که ادعا می‌کنند با ترامپ رابطه داشته‌اند، هم متهم شده‌اند. دادستان‌های نیویورک اعلام کرده‌اند که ترامپ، سازمان ترامپ و ستاد انتخاباتی او همگی با هدف اثرگذاری بر انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۱۶، به طور مستقیم، در یک طرح غیرقانونی برای ساکت کردن دو زن درگیر بودند. با توجه به این افشاگری‌ها، احتمال اینکه ستاد ترامپ با اتهاماتی مواجه شود بیشتر شده است.
علیرغم آنکه ترامپ ممکن است از چنین سرنوشتی جان سالم به در ببرد چرا که بعید است وزارت دادگستری آمریکا یک رئیس‌جمهور مستقر را متهم کند، اما ممکن است او مانند رئیس‌جمهور ریچارد نیکسون، به عنوان توطئه‌گر شریک غیرمتهم شناخته شود. یا اینکه اگر او قبل از انقضای قانون مروز زمان، ریاست جمهوری را کنار بگذارد، ممکن است متهم شود.
به گزارش نیویورک‌تایمز، اطلاعات جدیدی که افشا شده، به طور مستقیم مسئله تبانی را نشان می‌دهد. روابط ترامپ با روسیه صریحا جنبه سیاسی داشته است. گفته می‌شود که کوهن پیشنهاد داده که در برج آینده ترامپ در مسکو یک آپارتمان لاکچری ۵۰ میلیون دلاری به پوتین داده شود. اگر این امر درست باشد، ترامپ و شرکتش ممکن است با خطر قابل توجهی مواجه شوند.
پس از انتشار گزارش‌های مولر و اتهام‌زنی به نزدیکان ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا برآشفت و در چند توئیت، ضمن رد اتهامات، گفته رودی جولیانی، وکیلش، و دیگران، گزارشی در برابر گزارش مولر تهیه می‌کنند. به گفته ترامپ، ۸۷ صفحه گزارش جولیانی و دیگران نوشته شده است.
اما علیرغم انکار ترامپ، برخی معتقدند که با انتشار گزارش مولر حلقه محاصره ترامپ تنگ‌تر شده است. مولر برای چند ماه به آرامی طناب را دور گردن کاخ سفید ترامپ محکم می‌کرد. روز جمعه معلوم شد که این طناب تا چه اندازه می‌تواند محکم‌تر شود. به گفته سی‌ان‌ان، نه فقط ترامپ بلکه همه کسانی که در حقله درونی او قرار دارند، باید از حرف‌های مولر نگران شوند.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر