پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - March 28 2024
کد خبر: 45203
تاریخ انتشار: 11 آذر 1397 15:58
قائم مقام بانک مرکزی با اشاره به شرابط اقتصادی حال حاضر گفت: علی‌رغم رعایت انضباط مالی در سال‌های اخیر، همچنان رشد نقدینگی مایه نگرانی است که ضرورت دارد تلاش‌ها در این زمینه بیشتر شود، چراکه عواقبی همانند افزایش تورم را در پی دارد.
به گزارش ایسنا، اکبر کمیجانی امروز (یکشنبه) در همایش مالی اسلامی اظهار کرد: علی‌رغم پیشرفت‌های بازار سرمایه و افزایش سهم آن در تأمین مالی، همچنان اقتصاد ایران بانک‌محور است و تقاضاهای وسیعی به سمت بانک هدایت شده و چون به همه این تقاضاها پاسخ داده نمی‌شود، انتقادات از نظام بانکی افزایش می‌یابد.
وی افزود: علی‌رغم رعایت انضباط مالی در سال‌های اخیر، همچنان رشد نقدینگی مایه نگرانی است که ضرورت دارد تلاش‌ها در این زمینه بیشتر شود، چراکه عواقبی همانند افزایش تورم را در پی دارد.
کمیجانی ادامه داد: در ایران همزمان با رشد نقدینگی گسترش فعالیت‌های غیررسمی در اقتصاد و عدم ثبت آنها در آمار GDP منجر می‌شود آمار تولید ناخالص ملی به خوبی ثبت نشود. استفاده از اسناد خزانه اسلامی و صکوک در بازار سرمایه و همچنین استفاده از اوراق مشارکت در نظام بانکی باعث شده بخشی از نیازهای دولت برای تأمین مالی بلندمدت برآورده شود.
قائم مقام بانک مرکزی با اشاره به لزوم تامین مالی بلند مدت در اقتصاد ایران گفت: قطعا تأمین مالی بلندمدت از سوی نظام بانکی بسیار دشوار است و باید در این حوزه به سمت بازار سرمایه حرکت کنیم، چراکه تجربه تأمین مالی نظام بانکی در این زمینه اصلا تجربه خوبی نیست و در بسیاری از موارد تسهیلات پرداختی به بانک‌ها بازگشت نخورده و منجر به بی‌نظمی در بازار پول شده است.
وی افزود: حمایت از تولید و اشتغال سرلوحه فعالیت بانک مرکزی است، اما به بانک‌ها هم هشدار می‌دهیم که منابع و مصارف خود را هماهنگ کنند، چراکه منجر به رقابت ناسالم و نوسان در نرخ سود می‌شود. در این راستا برای مقابله با این پدیده تأمین مالی از طریق بازار بین بانکی در سال‌های اخیر افزایش یافته و مدام در حال افزایش است و به حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان رسیده است.
کمیجانی با بیان اینکه توجه به ابزارهای مالی اسلامی همواره مورد توجه بانک مرکزی بوده است، تأکید کرد: همه بانک‌های کشور در رده بانک‌های اسلامی هستند و بعد از ایران، عربستان و مالزی در جایگاه‌های بعدی قرار دارند. اوراق اجاره، رهنی، استصناع، اسناد خزانه اسلامی، اوراق گواهی سپرده و انواع دیگری از ابزارهای مالی اسلامی در کشور منتشر می‌شود که همگی می‌توانند در راستای سیاست‌های بانک مرکزی مبنی بر حمایت از تولید و اشتغال مؤثر باشند.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر