جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - March 29 2024
کد خبر: 45040
تاریخ انتشار: 30 آبان 1397 18:16
سخنگوی وزارت امور خارجه، ارسال نامه از سوی قوه قضائیه خطاب به وزیر امور خارجه برای ارائه اسناد خود درباره پولشویی عظیم در کشور را تایید کرد.
به گزارش راه امروز: سخنگوی وزارت امور خارجه، ارسال نامه از سوی قوه قضائیه خطاب به وزیر امور خارجه برای ارائه اسناد خود درباره پولشویی عظیم در کشور را تأیید کرد. بهرام قاسمی، اعلام کرد: امروز (۳۰ آبان‌ماه) نامه‌ای از سوی محمدجعفر منتظری، دادستان کل کشور خطاب به محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ارسال شده که این نامه به دست وزیر رسیده است.
بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه در گفت‌وگو با فارس، اعلام کرد: امروز (30 آبان‌ماه) نامه‌ای از سوی محمدجعفر منتظری، دادستان کل کشور خطاب به محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ارسال شده که این نامه به دست وزیر رسیده است.
پیش از این در خبری اعلام شده بود که قوه قضائیه، نامه‌ای به محمدجواد ظریف نوشته و از وی خواسته است مستندات خود درباره پولشویی در کشور را ارائه کند.
محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه 20 آبان 97 در گفت و گویی اظهارداشت: پولشویی در کشور یک واقعیت است و هشدار داد که دلیل فضاسازی‌هایی که علیه مصوبه‌های ضدپولشویی می‌شود 'منافع اقتصادی' افراد است.
وی دراین گفت و گو تصریح کرد: «بالاخره پولشویی یک واقعیت در کشور ماست و خیلی‌ها از پولشویی منفعت می‌برند. من نمی‌خواهم این پولشویی را به جایی نسبت دهم؛ اما جاهایی که هزاران میلیارد پولشویی می‌کنند حتما آنقدر توان مالی دارند که ده‌ها و صدها میلیارد هزینه تبلیغات و فضاسازی کنند... با این وضعیت ما نمی‌توانیم با فضاسازی‌ها مقابله کنیم. کسانی که یک قلم معامله‌شان ممکن است ۳۰ هزار میلیارد باشد فضاسازی کرده‌اند. آنها می‌توانند بودجه وزارت خارجه را هزینه یک قلم فضاسازی‌شان کنند».
وزیر امور خارجه همچنین روز دوشنبه 28آبان ماه در گفت و گویی دیگر در واکنش به اظهارات منتقدان و درخواست مستندات از وی گفت: کسانی که به من ایراد گرفتند، به نظام اتهام زدند و مستندات سخنانم در دسترس عموم است.
ظریف خاطرنشان کرد: من کاملا مشخص صحبت کردم، اما برخی دوستان برای اهداف سیاسی خود همه چیز را فدا می‌کنند.
وی تصریح کرد: نوار اظهاراتم در این خصوص وجود دارد؛ درخواست می‌کنم افرادی که نسبت به اظهارات بنده اعلام نظر کردند در مورد محتوا صحبت کنند نه محتوایی که خودشان ساخته اند.
وزیر امور خارجه در ادامه و درباره مستندات پولشویی، اظهارداشت: من مسئول مستندات نیستم، این مستندات در دسترس عموم است و مرکز مربوطه در وزارت اقتصاد و دارایی هم موارد پولشویی را اعلام کرده است.
ظریف ادامه داد: آخرین مستند در ارتباط با این موضوع هم مربوط به افرادی است که با داشتن شبکه پولشویی گسترده اخیرا مجازات شدند، علاوه بر این شبکه‌های پولشویی گسترده دیگر مستند شده است، لذا نیازی به توضیح بیشتر من نیست.
حسن روحانی، رئیس‌جمهور؛ محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس جمهور؛ لعیا جنیدی، معاون حقوقی رئیس جمهور،‌ مرتضی سرمدی، قائم‌مقام وزیر امور خارجه و حمید بعیدی‌نژاد، سفیر جمهوری اسلامی ایران در لندن نیز طی دو روز اخیر، به دفاع از اظهارات ظریف برخاسته‌اند.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر