پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - March 28 2024
کد خبر: 44999
تاریخ انتشار: 29 آبان 1397 14:11
«عبدالعزیز» جانشین بن سلمان می‌شود؟

مقدمات بركناري «پسر سلمان»

یک منبع آگاه سعودی گفته در هفته‌های اخیر مقامات بلندپایه آمریکا به مشاوران سعودی گفته‌اند آن‌ها از شاهزاده احمد، که به مدت تقریبا ۴۰ سال معاون وزیر کشور بود، به عنوان یک جانشین احتمالی حمایت خواهند کرد.
به گزارش راه امروز: در پی بروز بحران در روابط خارجی عربستان، ده‌ها تن از شاهزادگان خاندان آل سعود برای جلوگیری از صعود محمد بن سلمان به پادشاهی تلاش می‌کنند. سه منبع نزدیک به دربار پادشاهی عربستان به خبرگزاری رویترز گفته‌اند ده‌ها شاهزاده بخش‌های قدرتمند خاندان آل سعود خواستار ایجاد تغییر در ترتیب جانشینی عربستان هستند، اما تا وقتی که ملک سلمان - پدر ۸۲ ساله ولیعد- زنده است، آن‌ها اقدامی نخواهند کرد. آن‌ها معتقدند بعید است که پادشاه موضعی علیه فرزند محبوبش، محمد بن سلمان، اتخاذ کند.
آن‌ها در مقابل، با سایر اعضای خاندان این امکان را بررسی می‌کنند که پس از مرگ پادشاه، شاهزاده احمد بن عبدالعزیز، برادر ۷۶ ساله ملک سلمان و عموی ولیعهد فعلی، بر تخت پادشاهی تکیه زند. یکی از منابع گفته، شاهزاده احمد، تنها بردار تنی و زنده ملک سلمان، از حمایت اعضای خاندان، دستگاه امنیتی و برخی قدرت‌های غربی برخودار خواهد بود.
در اکتبر گذشته و در پی ماجرای قتل جمال خاشقجی، شاهزاده احمد، پس از چند ماه، به ریاض بازگشت. او در پاسخ به یک تظاهرات ضدسعودی در لندن از رهبران عربستان انتقاد کرده بود و از جمله سه نفری بود که در شورای بیعت با ولیعهد شدن محمد بن سلمان در سال ۲۰۱۷ مخالفت کرده بود.
یک منبع آگاه سعودی گفته در هفته‌های اخیر مقامات بلندپایه آمریکا به مشاوران سعودی گفته‌اند آن‌ها از شاهزاده احمد، که به مدت تقریبا ۴۰ سال معاون وزیر کشور بود، به عنوان یک جانشین احتمالی حمایت خواهند کرد.
این منابع سعودی با اطمینان گفته‌اند که شاهزاده احمد اصلاحات اجتماعی و اقتصادی که بن سلمان آغاز کرده را تغییر یا معکوس نخواهد کرد و به قرارداد‌های خرید سلاح احترام خواهد گذاشت و وحدت را به خاندان آل سعود بازخواهد گرداند.
یک منبع بلندپایه آمریکایی گفته علیرغم ارزیابی سازمان سیا مبنی بر اینکه بن سلمان دستور قتل خاسقجی را داده، کاخ سفید هیچ عجله‌ای برای فاصله گرفتن از ولیعهد ندارد. گر چه ممکن است زمانی که ترامپ از جامعه اطلاعاتی درباره قتل خاشقجی یک گزارش قطعی دریافت کند، این موضع تغییر کند.
منابع سعودی گفته‌اند مقامات آمریکا نه تنها به خاطر قتل خاشقجی بلکه به این خاطر که محمد بن سلمان اخیرا از وزارت دفاع کشورش خواسته امکان خرید سلاح از روسیه را بررسی کند، دلسرد شده‌اند.
قتل بی‌رحمانه خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد ولیعهد، در کنسولگری عربستان در استانبول، باعث محکومیت جهانی عربستان، از جمله توسط برخی سیاستمدان آمریکا، شده است. سیا اعلام کرده بن سلمان دستور قتل این روزنامه نگار را صادر کرده است، اما دادستان کل عربستان تصریح کرده که ولیعهد اطلاعی از قتل نداشته است.
در اثر اقدامات مناقشه‌برانگیز بن سلمان در یکسال گذشته، کل خاندان آل سعود تضعیف شد. بنا به گفته یک مقام متنفذ سعودی، بسیاری از شاهزاده‌های بلندپایه خاندان معتقدند تغییر ترتیب جانشینی، با هیچگونه مقاومتی از جانب نهاد‌های امنیتی یا اطلاعاتی تحت کنترل بن سلمان مواجه نخواهد شد. چرا که این نهاد‌ها به کل خاندان آل سعود وفادار هستند.
زمانی که پادشاه می‌میرد یا دیگر قادر به حکمرانی نباشد، ۳۴ عضو شورای بیعت به طور خودکار محمد بن سلمان را پادشاه اعلام نخواهد کرد. یکی از سه منبع سعودی گفته باوجود ولایتعهدی بن سلمان، او همچنان به تصویب صعودش به پادشاهی توسط شورای مزبور نیاز خواهد داشت. در حالی که شورا درخواست ملک سلمان برای ولیعهد شدن پسرش را پذیرفت، اما به هنگام مرگ ملک سلمان، شورا ضرورتا پادشاه شدن بن سلمان را نخواهد پذیرفت.
محمد بن سلمان، دسترسی به پدرش را محدود کرده و برخی از خواص معتقدند او برای پادشاه یک کاخ جدید، اما دورافتاده در شهر نئوم در کنار دریای سرخ احداث کرده است. تبوک، که نزدیکترین شهر به کاخ جدید است، ۱۰۰ کلیومتر با آن فاصله دارد. یک منبع نزدیک به خاندان سلطنتی گفته اقامت پادشاه در آن شهر منزوی، باعث می‌شود پادشاه از امور روزمره کشور بی‌اطلاع باقی بماند.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر