جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - April 19 2024
کد خبر: 44998
تاریخ انتشار: 29 آبان 1397 14:09
استیون منوشین، وزیر خزانه‌داری آمریکا، روز دوشنبه در تماس تلفنی با عادل عبدالمهدی، نخست وزیر عراق، به او درباره پایبندی به تحریم‌های ایران فشار آورده است.
استیون منوشین، وزیر خزانه‌داری آمریکا، روز دوشنبه در تماس تلفنی با عادل عبدالمهدی، نخست وزیر عراق، به او درباره پایبندی به تحریم‌های ایران فشار آورده است. به گفته این مقام، «عبدالمهدی» برای مقام آمریکایی تاکید کرده که عراق از اجماع بین المللی سرپیچی نخواهد کرد". با این حال، نخست وزیر عراق بر نیاز کشورش به توجه ویژه آمریکا در پرونده تحریم‌های ایران تاکید کرده است.
به گزارش فرارو، وزارت خزانه‌داری آمریکا، که در اجرای تحریم‌های ایران نقش عمده‌ای دارد، به عراق فشار می‌آورد تا از پایبندی آن به تحریم‌های ایران اطمینان حاصل کند. منوشن روز دوشنبه با عبدالمهدی تلفنی گفتگو کرده است. دولت عراق، محتوای این تماس را اعلام نکرده، اما منابعی در دولت عراق گفته‌اند مقام آمریکایی به دنبال کسب اطمینان از پایبندی بغداد به تحریم‌های واشنگتن علیه تهران است. امری که عبدالمهدی را تحت فشار قرار می‌دهد.
این فشار‌های آمریکا در حالی صورت می‌گیرد که در روز‌های اخیر برهم صالح، رئیس‌جمهور عراق، برای به دست آوردن کمک دولت‌های همجوار، به کشور‌هایی نظیر کویت، امارات، اردن، ایران و عربستان سفر کرده است.
پس از گفتگوی تلفنی، دفتر عبدالمهدی اعلام کرد نخست وزیر عراق یک تماس از منوشین دریافت کرده و مقام آمریکایی بر "تعهد ایالات متحده و وزارت خزانه‌‎داری به حمایت از عراق و تقویت روابط دوجانبه" تاکید کرده است. علاوه بر این، منوشین در این تماس برای دیدار با عبدالمهدی ابراز تمایل کرده است.
دولت عراق جزئیات این تماس را اعلام نکرده، اما یک مقام در دولت عراق به روزنامه العرب گفته "هدف تماس آمریکایی، اطمینان یافتن از پایبندی عراق به اجرای تحریم‌های ایالات متحده علیه ایران" است. به گفته این مقام، "عبدالمهدی برای مقام آمریکایی تاکید کرده که عراق از اجماع بین المللی سرپیچی نخواهد کرد". با این حال، نخست وزیر عراق بر نیاز کشورش به توجه ویژه آمریکا در پرونده تحریم‌های ایران تاکید کرده است.
عراق برای تامین برق، به شدت به برق و گاز وارداتی از ایران نیاز دارد. پس از اجرای دور دوم تحریم‌های ایران، سفارت آمریکا در بغداد به دولت عراق ۴۵ روز مهلت داد تا واردات گاز و برق از ایران را متوقف کند. اما عراقی‌ها معتقدند این فرصت برای یافتن جایگزینی برای برق ایران کافی نیست. صالح به چندین کشور عربی سفر کرده تا امکان یافتن جایگزینی برای برق ایران را بررسی کند.
بنا به گفته مقام عراقی، عبدالمهدی در تماس تلفنی با منوشین بر ضرورت تمدید مهلت ۴۵ روزه تاکید کرده تا عراق بتواند جایگزینی پیدا کند.
عربستان به عراق قول داده که یک شبکه انتقال برق تا مرز عراق احداث کند به شرطی که عراق هم احداث بخش دوم شبکه موجود در خاکش را تامین مالی کند. اما عراق گفته در حال حاضر اعتبارات کافی در اختیار ندارد. به گفته العرب، صالح تلاش کرد سعودی‌ها را به وام دادن به عراق، جهت احداث شبکه انتقال برق، متقاعد کند. اما نتایج جدیدی از این گفتگو‌ها محقق نشده است.
برخی ناظران، با اشاره به تمایل منوشین به دیدار با عبدالمهدی، پیش‌بینی می‌کنند بزودی یک مقام بلندپایه آمریکایی به عراق سفر کند. عبدالمهدی قول داده قبل از تکمیل کابینه به خارج از عراق سفر نکند. پیش‌بینی ناظران مبتنی بر همین مسئله است.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر