جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - March 29 2024
کد خبر: 44896
تاریخ انتشار: 20 آبان 1397 14:29
وقتی که پرسپولیس هنوز بازی برگشت مقابل السد قطر را برگزار نکرده بود، نقشه راه کنفدراسیون فوتبال آسیا به ایران برای چگونگی میزبانی در استادیوم آزادی روی میز مسئولان ورزشی کشور قرار گرفت. این نقشه راه گویای آن بود که یکی از بزرگترین ورزشگاه های فوتبال جهان باید اصلاحات بزرگی را شاهد باشد.
به گزارش ایسنا، با پایان بازی السد قطر با پرسپولیس در تهران، استارت اصلاحات بزرگ و لازم الاجراء کلید خورد. کار گروهای فنی در همه زمینه های بازسازی استادیوم بزرگ آزادی و در همه بخش ها با تکیه بر توان اجرایی پانصد تا ششصد نفر تشکیل و در نهایت کار بزرگ و سریعی که سال ها انتظارش را می رفت به پایان رساندند و استادیوم آزادی همانی شد که در روز فینال و بازی برگشت پرسپولیس – کاشیما آنتلرز شاهدش بودیم.
فضای ورزشگاه برای همه هواداران و تماشاگران فوتبال دگرگون شده بود، ماشین های پخش مستقیم (اس ان جی) سیمای جمهوری اسلامی برای اولین بار محیط زمین مسابقه را ترک کرده و در مدخل تونل اصلی استادیوم مستقر شدند و این نشان می‌داد که نیروهای فنی سیما با تلاشی دو چندان و در اقدامی موفق و بسیار موثر آموزه‌های نقشه راه را اجرایی کرده‌اند بی آن که خللی در پخش زنده مسابقات روی دهد.
محیط های جدید رسانه ای نیز بری اصحاب رسانه تدارک دیده شده بود که از دید تماشاگران مخفی بود اما همه اهل فن مطبوعات و رسانه های نوشتاری و مرئی از نزدیک می دیدند که انضباط و ساز و کارهای جدید و قابل قبولی تدارک دیده شده است. تقسیم محیط های رسانه ای برای جلوگیری از ازدحام های بی‌فایده و تقسیم مکان‌ها براساس نوع فعالیت رسانه‌ای نیز از جمله اموری بود که در نقشه راه پیش بینی و اجراء شده بود.
برای اولین بار حضور زنان تماشاگر و هوادار در ورزشگاه آزادی در چهارچوب لیگ قهرمانان آسیا نیز کلید خورد تا هرگونه بهانه‌ای برای مخدوش کردن چهره فوتبال ایران در مجامع رسمی و حقوقی فیفا ناکام باقی ماند.
و بالاخره پس از تلاش های شبانه روزی نیروهای مهندسی و کارگری با اعلام حضور صد هزار تماشاگر در ورزشگاه بزرگ آزادی بازی دو تیم پرسپولیس و کاشیما انتلرز ژاپن آغاز شد و برگ زرین  روح بخشی نه تنها در ورزشگاه ازادی بلکه در سراسر ایران به یادگار باقی گذاشته شد و مقامات ورزشی و فوتبالی ایران با اقتدار، افتخار و سربلندی به رییس فیفا " جیانی اینفانتینو " و رییس کنفدراسیون فوتبال آسیا " شیخ سلمان بن إبراهیم " اعلام کردند که ایران در صورت میزبانی رویدادهای فوتبال منطقه ای و بین المللی و در فضایی امن و ایمن می تواند میزبانی شایسته باشد و دیگر هیچ توجیهی وجود ندارد که با اهداف سیاسی خاکستری رنگ، تیم های عربستانی از حضور در ایران خودداری کنند، روز دیدار پایانی لیگ قهرمانان آسیا گواه صادقی از سوی ایران در باره محکومیت دخالت سیاست های عربستان در ورزش فوتبال به شکل رسمی و مردمی بود که به شکل زیبایی در برابر دیدگان فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا و ده ها میلیون بیننده تلویزیونی در حالی که ایران تحت شدیدترین محاصره ها و تحریم های اقتصادی و ضد انسانی یکجانبه آمریکا است، به نمایش در آمد.
ایران به زعم و گمان همه خبرنگاران ورزشی رسانه های گروهی خارجی اعزامی به کشورمان، یکی از غنی ترین سرزمین های فوتبالی در جهان است. از نگاه این گروه از خبرنگاران، دو شاخصه اصلی غنی بودن "توسعه فوتبال" و "حضور هواداران" است که هر دوی آنها در ایران وجود دارد. براساس این نظریه ایران به حضور در جام جهانی 2018 روسیه، فینال لیگ قهرمانان آسیا، قهرمانی فوتسال و فوتبال ساحلی ملی و  باشگاهی آسیا و قهرمانی فوتسال زنان دست یافته است و مثل آب خوردن بیش از صد هزار نفر در حمایت از پرسپولیس ایران در استادیوم بزرگ آزادی تهران حضور می یابند و همه این ها بهترین گواه برای جهانیان است که ایران یکی از بزرگترین کانون های فوتبال جهان است.
همه این دستاوردهای حقوقی، ورزشی، فوتبالی، رسانه ای، افکار عمومی جهانی، منطقه ای و بین المللی در پایان بازی لیگ قهرمانان آسیا در تهران به دست آمده است و بر همین اساس هرگز بی راه نمی گوییم وقتی که می‌گوییم تیم فوتبال کاشیما انتلرز ژاپن "جام" لیگ قهرمانان آسیا 2018 را از تهران برد اما به لطف مبارزه پرسیولیس "قهرمانی" در ایران باقی ماند.

ایسنا - علی منتظری
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر