پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - March 28 2024
کد خبر: 44881
تاریخ انتشار: 19 آبان 1397 15:52
«الان وقتش هست که بزنیم زیرش و دولت عوض بشود»!

سه روایت از طرح براندازي دولت

«یک عده فشار می‌آوردند و می‌خواستند در مملکت چو بیاندارند که الان وقتش هست که بزنیم زیرش و دولت عوض بشود که حضرت آقا فرمودند: مملکت خیلی هم عادی هست و باید کارش را ادامه بدهد. »
زمانی که خبرگان رهبری یک اجلاسیه داشتند و بیانیه دادند و یک مطالباتی را از دولت بیان کردند که دولت باید مشکلات گرانی را حل کند؛ پنج شنبه همان هفته با حضرت آقا ملاقات داشتند حضرت آقا مضمون حرفشان این بود که همه این مشکلات باید حل شود، اما همه کار‌ها را دولت باید انجام دهد و همه باید از دولت حمایت کنند یعنی حضرت آقا این بحث را آوردند که وضعیت غیر عادی نیست. دولت سر جایش است و باید کارش را بکند. 
الان وقتش هست که بزنیم زیرش و دولت عوض بشود 
محمدرضا باهنر، نماینده سابق مجلس و عضو مجمع تشخیص مصلحت در گفتگویی مفصل با ایلنا به جریان‌هایی اشاره کرد که قصد داشتند مقام معظم رهبری را قانع کنند به این دلیل که دولت کفایت یا توان اداره امور را ندارد شورا‌های انقلاب و شورا‌های اینچنینی برای کشور ایجاد کنند.
او در این گفتگو در پاسخ به این سوال که این‌ها چه کسانی بودند و آیا نزد رهبر انقلاب نیز رفتند گفت: "اینکه یک عده از آقا وقت گرفتند و رفتند خدمت آقا و آنجا گفتند خواهش می‌کنیم دولت را برکنار کنید اینطور چیزی نیست. مساله عبور از روحانی را در زمستان سال گذشته اتفاقا یک عده از اصلاح‌طلبان شروع کردند که روحانی دیگر تمام شده است و باید عبور کرد. بعضی‌ها تصورشان این بود که، چون دولت الان سرحال نیست و خسته است و آن مسائل تحریم‌ها هم دارد پیش می‌آید از این فرصت استفاده شود و یک انقلابی شود و فرض کنیم دولت کنار برود. یک زمانی خود احمدی‌نژاد می‌گفت؛ رئیس‌جمهور استعفا بدهد و رئیس قوه قضائیه هم برکنار شود و رئیس مجلس هم همینطور و از اول بچینیم و از این حرف‌ها می‌زد و دیگران هم گفتند. بعضی‌ها داشتند یک فضایی در کشور به وجود می‌آوردند که برخی از آن‌ها من‌باب خیراندیشی هم بود می‌گفتند که الان موقعیت مناسبی است و از این تنور گرم استفاده کنیم و دولت و همه عوض بشوند. "
نماینده سابق مجلس ادامه داد: "زمانی که خبرگان رهبری یک اجلاسیه داشتند و بیانیه دادند و یک مطالباتی را از دولت بیان کردند که دولت باید مشکلات گرانی را حل کند و ... پنج شنبه همان هفته با حضرت آقا ملاقات داشتند حضرت آقا مضمون حرفشان این بود که همه این مشکلات باید حل شود، اما همه کار‌ها را دولت باید انجام دهد و همه باید از دولت حمایت کنند یعنی حضرت آقا این بحث را آوردند که وضعیت غیر عادی نیست. دولت سر جایش است و باید کارش را بکند و البته در کنارش جلسه روسای سه قوه را هم تشکیل دادند و گفتند شما با هم کشور را مدیریت کنید و اگر در جا‌هایی هم نیاز به اذن من داشتید من به شما اذن می‌دهم؛ بنابراین بحث من این است که اینکه شما می‌گویید چه کسانی؟ ما همواره هم در جناح راست و هم در جناح چپ یک سری آدم‌های تندرو داریم. متاسفانه بعضی وقت‌ها فضای رسانه‌ای طوری می‌شود که اگر یکی کسی وسط چهاراه بلند شد و ایستاد و به رئیس‌جمهور و رئیس قوه قضائیه و رئیس مجلس و این‌ها فحش داد، می‌گویند این خیلی آدم انقلابی هست. اینکه انقلابی‌گری نیست. 

 برخی نهادهای زیر نظر رهبری می‌خواستند مدیریت امور را به جای دولت بر عهده گیرند
باهنر البته نخستین کسی نیست که از تلاش برای حذف روحانی و ناتمام گذاشتن کار دولت دوازدهم، سخن می‌گوید. نخستین بار عزت‌الله ضرغامی این مسئله را مطرح کرد.
«برخی آقایان درخواست داشتند که برخی نهاد‌ها حتی آنان که زیر نظر رهبری فعالیت می‌کنند، مدیریت امور را به جای دولت برعهده گیرند که رهبری مخالفت کردند.» این جمله را عزت‌الله ضرغامی رییس اسبق صدا و سیما در توییتر خود منتشر کرد که بخشی از مصاحبه خود با خبرگزاری ایرنا بود.

ضرغامی در این مصاحبه که ۲۹ مهرماه انجام شد، نام چند نهاد که متقاضی خلع ید دولت بودند را فاش کرد و گفت: «نهاد‌های اقتصادی ... و همه این‌ها که البته الان فعال هستند.» البته ضرغامی در ادامه به مخالفت مجدد رهبر معظم انقلاب با این موضوع اشاره کرد و گفت: «رهبری با این دیدگاه مخالفت کردند. در حالی که یک عده به این نتیجه رسیدند دولت که نمی‌تواند کاری کند این‌ها بیایند و مستقر شوند و شروع کنند خلأ را پر کنند. یعنی کشور را اداره کنند. رهبری کاملا با این نگاه مخالف هستند و فرمودند که دولت مستقر داریم و قانون هست. اصلا بدون هماهنگی با دولت امکان ندارد. فرماندهی این کار با دولت است.» 
امکان دارد دوره ریاست جمهوری آقای روحانی به پایان نرسد
با وجود حمایت رهبر معظم انقلاب از دولت و رییس‌جمهور به نظر می‌رسد برخی همچنان به دنبال خلع ید دولت هستند. حسین الله کرم فعال سیاسی اصولگرا و عضو شورای هماهنگی حزب‌الله در گفتگو با نامه نیوز درباره آینده جریان‌های سیاسی و در پاسخ به این سوال که آیا روحانی تمایل دارد رئیس جمهور بعد از او راه اعتدال را ادامه دهد و اینکه گزینه روحانی برای انتخابات ۱۴۰۰ کیست، گفت: "نام بردن از آقای لاریجانی، آقای جهرمی، آقای ستاری فر و آقای جهانگیری نشانه آن است که امکان دارد دوره ریاست جمهوری آقای روحانی به پایان نرسد بنابراین زودتر از موعد نفرات مطرح شدند. برخی فکر می‌کنند آقای روحانی به دلیل شکست در استراتژی باید این جایگاه را ترک کند و این می‌تواند بعد از چهلمین سال پیروزی انقلاب، نوروز ۹۸ یا بعد از انتخابات مجلس باشد. بر همین اساس این افراد زودتر از زمان مورد نظر مطرح می‌شوند. حتی اگر اعلام زودتر از موعد این نام‌ها برای انتخابات ۱۴۰۰ باشد، از شواهد و قرائن بر می‌آید که کسی خارج از این افراد نخواهد بود. "
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر