جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - April 19 2024
کد خبر: 44851
تاریخ انتشار: 14 آبان 1397 16:37
پسران «جمال خاشقچی» روزنامه نگاری که بیش از یک ماه پیش در کنسولگری عربستان در استانبول کشته شد، خواستار تحویل گرفتن جنازه پدرشان شدند.
به گزارش ایرنا، صلاح و عبدالله خاشقچی در مصاحبه با شبکه سی.ان.ان پدرشان را فردی «شجاع، سخاوتمند و باجرات» توصیف کرده و گفتند که چندین هفته پر اندوه و پر از بلاتکلیفی را پشت سر گذاشته اند.
عبدالله خاشقچی 33 ساله در واشنگتن به سی.ان.ان گفت: واقعا امیدوارم آنچه که برایش رخ داده است دردناک نبوده یا سریع بوده و یا مرگی آرام بوده باشد.
مقام های ترکیه می گویند خاشقچی توسط تیمی که از عربستان اعزام شده بود، کشته شده است و آنها هنوز به دنبال یافتن جسد وی هستند. دادستان کل ترکیه هفته گذشته گفت که جسد خاشقچی مثله شده است. وی افزود ترکیه احتمال امحای جسد خاشقچی در اسید را بررسی می کند. عربستان مدعی شده است که از محل جسد خاشقچی خبر ندارد.
صلاح پسر 35 ساله جمال خاشقچی اظهار داشت: همه چیزی که می خواهیم این است که او را در (قبرستان) بقیع (در مدینه منوره) و در کنار بقیه اعضای خانواده اش دفن کنیم. در این باره با مقام های سعودی صحبت کرده ام و فقط امیدوارم که این اتفاق هر چه زودتر رخ دهد.
خاشقچی دوم اکتبر (دهم مهر) برای انجام امور مربوط به ازدواجش با یک تبعه ترکیه وارد کنسولگری عربستان در استانبول شد. مقام های سعودی ابتدا اعلام کردند که وی کنسولگری را ترک کرده است اما سرانجام اعتراف کردند که این روزنامه نگار توسط عوامل عربستان کشته شده است. تعداد زیادی از اعضای گروهی که خاشقچی را به قتل رساندند از افراد بسیار نزدیک به محمد بن سلمان ولیعهد سعودی هستند.
گفته می شود که بن سلمان مسئول مستقیم قتل خاشقچی است.
عبدالله و صلاح گفتند که بنابه دلایل سیاسی برداشت های نادرستی در سطح بین المللی در مورد پدرشان شده است. صلاح گفت: جمال فردی میانه رو بود. افراد زیادی هستند که تلاش می کنند میراث او را از آن خود کنند. متاسفانه برخی از آنها این کار را از راه های سیاسی انجام می دهند و ما کاملا با آن مخالفیم. تحلیل هایی ارائه می شود که ممکن است ما را از حقیقت دور کند.
به نوشته نیویورک تایمز و واشنگتن پست، ولیعهد سعودی در تماسی تلفنی با «جرد کوشنر» داماد و مشاور دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا و«جان بولتون»مشاورامنیت ملی کاخ سفید، خاشقچی را هوادار اخوان المسلمین و یک اسلامگرای خطرناک توصیف کرده بود.
عبدالله خاشقچی در این باره گفت: «این فقط چند برچسب است. برچسب زدن کار آسانی است.» صلاح نیزپدرش را فردی میانه رو توصیف کرد و افزود: او هیچگاه یک معارض نبود. او به سلطنت که کشور را متحد کرده است، اعتقاد داشت و به تحولی که در پیش گرفته است، باور داشت.
صلاح گفت که وی برای کسب اطلاعات در مورد قتل پدرش به گزارش های رسانه های توجه می کند. او افزود: منبع همان منبعی است که شما دراختیار دارید. این یک معماست که بار سنگینی روی ما گذاشته است. همه مثل ما به دنبال کسب اطلاعات هستند. دیگران تصور می کنند که ما اطلاعاتی در اختیار داریم اما متاسفانه ما چیزی نمی دانیم.
عبدالله در امارات زندگی می کند. او از حضور پدرش در ترکیه خبردار شده بود و برای دیدار با وی و نامزدش به آن کشور سفر کرد. جمال خاشقپی بعد ازترک عربستان به آمریکا رفته و در آنجا زندگی می کرد. عبدالله و صلاح می گویند که پدرشان قصد داشت آمریکا را ترک کند و ترکیه زندگی کند.
صلاح قرار است به زودی به جده بازگردد. دو هفته پیش قبل از آنکه عربستان را ترک کند تصاویر دست دادن وی با ولیعهد سعودی منتشر شد. او اظهار داشت: چیزی در میان نبود و فقط تحلیل های زیادی در آن مورد ارائه شد. دیگران سعی دارند اطلاعاتی به دست آورند. ما نیز همین کار را می کنیم. گاهی ادعاهای بی اساسی مطرح می شود.
صلاح گفت که منتظر اتمام و انتشار نتایج تحقیقات در مورد حقایق مربوط به قتل پدرش است. اوافزود:(سلمان بن عبدالعزیز) پادشاه عربستان تاکید کرده هر کسی که در این مساله دخالت داشته پای میز محاکمه برده می شود. من اعتقاد دارم که این اتفاق خواهد افتاد.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر