جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - April 19 2024
کد خبر: 44837
تاریخ انتشار: 13 آبان 1397 17:52
اعلام نظر شورای نگهبان درباره رد CFT در حالی همزمان با ۱۳ آبان اعلام شد که این تقارن سوالاتی را به وجود آورده است.
 در نشست علنی یکشنبه (۱۵ مهرماه) مجلس شورای اسلامی بود که نمایندگان با لایحه «الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون بین‌المللی مقابله با تامین مالی تروریسم» موسوم به CFT موافقت کردند. لایحه ای که توانست با ۱۴۳ رأی موافق، ۱۲۰ رأی مخالف و ۵  رأی ممتنع از مجموع ۲۷۱ نماینده حاضر در جلسه به تصویب برسد.
این لایحه شامل یک مقدمه، ۲۸ ماده و یک پیوست است که جمهوری اسلامی ایران الحاق به آن را با شروطی پذیرفت.
طبق آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی طرح ها و لوایح پس از تصویب باید به شورای نگهبان ارسال و در نهایت پس از تایید آن شورا تبدیل به قانون شده و برای اجرا از سوی رئیس مجلس به رئیس جمهور ابلاغ می شود. بر این اساس CFT نیز پس از تصویب به شورای نگهبان ارسال و در دستور کار شورای نگهبان برای مطابقت آن با شرع و قانون قرار گرفت.
عباسعلی کدخدایی چندی بعد اعلام کرد که در حال فراهم کردن مقدماتی هستند تا در شورای نگهبان با حضور نمایندگانی از دولت کلیات لایحه CFT را بررسی کنند.
در همین زمینه چند روز بعد حشمت الله فلاحت پیشه رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز از تشکیل کارگروهی بین دولت، مجلس، شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت برای بررسی CFT خبر داد.
اخبار پیرامون تعیین تکلیف CFT همچنان ادامه داشت تا اینکه هفته گذشته خبری مبنی بر رد آن شنیده شد. خبری که کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در گفت و گو با رسانه ها آن را رد کرد.
وی با بیان اینکه بررسی CFT در شورای نگهبان هنوز به اتمام نرسیده، گفته بود: در این مورد در حال جمع‌بندی نهایی هستیم و نتیجه نهایی شنبه یا یکشنبه جاری مشخص خواهد شد.

در نهایت امروز یکشنبه (۱۳ آبان) عباسعلی کدخدایی در توییتر خود نوشت: شورای نگهبان لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم (CFT) را در جلسات متعدد خود مورد بررسی قرار داد و واجد ایرادات و ابهاماتی دانست. این نظر شامل موارد خلاف شرع، خلاف قانون اساسی و ابهام، در موعد مقرر برای مجلس شورای اسلامی ارسال شده است.
اگرچه تایید یا رد CFT از وظایف شورای نگهبان است و این مجموعه وظیفه مطابقت مصوبه مجلس در این زمینه را با شرع و قانون اساسی بر عهده دارد اما سوال این جاست که چرا شورای نگهبان نظر خود مبنی بر رد لایحه را دقیقا همزمان با ۱۳ آبان اعلام کرده است. این در حالی است که به گفته کدخدایی، شورای نگهبان در موعد مقرر قانونی ۲۰ روز، نظر خود را درباره CFT  برای مجلس شورای اسلامی ارسال کرد اما خبر آن امروز اعلام شده است. سخنگوی شورای نگهبان البته در توضیح علت تاخیر در اعلام نظر شورا گفته است که این نهاد در انتظار نظر مجمع تشخیص نظام بوده است.
کدخدایی در گفت و گویی با خبرآنلاین گفت: در این زمینه منتظر نظر مجمع تشخیص مصلحت نظام بودیم که این نظر دیروز شنبه (۱۲ آبان) به دست شورای نگهبان رسید.
وی درباره علت همزمانی اعلام خبر بازگرداندن مصوبه CFT و روز ۱۳ آبان یادآور شد: اتفاق خاصی نبود. روز گذشته مشاهده کردم برخی دوستان گفتند «چرا شورای نگهبان نظر خود را درباره  CFT نداد و مهلت ۲۰ روزه اعلام نظرش به پایان رسید»، بر همین اساس اعلام کردم که این کار در موعد قانونی خود انجام شد.
اما این همزمانی عجیب واکنش برخی فعالان سیاسی را هم در پی داشت. جلال میرزایی عضو کمیسیون انرژی مجلس در گفت و گو با خبرآنلاین در همین زمینه گفت: اینکه درست در روز ۱۳ آبان بحث رد لایحه CFT را اعلام می کنیم تا به اصطلاح پاسخ تحریم‌های آمریکا را داده باشیم اتفاقا این نه پاسخی در خور بلکه یک گل به خودی است. آمریکا مدت ها است در عرصه اقتصادی و سیاسی علیه ما فضاسازی می کند بعد ما با رد این لایحه دقیقا در جهت خواست آنها حرکت می کنیم.
علی رغم فشارهای روانی تیم عملیات روانی کاخ سفید برای به هم ریختن بازار ایران در آستانه ۱۳ آبان خوشبختانه بازار هیچ واکنشی نسبت به این موضوع نشان نداد و تیر مقامات آمریکایی به سنگ خورد در این شرایط همچنان این سوال مطرح است که چرا شورای نگهبان که قرار بود نظر خود را حدود یک هفته قبل اعلام کند با تاخیری آن را به روز ۱۳ آبان موکول کرده است؟ آیا در این حالت به جای انعکاس وسیع راهپیمایی بزرگ ملت ایران علیه آمریکا در رسانه های غربی توئیت جناب سخنگو برجسته نمی شود و راهپیمایی ملت در حاشیه قرار نمی گیرد؟ و سوالات دیگری که امید می رود جناب کدخدایی پاسخ مناسبی برای آن داشته باشند.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر