شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 20 2024
کد خبر: 44815
تاریخ انتشار: 12 آبان 1397 17:11
گزارش مرکز آمار از تورم منتهی به مهرماه نشان می‌دهد نرخ کالا‌ها و خدمات مورد نیاز مردم، با افزایش محسوسی مواجه بوده است؛ به گونه‌ای که در گروه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها شاهد رشد ۸.۱ درصدی نسبت به شهریورماه و رشد ۴۵ درصدی نسبت به مهر ماه سال قبل هستیم.
به گزارش راه امروز: نرخ اقلام و خدمات در مهر ماه سالجاری نسبت به ماه مشابه سال قبل، با افزایش قابل ملاحظه‌ای مواجه بوده که در این میان دخانیات، میوه، سبزیجات، گوشت و گروه تفریح، بیشترین رشد قیمت را داشته‌اند. به گزارش مهر، اتفاقات رخ داده طی ماه‌های اخیر نشان داد که ۹۷، سال پر پیچ و خمی برای اقتصاد ایران بود. افزایش نرخ ارز و پس از آن بالا رفتن خارج از کنترل قیمت کالا‌های مصرفی مردم، از بارزترین ویژگی‌های ۷ ماه ابتدایی سال جاری بود. البته در کنار این تغییرات، متولیان امر همواره بر جلوگیری از افزایش بی‌رویه قیمت‌ها تاکید داشته و اعلام می‌کردند که در نهایت آرامش، بازار را کنترل خواهند کرد تا بیش از این مردم متضرر نشوند؛ اما با این حال، بازار رویه خود را ادامه داد و قیمت‌ها را بعضا به صورت غیرمنطقی افزایش داد. این در حالی بود که اگر دولت می‌توانست جهش قیمت کالا‌ها و خدمات را به صورت علمی و منطقی کنترل کند، قطعا دیگر فرصتی برای جولان افراد سودجو باقی نمی‌ماند.
 بر این اساس؛ گزارش مرکز آمار از تورم منتهی به مهرماه نشان می‌دهد نرخ کالا‌ها و خدمات مورد نیاز مردم، با افزایش محسوسی مواجه بوده است؛ به گونه‌ای که در گروه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها شاهد رشد ۸.۱ درصدی نسبت به شهریورماه و رشد ۴۵ درصدی نسبت به مهر ماه سال قبل هستیم. 
در این گروه، رشد نرخ کالا‌ها نسبت به شهریورماه به ترتیب برای خوراکی‌ها ۸ درصد، نان و غلات ۵ درصد، گوشت قرمز و سفید و فرآورده‌های آن‌ها ۳ درصد، گوشت قرمز و گوشت ماکیان ۲.۴ درصد، ماهی‌ها و صدف داران ۷.۴ درصد، شیر، پنیر و تخم‌مرغ ۵.۶ درصد، روغن‌ها و چربی‌ها ۱۴.۱ درصد، میوه و خشکبار ۵.۷ درصد، سبزیجات ۱۶.۸ درصد، شکر، مربا، عسل، شکلات و شیرینی ۶.۹ درصد و چای، قهوه، کاکائو، نوشابه و آب میوه ۱۰.۲ درصد بوده است. 
همچنین نرخ کالا‌های این گروه نسبت به مهرماه سال گذشته با رشد چشمگیری مواجه بوده؛ به گونه‌ای که به ترتیب برای خوراکی‌ها ۴۴.۷ درصد، نان و غلات ۲۲.۳ درصد، گوشت قرمز و سفید و فرآورده‌های آن‌ها ۴۵.۶ درصد، گوشت قرمز و گوشت ماکیان ۴۴.۸ درصد، ماهی‌ها و صدف‌داران ۵۱.۶ درصد، شیر، پنیر و تخم مرغ ۴۳.۱ درصد، روغن‌ها و چربی‌ها ۴۲.۳ درصد، میوه و خشکبار ۷۵ درصد، سبزیجات ۵۳.۸ درصد، شکر، مربا، عسل، شکلات و شیرینی ۳۰ درصد و چای، قهوه، کاکائو، نوشابه و آب میوه ۵۰.۷ درصد رشد را شاهد بودیم. 


میوه ۷۵ درصد گران شد
از سوی دیگر، بخش پوشاک و کفش نیز با رشد ۷.۳ درصدی نسبت به شهریورماه سال جاری و رشد ۳۴.۹ درصدی نسبت به مهر ماه سال گذشته مواجه بوده است. گروه مسکن، آب، برق، گاز و سایر سوخت‌ها به طور کلی رشد ۵ درصدی نسبت به ماه قبل و رشد ۱۹.۸ درصدی نسبت به مهر ماه سال گذشته داشته است؛ در این گروه، بخش مسکن ۴.۷ درصد نسبت به شهریور ماه و ۲۱.۹ درصد نسبت به مهرماه سال گذشته با رشد قیمت مواجه شده است. دخانیات نیز ۲۲.۷ درصد نسبت به شهریورماه و ۱۶۵.۸ درصدی در مقایسه با مهر ماه سال قبل رشد قیمت داشته است. قیمت مبلمان و لوازم خانگی نیز نسبت به شهریورماه سال جاری و مهرماه سال گذشته به ترتیب با رشد ۱۲ درصدی و ۵۲.۷ درصدی رو به رو بوده است. بخش مربوط به بهداشت و درمان و حمل و نقل نیز به ترتیب ۴.۲ و ۲.۲ درصد نسبت به شهریورماه و ۱۸.۸ و ۳۳.۳ درصد نسبت به مهرماه سال گذشته رشد داشته است. همچنین گروه تفریح و فرهنگ با رشد ۱۴.۶ درصد نسبت به شهریور ماه و ۵۹ درصد نسبت به مهر ماه سال گذشته مواجه بوده است.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر