شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 20 2024
کد خبر: 44787
تاریخ انتشار: 09 آبان 1397 15:03
پس از این تنش‌ها وزیر خارجه آمریکا به سرعت واکنش نشان داد و به حمایت از دانمارک پرداخت. مایک پمپئو، با انتشار توییتی مداخله جویانه ضمن تبریک به دولت دانمارک برای دستگیری فردی مرتبط به این طرح از متحدان کشورش خواست با هرگونه تهدید ایران بر ضد صلح و امنیت مقابله کنند.
 در آستانه اعمال تحریم‌های تازه آمریکا علیه ایران در روز ۱۳ آبان، جنجال تازه‌ای علیه ایران به راه افتاده است که زمینه ساز این جنجال دانمارک است، مقامات این کشور مدعی شده اند که دستگاه امنیتی ایران به دنبال ترور یک چهره مخالف در دانمارک بوده است. این ادعا از سوی وزارت خارجه ایران تکذیب شده، اما دانمارک بر آن پافشاری می‌کند.   به گزارش فرارو، دانمارک سفیر خود را از ایران فراخوانده است. این اقدام به این بهانه صورت گرفته که این کشور مدعی است ایران به دنبال ترور یک فرد در خاک خود بوده است. 
روز گذشته فین بروخ اندرسون رئیس سازمان امنیت و اطلاعات دانمارک در یک نشست مطبوعاتی گفت: «ما با یک طرح سرویس امنیتی ایران برای انجام حمله در دانمارک مواجهیم و واضح است که این کار پذیرفتنی نیست.» او مدعی شد "هدف این حمله کشتن رهبر شاخه دانمارکی جنبش مبارزه عربی برای آزادی اهواز، یک گروه اپوزیسیون ایرانی بوده است." پس از طرح این ادعا از سوی دانمارک بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه ایران ادعای این مقام دانمارکی را "مغرضانه" خواند. او ضمن تکذیب این ادعا آن را در ادامه توطئه‌ها و دسیسه‌های دشمنان شناخته شده روابط خوب و رو به گسترش ایران و اروپا در شرایط خاص و خطیر کنونی دانست.   
فردی که دانمارک می‌گوید ایران به دنبال عملیات علیه او بوده، "حبیب جبر" رهبر گروه موسوم به «جنبش مبارزه عربی برای آزادی اهواز» (اسم این گروه به عربی: حرکة النضال العربی لتحریر الأحواز) شاخه دانمارک که به آن‌ها گروه «النضال» شاخه دانمارک نیز گفته می‌شود، است. گفته می‌شود این پرونده با عملیات گسترده پلیس دانمارک در روز ۲۸ سپتامبر ارتباط دارد. در آن عملیات پلیس تعدادی از جاده‌ها را بست و برنامه حرکت قطارها و قایق‌ها در نقاط مختلف این کشور لغو شد. پس از طرح این ادعا از سوی دانمارک و واکنش ایران، اما ساعاتی پیش وزیر خارجه این کشور اروپایی اعلام کرد که سفیرش را از تهران فراخوانده است. 
  اناس ساموئلسن همچنین گفت: «جدای از این اقدام در نظر دارد از اتحادیه اروپا بخواهد که تحریم‌های جدیدی علیه تهران در نظر بگیرد.»   رسموئلسن تاکید کرد: دانمارک به هیچ وجه نمی‌تواند بپذیرد که نیرو‌های اطلاعاتی ایران به دنبال هدف قرار دادن کسی در داخل خاک دانمارک باشند." او افزود: "در پرتو تازه‌ترین تحولات، دانمارک خواستار بحث اتحادیه اروپا درباره لزوم اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران خواهد شد.
 " پلیس نروژ هم اعلام کرده در این پرونده با دانمارک همکاری می‌کند.   هنوز مشخص نیست واکنش کشورهای اروپایی به درخواست تحریم ایران چه خواهد بود، اما به نظر می رسد دانمارک به دنبال فضاسازی در این رابطه است. وزارت خارجه دانمارک سفیر ایران در کپنهاگ را احضار کرده و دولت دانمارک گفته است که درباره این موضوع و اقدامات احتمالی بیشتر با دولت‌های اروپایی مشورت می‌کند. دانمارک تاکنون جزییات بیشتری از ادعای خود مطرح نکرده است. اما پس از این تنش‌ها وزیر خارجه آمریکا به سرعت واکنش نشان داد و به حمایت از دانمارک پرداخت. مایک پمپئو، با انتشار توییتی مداخله جویانه ضمن تبریک به دولت دانمارک برای دستگیری فردی مرتبط به این طرح از متحدان کشورش خواست با هرگونه تهدید ایران بر ضد صلح و امنیت مقابله کنند. 
از سوی دیگر لارس لوگه راسموسن، نخست‌وزیر دانمارک ضمن "قرون وسطایی" خواندن این توطئه ادعایی، از ترزا می، نخست‌وزیر بریتانیا هم به خاطر حمایت از موضع کشورش برای "ایستادن در برابر ایران" ستایش کرد. عملیات ویژه پلیس دانمارک در 28 سپتامبر که ظاهرا با اتفاقات اخیر ارتباط دارد بازداشت یک دیپلمات ایرانی در آلمان این اتفاقات در حالی رخ داده که چندی پیش نیز بلژیک ادعایی مشابه علیه ایران مطرح کرد و اعلام کرد که یک دیپلمات ایرانی در توطئه بمب گذاری در نشست منافقین در پاریس دست داشته است. 
این دیپلمات در آلمان دستگیر شد و ۱۷ مهر ماه به دولت بلژیک تحویل داده شد. بلژیک می‌گوید این دیپلمات با زن و شوهری که که در بروکسل به دلیل حمل نیم کیلوگرم مواد منفجره و یک چاشنی انفجاری دستگیر شده بودند، مرتبط است. این دیپلمات اسدالله اسدی نام دارد و بلژیک مدعی است عضو سازمان‌های امنیتی ایران است و دستور بمب گذاری در نشست سازمان تروریستی منافقین را داده است. در همان زمان فرد دیگری نیز بازداشت شد، که پلیس بلژیک مدعی است او هم مرتبط با دیپلمات ایرانی است. در رابطه با همین پرونده فرانسه نیز چندی پیش یک دیپلمات دیگر ایرانی را اخراج کرد. فرانسه همچنین اعلام کرد دارایی‌های دو فرد ایرانی و اداره امنیت داخلی وزارت اطلاعات ایران را به مدت شش ماه توقیف می‌کند. ایران همه این ادعا‌ها را رد کرده و معتقد است این موارد توطئه‌ای برای برهم زدن روابط ایران و اتحادیه اروپاست. در همین راستا ایران به نشانه اعتراض سفرای بلژیک و فرانسه و همین طور کاردار آلمان را به وزارت امور خارجه فرا خواند. بازداشت دیپلمات ایرانی در آلمان همزمان با سفر اروپایی حسن روحانی در تیرماه رخ داد. سفری که روحانی در آن تلاش کرد سازوکار نجات برجام را در آن تدوین کند. 
آن زمان محمد جواد ظریف، وزیر خارجه به خبر دستگیری دیپلمات ایرانی در آلمان واکنش نشان داد. او در یک پیام توئیتری نوشت: «چه جالب. درست همزمان با آغاز سفر رئیس‌جمهوری به اروپا یک عملیات ایرانی افشا و عوامل آن دستگیر می‌شوند.» وزیر امور خارجه‌ی ایران در ادامه‌ی توئیت خود تاکید کرد که ایران هرگونه خشونت و ترور را در هر مکانی محکوم می‌کند و آماده است با مقامات ذی‌ربط برای شفاف سازی در زمینه "آنچه فقط یک عملیات پلید برای دادن نشانی غلط است" همکاری کند.   
از نکات جالب توجه این است که هر دو اتفاق در زمان اعمال تحریم‌های دور اول و دوم آمریکا علیه ایران و فقط در اروپا رخ داده است. جاییکه که کانون تلاش گسترده ایران برای نجات برجام و خنثی سازی تبعات خروج آمریکا ازآن است. همین موضوع گمانه فضا سازی تازه علیه ایران این بار درقلب اروپا و در زمانی که اروپا با سیاست‌های ضد ایرانی آمریکا همراهی ندارد را تقویت می کند.
منبع
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر