جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - March 29 2024
کد خبر: 44758
تاریخ انتشار: 05 آبان 1397 22:41
نمایندگان مجلس شورای اسلامی امروز (شنبه) جلسه با حضور ۲۰۱ نماینده جلسه رسیدگی به صلاحیت فرهاد دژپسند، محمد شریعتمداری، رضا رحمانی و محمد اسلامی وزرای پیشنهادی اقتصاد، تعاون، صنعت و راه را آغاز کردند.
به گزارش راه امروز: محمد شریعتمداری وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی در دفاع از برنامه‌های خود گفت: شما اکنون می‌خواهید در مورد وزارتخانه‌ای تصمیم بگیرید که اجتماعی‌ترین نهاد کشور است و در عین حال یک نهاد بسیار مهم اقتصادی است. نیمی از جمعیت کشور ما از اعضای اصلی صندوق‌های بازنشستگی و تامین اجتماعی در حوزه ماموریت وزارت کار هستند. 
رسیدگی به امور کارگران به عنوان قشر مولدی که تمام هم و غمش تولید و تلاش است رسیدگی به کسانی که به استضعاف کشیده شده‌اند زنان، معلولان، فقرا و قربانیان آسیب‌های اجتماعی باعث شده که این وزارتخانه در حوزه مسائل اجتماعی دارای وظایف سنگینی باشد. تصمیم در مورد این وزارتخانه در واقع تصمیم در مورد بخشی از اقتصاد یعنی اقتصاد تعاون است که مورد غفلت واقع شده است. وی در ادامه گفت: تعاون یک فرهنگ در جامعه اقتصادی کشور است و بخشی از نظام اقتصادی کشور ما بر مبنای قانون اساسی است که اگر مورد اهتمام واقع شود، بخشی از مشکلات امروز کشور را راهکار خواهد بود.
وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: تصمیم در مورد این وزارتخانه تصمیم در مورد نهادی است که ودیعه تمام بیمه‌شوندگان در آن قرار دارد. این نهاد امروز به عنوان یک پیشگام می‌تواند در اقتصاد کشور عمل کنند.
شریعتمداری تصریح کرد: من باید از وزارت صمت به وزارت کار پلی بزنم و برای این مساله لازم می‌دانم که نکاتی را بگویم من چندین بار از مجلس رای اعتماد گرفتم من سوال، تحقیق، تفحص، استیضاح، بازدید دوره‌ای را مهم می‌دانم و به آن احترام می‌گذارم من اینها را به عنوان مظاهر شکوه و مردمسالاری نظام جمهوری اسلامی ایران می‌دانم و از سوال هیچ نهاد و نماینده‌ای عبور نخواهم کرد.
وزیر پیشنهادی کار در خصوص جلسه‌ای که حدود یک ماه پیش قرار بود در مجلس برای آن حاضر شود اما نیامده بود، اظهار داشت: اگر در آن جلسه حاضر نشدم به خاطر سفری بود که شب قبل آن به ناحیه‌ای سیل‌زده در استان مازندران داشتم. در سفر وقتی از جلسه اطلاع یافتم بلافاصله با هیئت رئیسه مجلس تماس گرفتم در آن زمان آقای لاریجانی در سفر بودند و با آقای مطهری در این خصوص صحبت کردم. آقای مطهری بر اساس مشورت با آقای لاریجانی در پاسخ به آمادگی من برای حضور در جلسه گفت ما قرار است درباره تغییراتی تصمیم بگیریم که شما با کمیسیون مربوطه صحبت کنید تا سوالات مربوط به استیضاح آقای آخوندی و شریعتمداری را مدیریت کنند و من قرار است این را به هیئت رئیسه کمیسیون صنایع منعکس کنم. من متقاعد نشدم و مجددا با آقای امیری تماس گرفتم آقای امیری هم همین مطالب را از آقای مطهری پاسخ شنیدند با آقای پزشکیان نیز تلفنی صحبت کردم و همین جواب‌ها را شنیدم.
شریعتمداری در ادامه افزود: از همه کسانی که در اینجا به عنوان مخالف حاضر شدند و از سوابق من گفتند، تشکر می‌کنم. مطالب بسیار کارشناسانه و ارزشمندی در بین آنها بود البته برخی از مطالب مطروحه در حیطه وظایف من نبود و به حیطه سابق وزارت کار برمی‌گردد. از آقای شهاب نادری می‌خواهم تا مستندات‌شان را به من بدهند تا من به مسائل و پرسش‌های ایشان پاسخی درخور در آینده بدهم من خودم به عنوان یک ایرانی وقتی می‌شنوم پستی در این وزارتخانه خرید و فروش می‌شود، تنم به لرزه می‌افتد بنابراین آقای نادری اطمینان داشته باشد که اگر یک مورد از مسائلی که ایشان گفتند واقعیت داشته باشد، من حتما رسیدگی خواهم کرد و به دستگاه قضا در این زمینه رجوع خواهم نمود.
وی افزود: من همیشه اهل برنامه‌ریزی بودم اما باید این را لحاظ کرد که ما در دوران شروع دولت دوازدهم نیستیم. ما قوانین بالادستی داریم مثل سیاست‌های کلی نظام که به تصویب مقام معظم رهبری رسیده است و به وزارت کار ابلاغ شده است. علاوه بر آن نمایندگان ملجس در یک کار متراکمی قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه را تصویب و ابلاغ کردند این قانون هم یک سند بالادستی است. رئیس‌جمهور نیز برنامه گام دوم را ابلاغ کرده‌اند ۲۴ میلیون مردم به این برنامه رای دادند علاوه بر آن رئیس‌جمهور در حین ابلاغ خود به آقای علی ربیعی وزیر سابق کار نکات لازم را در ۱۶ بند به ایشان اعلام کردند و در قالب آن برنامه‌ای به نمایندگان مجلس ابلاغ شده است لذا ما در آغاز کار نیستیم برنامه موجود را گرفتیم بر پایه تغییرات در فضای سیاسی، اقتصادی و اجتماعی اخیر کشور آنها را تغییر دادیم قطعا بخشی از این تغییرات در این برنامه‌های کنونی به خاطر تغییرات در فضاهای یاد شده است.
وی تاکید کرد: ما به اصل ۲۹ قانون اساسی پایبند هستیم اصلی که تاکید دارد برخورداری از تامین اجتماعی فراگیر آن یک راهبرد برای تحقق عدالت اجتماعی است از نظام تامین اجتماعی باید صیانت شود و این حمایت باید با حمایت خود دولت همراه باشد. به علاوه ما یک منشوری را تهیه کردیم تحت عنوان منشور ارائه خدمات جدید در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی. قطعا در اجزای این وزارتخانه این منشور به کار گرفته خواهد شد. اولین اصلی که در این منشور به آن اشاره شده اصل شفافیت و مبارزه با فساد در همه شئون این وزارتخانه است.
محمد شریعتمداری با بیان اینکه تمام اعضای هیات مدیره زیر مجموعه‌هایی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را به صورت اینترنتی روی وب سایت خودمان معرفی می‌کنیم، گفت: خواهان ایجاد شفافیت هستیم این گونه است که می‌توانیم با فساد برخورد کنیم مفهوم حکمرانی خوب این است. 
وی افزود: همزمان باید الکترونیکی کردن موفقیت‌ها را مورد توجه قرار دهیم در وزارت صنعت، معدن تجارت هم تمام معاملات با سیستم الکترونیکی ثبت شده است در راستای عمل به سیاست‌های شفاف‌سازی، سامانه جامع تجارت را در وزارت صنعت و معدن تجارت راه‌اندازی کردیم و توانستیم به لطف الهی خدماتی انجام دهیم که به زودی نمایشگاهی از آن افتتاح می‌شود نمایندگان مجلس می‌توانند خدماتی را که ارائه کردیم ببینند. آقای رحمانی هم به عنوان وزیر پیشنهادی صنعت، معدن تجارت این اقدامات را تایید می‌کند.
شریعتمداری ادامه داد: اگر درون یک دستگاه اجرایی فساد اتفاق می‌افتد باید با آن فساد برخورد کنیم ما باید رویکرد رشدی در قبال شفاف‌سازی اجراییات خود داشته باشیم چراکه از ما انتظار دارند که با فساد برخورد کنیم.
شریعتمداری با اشاره به مواردی که در خصوص ثبت سفارش واردات خودرو به صورت غیر قانونی گزارش شده بود، گفت: چند وقت پیش شنیدیم که عده‌ای به صورت غیرقانونی وب سایت ثبت واردات خودرو را دستکاری کردند من بلافاصله اطلاع یافتم، حراست مجموعه را مامور تحقیق کردم برای ما پس از بررسی تاریخ‌هایی که سفارش ثبت شده و تاریخی که واردات خودرو به صورت کلی توسط وزیر وقت ممنوع شده بود مشخص شد تخلفاتی انجام شده است. از ۱۰ هزار آیتم ثبت سفارش در ۶۴۸۱ مورد دسترسی‌های غیر مجاز صورت گرفته است اولین کسی بودم که با این تخلف برخورد کردم و آن را گزارش دادم اما آن را علنی نکردم چرا که مقام معظم رهبری گفته است ای کاش که کمتر می‌گفتیم و بیشتر عمل می‌کردیم.
وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه ارکان سازمان های استانی وزارت صنعت و معدن و تجارت را که درگیر فساد بودند برکنار کردند گفت: من ان را انعکاس ندادم چرا که اعتقاد داشتم باید بیشتر عمل کرد تا حرف زد.
شریعتمداری با بیان اینکه اصل شایسته‌سالاری برای انتخاب مدیران وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بکار می‌گیرم، گفت: ترتیباتی در این خصوص اتخاذ کرده‌ایم ضمن این‌که نگاه من این است که باید فرصت‌های برابری را در این وزارتخانه در اختیار زنان و مردان قرار دهیم تا تبعیضی در این زمینه وجود نداشته باشد. به هر صورت من می‌خواهم شایستگان بر صندلی‌های مدیریت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بنشینند چراکه این وزارتخانه با حق الناس سرکار دارد.
شریعتمداری افزود: چیزی که باید مورد توجه ما باشد موضوع قومی‌گزینی مدیران است طبیعتا در استان هرمزگان شایستگانی وجود دارند که باید به انتصاب آنها توجه داشت نه اینکه سراغ مدیرانی برویم که از تهران و استان‌های دیگر به هرمزگان می‌روند من این سیاست را در ۱۲ واحد استانی وزارت کار اعمال می‌کنم در ضمنا سن مدیریت در مجموعه ما باید ۱۰ سال کاهش یابد که این کار کاملا عملیاتی می‌شود.
وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه انتقالش از وزارت صنعت، معدن و تجارت به وزارت کار رای رییس‌جمهوری بوده است، گفت: نظر من ادامه فعالیت در آن وزارتخانه بوده است اما به هر حال رییس‌جمهوری تشخیص دادند که من به اینجا منتقل شوم.
شریعتمداری با بیان اینکه نمایندگان از این تشخیص برخوردار هستند که چه کسی صلاحیت حضور در چه وزارتخانه‌ای را دارد، گفت: از اینکه در وزارت کار با رای نمایندگان حضور خواهم یافت استفاده می‌کنم و رای آنها را به خود جلب می‌کنم حالا چه آنها که مخالف من هستند و چه موافق من فرقی ندارد من خود را ملزم به پاسخگویی به هر دو گروه می‌دانم چرا که ما هم رای موافقان را می‌خواهیم و هم رای مخالفان .
شریعمتداری با بیان اینکه اصل حاکم بر وزارت کار سه جانبه‌گرایی است، گفت: باید در همه امور به سه جانبه‌گرایی باز گردیم چرا که قانون این را از ما خواسته است دراین راستا تلاش می‌کنم که اعضای هیات امنا سازمان تامین اجتماعی را برابر کنیم یعنی به اعضای سه عضو از گروه کارگری ، سه عضو از گروه کارفرمایی و سه عضو از دولت وجود داشته باشد نه اینکه سهم دولت بیشتر از دو گروه دیگر باشد این کار را در شورای عالی تامین اجتماعی و هیات امنا دنبال کنیم این گونه بازدهی سرمایه بالا می‌رود و دارایی‌ها به صاحبان کار می‌رسد .
وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه باید نظام بنگاهداری در وزارت کار برکنده شود، گفت: من مقاومت‌هایی که در مقابل برافتادن بنگا‌هداری می‌شود را می‌دانم اما باید مدیریت را از مدیرانی که بنگاه‌ها را در اختیار دارند بگیریم و به سازمان‌های بیرونی بدهیم در این راستا می‌توانیم از کمک سازمان خصوصی‌سازی بهره بگیریم.
شریعتمداری با بیان اینکه پیش‌بینی پرداخت مطالبات سازمان تامین اجتماعی در قالب تهاتر بدهی اقدامی موثر در این مقطع از بحران پیش روی سازمان تامین اجتماعی است، گفت: سازمان تامین اجتماعی بین ۱۳۰ تا ۱۸۰ هزار میلیارد تومان مطالبات دارد از همین رو از آقای لاریجانی تشکر می‌کنم که قانونی را در مجلس وضع کردند که بر مبنای آن ۵۰ هزار میلیارد تومان از مطالبات سازمان تامین اجتماعی در قالب تهاتر اموال پرداخت می‌شود این گونه قدرت عملیاتی سازمان تامین اجتماعی به میزان ۳۰ درصد جبران می‌شود.
وی در پایان با اشاره به انتقاداتی که از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی دربحث اشتغالزایی وجود دارد، گفت: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مسئول هماهنگی‌های سیاست بالادستی در حوزه اشتغال است من با توجه به میانبرهایی که در راستای سیاست‌های رشد ۸ درصد وجود دارد به بحث اشتغال ورود می‌کنم البته اگر میانبرهای که تعریف کردیم جواب ندهد سراغ میانبرهای دیگر می‌رویم .
پاکدستی شریعتمداری بر همگان مشهود است
عبدالحمید خدری نماینده بوشهر در موافقت با شریعتمداری به عنوان گزینه پیشنهادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: آقای شریعتمداری برخلاف گفته برخی نمایندگان براساس قانون فعالیت کرده است. وی براساس مبادی قانونی به وزارت کار خواهد آمد و این نشان ضعف در وزارت صنعت نیست. وی با بیان اینکه امروز تکلیف ما نمایندگان کاری سخت و سنگین است و نمایندگان باید سکاندار چند وزارتخانه را تعیین کنند، گفت: آنچه می‌تواند مبنای انتخاب ما باشد تخصص است که آقای شریعتمداری هم از نظر مخالفان و هم از نظر موافقان از آن برخوردار است.
نماینده بوشهر با تاکید بر اینکه برنامه آقای شریعتمداری ابعاد گوناگونی دارد و در بخش‌های زیادی به آن پرداخته شده است، یادآور شد: توجه به وضعیت معیشت مردم، تاکید بر اهداف راهبردی در حوزه‌های اجتماعی و رفاهی از جمله اهداف وی است.
وی ادامه داد: آنچه که باعث موفقیت یک وزیر می‌شود قدرت تعامل و همگرایی با سایر نهادها است و این شاخص بارز در وجود آقای شریعتمداری دارد. بدون شک ما به عنوان مدیران کمبودها و ضعف‌هایی داریم و نباید به این کمبودها پیش از حد دامن زده شود.
خدری عنوان کرد: ۵ سال عضویت در شورای عالی کار و عضویت در هیات امناء سازمان تامین اجتماعی از نکات مثبت شریعتمداری است که نشان می‌دهد ایشان با مشکلات جامعه و وزارت کار آشنا است. لازم می‌دانم برای رفع دغدغه همکاران و مردم به ثبت سفارش خودرو و اشکالاتی که در آن وجود داشت اشاره کنم که با مدیریت آقای شریعتمداری در وزارت صنعت برطرف شد و این نشان از شفافیت وزارت متبوع ایشان بود.
نماینده بوشهر خاطرنشان کرد: عدم محافظه‌کاری در برخورد با مفسدان و متخلفان در وزارت صنعت از ویژگی‌های مثبت آقای شریعتمداری بود که قابل تحسین است. پاکدستی آقای شریعتمداری بر همگان مشهود است و این موضوع هم در مخالفان و هم در موافقات مشترک است. ما از آقای شریعتمداری انتظار داریم تا به وضعیت معیشت مردم و قشر محروم کارگر توجه ویژه‌ای داشته باشد. امیدوارم وزیر جدید به وضعیت زنان بیش از گذشته توجه داشته باشد.
کاش در برنامه‌هایتان می‌گفتید اجازه صدور بخشنامه‌های خلق الساعه را نمی‌دهید
شهاب نادری نماینده مردم پاوه در صحن علنی مجلس به عنوان نماینده مخالف وزیر پیشنهادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار داشت: از اینکه آقای شریعتمداری دوباره بار مسئولیت را بر شانه گرفته است، سپاسگذارم اما از آنجایی که روستایی هستم و نفس پاک و راستی دارم باید نظراتی را درباره ایشان بازگو کنم.
وی ادامه داد: سوال من از آقای روحانی این است که چرا با وجود این جمعیت نخبه نتوانسته شعار و وعده خود به جمعیت ۶۵ درصدی جوان کشور عمل کند و یک فرد دیگری را برای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی درنظر بگیرد.
نادری ادامه داد: آقای روحانی زندگینامه آقای شریعتمداری را مطالعه کرده است؟ در زندگینامه آقای شریعتمداری آمده است که وی در سال ۵۹ در سن ۲۰ سالگی عضو کمیته انقلاب بوده و در ۲۱ سالگی جایگزین بسیاری از وزرا انتخاب شده در حالی که مدرک وی دیپلم بوده است. حال سوال ما این است که آقای روحانی چرا نتوانستید به جوانان کشور اعتماد کنید.
نماینده مردم پاوه ادامه داد: در رزومه آقای شریعتمداری آمده که ایشان یک سیاستمدار است حال آنکه یک سیاستمدار می‌تواند وزارتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی را با مدرک مدیریت بازرگانی اداره کند؟
وی با بیان اینکه اگر آقای شریعتمداری برای وزارت صنعت، معدن و تجارت مدیر ناکارآمدی بود چرا باید برای وزارتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی انتخاب شود، گفت: پرونده استیضاح شریعتمداری هنوز مفتوح است و ایشان در جلسات کمیسیون‌ها برای بررسی استیضاح شرکت نکرده‌اند آیا قانون‌گذار می‌تواند به چنین فردی اعتماد کند.
نادری تاکید کرد: با وجود مخالفتم با حضور آقای شریعتمداری در کابینه حسب رعایت اخلاق باید بگویم ایشان فردی بود که توانست فساد را در این وزارتخانه کشف کند اما آیا توانست با تمام حلقه‌های فساد برخورد داشته باشد.
وی ادامه داد: به طور قطع مردم این انتخاب مجلس را نمی‌پذیرند و کسی که نتوانسته در وزارت صمت، موفق باشد در وزارت کار هم نمی‌تواند عملکرد موفقی داشته باشد.
نادری با اشاره به محورهای استیضاح شریعتمداری در دوره وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت:‌ عدم کنترل بازار و افزایش قیمت‌ها در عین حال احتکار کالا، عدم تامین قطعات و مواد اولیه، فساد و رانت در تخصیص ارز دولتی تنها گوشه‌ای از محورهای استیضاح آقای شریعتمداری در وزارت صمت بوده است. حال اینکه چگونه مجلس می‌تواند به این شخص رای مثبت دهد ما از آقای روحانی انتظار داشتیم فرد دیگری را برای وزارت کار معرفی کند.
نماینده مردم پاوه با بیان اینکه آقای شریعتمداری جزوه ۳۳ صفحه‌ای شما را برای وزارت کار خواندم گویی می‌خواستید وزارت کار را دوباره راه‌اندازی کنید و گویی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی وجود نداشته است، گفت: در صفحه ۹ جزوه شما محورهای ۲۲ گانه برای وزارت کار تعریف شده که اغلب آنها در بحث تجارت و نظام یارانه‌ای بودند اما هیچ راهکاری برای توزیع یارانه برای دهک‌های پایین ارائه نکرده‌اید این در حالی است که نمایندگان مجلس به جمعیت ۷۷ میلیون نفری که یارانه دریافت می‌کنند معترض هستند.
نادری با اشاره به وضعیت اقشار کم‌درآمد گفت: با تصمیماتی که در وزارت صمت داشتید چه‌ها بر سر همین اقشار کم‌درآمد نیاوردید. خودروخواران با اعمال گرانی‌ها قدرت خرید مردم را کاهش دادند و محصولات خود را با قیمت قبلی به مردم تحویل ندادند.
وی افزود: در جزوه خود از مبارزه با موضوعات شبهه‌ناک صحبت کردید حال آنکه باید توضیح دهید با چه موضوعات شبهه‌ناکی مبارزه کرده‌اید آیا از وضعیت ضریب جینی که مهمترین شاخص عدالت به شمار می‌رود اطلاع دارید؟ البته در این میان تحریم‌ها هم بهانه خوبی برای همه ما شده است.
نماینده مردم پاوه با بیان اینکه باید بگویید چه برنامه‌هایی برای مراقبت از شرکت‌های شستا دارید گفت: می‌دانیدکه عضویت در هیئت مدیره این شرکت‌ها چقدر مهم است و حتی قیمت عضویت در هیئت مدیره این شرکت‌ها به ۵۰ میلیارد تومان هم می‌رسد. کاش در برنامه‌های‌تان از تبدیل تشکل‌های انتصابی به تشکل‌های انتخابی حرف می‌زدید و می‌گفتید که چگونه می‌خواهید بهره‌وری سرمایه ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی شرکت های شستا را از چهار درصد به ۱۰ درصد برسانید و بودجه غیرشفاف شستا را شفاف کنید.
وی افزود: کاش می‌گفتید چگونه می‌خواهید انتصابات را به تشکل‌های کارگری بسپارید و نیروهای انسانی کارآمد را به کار بگیرید.
وی با اشاره به هلدینگ پنجگانه حمل و نقل، گردشگری، کشاورزی، دارویی، بورس ، بانک، بیمه، نفت، گاز، پتروشیمی در شستا گفت: امروز یک سوم بودجه عمومی در این صندوق‌ها هزینه می‌شود و اگر این هلدینگ‌ها را مطالعه می‌کردید باید راهکاری برای نجات صندوق‌ها ارائه می‌دادید.
نادری ادامه داد: در جلسه روز ملی صادرات دیدیم که چگونه از کاهش ارزش پول ملی کشورمان خوشحال بودید و گفتید برخی از کشورها خودخواسته ارزش پول کشورشان را کاهش می‌دهند تا صادراتشان رونق یابد اما نگفتید این کشورها از جمله ژاپن، ابتدا رفاه کامل برای مردمشان ایجاد کردند و بعد دست به چنین اقداماتی زدند.
وی تاکید کرد: کاش در برنامه‌هایتان می‌گفتید که اجازه صدور بخشنامه‌های خلق الساعه را نمی‌دهید که هر مدیرعاملی تفسیر منحصر به فردی از این بخشنامه‌ها دارند اما یاد بخشنامه‌هایی افتادم که در وزارت صمت یک شبه منتشر می‌شد و پس از استفاده رانت‌خواران از آن بخشنامه نسبت به لغو آن اقدام می‌‌کردید.
نادری ادامه داد: هر چه بیشتر برنامه‌های شما را مطالعه کردم بیشتر به اشتراک آن در برنامه‌های قبلی در وزارت صمت مواجه شدم. آقای شریعتمداری می‌دانید امروز ما با پنجره فرصت جمعیتی بی‌نظیری روبرو هستیم که اگر نتوانیم اشتغال کافی برای آن ایجاد کنیم کشور وارد سن سالمندی می‌شود که این می‌تواند بسیار خطرناک باشد.
وی درباره استفاده از زنان متخصص در بخش‌های مدیریتی گفت: در بین ۱۳۶ کشور ایران جایگاه ۱۳۳ را در مشارکت زنان و سهم برابری نیروی کار دارد که بسیار ناچیز است. نادری با تاکید بر اینکه امروز با بحران بیکاری مواجه هستیم گفت:‌ آقای شریعتمداری شما باید توضیح دهید که در وزارت صمت چه رویکرد اشتغال‌محوری داشتید که بخواهید در وزارت کار هم از این دست برنامه‌ها را به اجرا برسانید.
شریعتمداری چریکی برای جنگ اقتصادی است
غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی عصر امروز در موافقت با وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: در بررسی وزرا باید دو موضوع را مورد لحاظ قرار داد؛ یکی کارنامه و دیگری برنامه. همه می‌گویند ما در جنگ اقتصادی هستیم و همه هم این مسئله را قبول دارند. برای وضعیت صلح اقتصادی باید سرباز اقتصادی تربیت کرد ولی برای جنگ اقتصادی، باید چریک پرورش بدهیم. شریعتمداری چریکی برای جنگ اقتصادی است.
وی به سوابق مدیریتی محمد شریعتمداری اشاره کرد و اظهار داشت: دشمن تمام توان خود را گذاشته است تا با خال خیام خود مردم را در تنگنا قرار دهد ولی شریعتمداری می‌تواند براساس سوابق و کارنامه خود موفق عمل کند.
این عضو فراکسیون مستقلین ولایی ادامه داد: در حوزه تعاون و رفاه اجتماعی با چالش‌هایی روبه‌رو هستیم. بیکاری، سهم تعاون در اقتصاد کشور، پایدارسازی صندوق‌های بازنشستگی، آسیب‌های اجتماعی، شرایط رکورد تورمی که طبقات پایین اجتماعی را هدف می‌دهد، صیانت از نیروهای کار، استفاده و هم‌افزایی تشکل‌های کارگری از جمله این چالش‌ها هستند.
جعفرزاده ایمن‌‌آبادی با اشاره به سخنان یکی از نمایندگان مخالف شریعتمداری تصریح کرد: متعجب شدم یکی از دوستان ما عنوان کرد آقای شریعتمداری برای فلان بخش برنامه ندارد. ما می‌دانیم در سیاست‌های کلی نظام برای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ۳۶ تکلیف و در برنامه ششم توسعه ۵۹ ماده و در قانون دائمی احکام داخلی ۲۰ ماده تببین کرده‌ایم. هر کس وزیر شود باید برای این مواد و تکالیف برنامه داشته باشد. شریعتمداری برای این مسائل برنامه علمیاتی داده و حق ارائه برنامه جدید ندارد؛ نه ایشان و نه هیچ کس دیگر.
وی با اشاره به برنامه شریعتمداری برای تصدی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی خاطرنشان کرد: ما باید بگویم و بپرسیم برنامه عملیاتی ارائه شده با قوانین بالادستی تطابق دارد؟ باید بگویم آری. در راهبردها توانمندسازی نیروهای کار، ارتقای امنیت شغلی، پایدارسازی صندوق‌ها و.... آقای شریعتمداری برنامه داده است. ایشان در برنامه‌های اصلی محورها را گفته است و این برنامه در صحن مجلس میان نمایندگان پخش شده است. اشتغال، بازار کار، تنظیم روابط کار، صیانت از نیروی کار، توسعه گسترش امور فرهنگی و اجتماعی و.... از جمله برنامه‌های شریعتمداری است.
این نماینده موافق شریعتمداری افزود: در حوزه تحریم خوشحال شدیم زیرا ایشان در حوزه تحریم چه در حوزه اشتغال، چه در حوزه رفاع و چه در حوزه تعاون برنامه داده است.
جعفرزاده ایمن‌آبادی با بیان اینکه باید تکلیف وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی حل شود، ابراز داشت: هشت ماه است که هیات امنای سازمان تامین اجتماعی شکل نگرفته است که وزیر عضو هیات امنا و هیات مدیره آن است. سازمان تامین اجتماعی ماهی هشت هزار و ۵۰۰ میلیارد را پرداخت می‌کند که معادل یک سوم بودجه است. شورای عالی دستمزد شکل نگرفته چون وزیر ندارد. من از خدمات آقای ربیعی در این حوزه تشکر و قدردانی می‌کنم و دلیل مخالفتم با اسیتضاح ایشان هم به همین خاطر بود.
وی اضافه کرد: انسجام حاکمیتی باید در زمانی که دشمن از هر کاری دریغ نمی‌کند، حفظ شود. وقتی این همه مدیر به خاطر قانون منع بکارگیری بازنشستگان کنار رفته، باید سازمان دولت شکل بگیرد تا به مردم خدمت کند. هر کجا کوتاهی وجود دارد، ما اهرم‌هایی داریم که برخورد کنیم.
نماینده رشت در مجلس با اشاره ادعاهای منتشر شده علیه شریعتمداری در فضای مجازی بیان کرد: گاهی به خاطر مسائل حزبی، جناحی و گروهی اقدامات خلافی در بیرون انجام شده است. یکی کاندیدا شده‌ است. در چند روز گذشته آنچه ناجوانمردی و دور از انصاف بود، علیه ایشان مطرح شد. معاون اقتصادی وزارت اطلاعات نامه داده است و گفته است مطالب بیان شده در فضای مجازی دورغ است و ایشان خود استارت مبارزه با فساد خودرو را زده است.
وی با تاکید بر اینکه برای اینکه بتوانیم مجموعه دولت کامل شود و در جنگ اقتصادی بتوانیم همه به مردم رسیدگی کنیم باید به هر چهار وزیر رای داد، یادآور شد: فراکسیون مستقلین امروز تشکیل جلسه داد و همه وزرا حدنصاب لازم را آوردند. به هر چهار وزیر و به ویژه شریعتمداری رای بدهید تا به کوری چشم دشمنان و ترامپ از تحریم‌ها خارج شویم. در ۱۳ آبان نیز مردم در خیابان‌ها حضور پیدا می‌کنند.
شریعتمداری قاطع در مبارزه با فسادهای سازمان‌یافته است
روح الله بابایی صالح (نماینده حوزه انتخابیه بوئین‌زهرا و آوج) در موافقت با حضور محمد شریعتمداری در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: ضمن سپاسگذاری از زحمات وزرای سابق علی‌الخصوص آقای ربیعی وزیر سابق کار من به عنوان عضوی از کمیسیون اجتماعی با اغلب چالش‌های جامعه آشنایی دارم این امر ناشی از ارتباط مستقیم من با وزارت کار است.
وی افزود: با توجه به معرفی شریعتمداری از سوی دولت برای وزارت کار باید بگویم که وی فردی مومن و ولایی، پاک‌دست، اهل تدبیر و توانمند است که از دوران انقلاب به این سو، مسئولیت‌های مختلفی در حوزه اجرایی در وزارت بازرگانی، معاونت ریاست جمهوری و وزارت صمت داشته و مورد وثوق دولت است. قابل ذکر است که وی با چالش‌های اجتماعی نیز آشنایی خوبی دارد.
نماینده بوئین زهرا تصریح کرد: شریعمتداری فردی با قاطعیت لازم در مبارزه با فسادهای سازمان یافته است این را باید به خاطر داشت که وی در خصوص ثبت سفارشات خودرو مشکلات این موضوع برملا کرد. در حوزه صندوق‌های بازنشستگی نیز شریعمتداری تصدی‌گری را در این زمینه می‌تواند کاهش دهد و از نفوذ ذی‌نفوذان مختلف سیاسی و اقتصادی در این صندوق‌ها بکاهد.
بابایی صالح اشاره کرد: اشتغال‌زایی یک برنامه فرادستگاهی است و شریعتمداری در مقام وزارت کار توانایی لازم را برای هماهنگ‌سازی سایر دستگا‌های مرتبط توسعه بخش تعاون و توانمندسازی جامعه را دارد. همانطور که مستحضرید مباحث فنی و حرفه‌ای بهترین روش برای توسعه پایدار یک کشور است. شریعتمداری زمینه فراهم آوری تلاش و همکاری کارشناسان آشنا به حوزه فنی و حرفه‌ای را دارد.
وی با اشاره به سازمان تامین اجتماعی گفت: شاهدیم که این سازمان حدود نیمی از جمعیت کشور را تحت پوشش خود دارد در طول سال‌های اخیر پیشرفت‌های قابل توجهی در حوزه‌هایی همچون الکترونیک، توسعه مراکز درمانی و ... داشته است. در همین خصوص از زحمات ریاست فعلی سازمان آقای دکتر نوربخش تشکر می‌کنیم. شریعتمداری این توانایی را دارد که از امکانات این سازمان و جمعیت تحت پوشش آن برای ایجاد رفاه و نشاط اجتماعی در کشور بهره ببرد.
نماینده بوئین زهرا و آوج اظهار داشت: بیش از ۵۰ درصد برنامه‌های آقای شریعتمداری با اسناد بالادستی کشور انطباق دارد.
وی در پایان اشاره کرد: در روابط بین الملل و علی الخصوص حوزه کار سربلندی نظام کشورمان که به واسطه دیدار با رئیس مجلس و وزرای کار و بهداشت برزیل و وزرای بهداشت و کار اروگوئه افزون شده باید در نظر بگیریم. در پایان امیدوارم که نمایندگان و همکاران من از شریعتمداری حمایت‌های لازم را با دادن رای اعتماد به ایشان به عمل آورند.
 کشور ما موضوع استعفا و عذرخواهی نهادینه نشده است
ولی ملکی نماینده مردم مشکین‌شهر و مخالف وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی در خصوص دلایل مخالفت خود اظهار کرد: مخالفت در نظر من به معنی سیاه دیدن تمام کارنامه افراد نیست و موافقتم تمام برنامه وزراء را تایید نمی‌کند امروز که من مخالف آقای شریعتمداری هستم دلایلی دارم و ایشان می‌داند که در زمان معرفی ایشان هم من مخالف بودم اما در کمیسیون تمام همکاری را انجام دادم.
وی افزود: از بعد اخلاقی آقای شریعتمداری اخلاق‌مدار هستند و بعد از مجلس هفتم ایشان را می‌شناسم اما یکسال و اندی که در کمیسیون صنایع بودند به هر دلیلی برنامه‌ای اعلام کردند تا اقتصاد بیمار را درمان کنند اما در عمل هیچ اتفاقی نیفتاد چرا که شرایط کشور متغیر شد و ما به شرایط جنگ اقتصادی دچار شدیم و هم هماهنگی لازم در کشور را به وجود نیامد.
ملکی در ادامه تصریح کرد: در جنگ اقتصادی باید همه حالت جنگی به خود بگیرند تا به حال به خاطر عملکرد ضعیف یک وزیر، معاون و مدیر چه برخوردی به جز عزل صورت گرفته در دنیا اگر اتفاقی در وزارتخانه یا بنگاه اقتصادی صورت بگیرد یا استعفا می‌دهند یا عذرخواهی می‌کنند که در کشور ما نهادینه نشده است.
نماینده مردم مشکین شهر در مجلس شورای اسلامی در رابطه با برنامه‌های وزیر پیشنهادی تعاون، کار ورفاه اجتماعی خاطرنشان کرد: آنچه من در برنامه دیدیم ۴۸ درصد برنامه پیشنهادی با اسناد بالادستی مغایرت دارد و براساس گزارش کارشناسی معاونت وزارت هم منطبق نیست ما اسنادبالادستی ، چشم انداز، سیاست‌های اعلامی در مورد اقتصاد مقاومتی از سوی مقام معظم رهبری و برنامه ششم را قبول داریم اما به نزدیک ۵۰ درصد از آن اصلا اشاره نشده است مخصوصا در جاهایی که بحث حمایت از افراد معلول و محروم جامعه بوده است.
وی افزود: یک خانم سرپرست خانواده با سه فرزند که محل زندگی هم ندارد با ۱۵۰ هزار تومان چگونه زندگی خود را اداره کند در حالی که اسناد بالادستی به آن اشاره شده اما در برنامه گنجانده نشده است با چه مکانیزمی می‌خواهند برنامه هایشان را اجرایی کنند . افرادی که خود را اینجا معرفی می‌کنند باید به ما الگو و معیار سنجش بدهند تا بتوانیم برنامه‌هایشان را درک کنیم هر مدیری که برنامه هدف گذاری نداشته باشد نمی‌تواند به آن هدف برسد.
نماینده مخالف وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی در خصوص تخصیص بودجه اظهار کرد: در خصوص بودجه و تسهیلات هیچ الگو و برنامه‌ریزی در هیچ کدام از وزراء ندیدم رای آوردن یک طرف قضیه است و خدمت به مردم و عمل به وعده یک طرف دیگر که حائز اهمیت است برنامه‌هایی که ما از وزراء و رییس‌جمهور می‌گیریم امضاء‌ می‌شود اما عمل نمی‌شود .
وی با اشاره به مسئولیت شریعتمداری تصریح کرد: در بعد اقتصادی بخشی از اقتصاد مردم به شما مربوط شده است شستا را دست کم نگیرید بخشی از پتروشیمی در دست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است ما باید برای این مسائل شاخص داشته باشیم. تغییر سریع مدیران واحدهای تولیدی، صنعتی و بنگاه‌های اقتصادی بزرگترین معضل اجتماعی است .
ملکی افزود: تا زمانی که عمر مدیران صنعتی ما یک یا دو سال است، نمی‌توانیم اهداف را پیش ببریم هر مدیر سال اول مسئولیت کارها را به گردن نفر قبلی می‌اندازد و سال بعد هم که از کار برکنار می‌شود. وزیر باید در این خصوص برنامه مدون ارائه دهد. آقای شریعتمداری من ۲۸ سال با کارگر سروکار داشتم و باید در رابطه با قانون کار برنامه خاصی ارائه دهید نه کارگر امنیت شغلی دارد و نه بنگاهدارها می‌توانند فعالیتشان را پیش ببرند .
وی با اشاره به آمار بالای بنگاه‌های نیمه تمام اذعان داشت: ۸۰ هزار بنگاه اقتصادی به صورت نیمه تمام هدایت می‌شود که اگر به جای آن ۱۰ هزار کار شروع می‌کردیم بعد از بهره‌برداری می‌توانستیم ده هزار بنگاه دیگر را راه‌اندازی کنیم اگر تولید ناخالص ملی بالا نرود نه بنگاه‌های اقتصادی می‌تواند کار کند و نه کارگران امنیت شغلی خواهند داشت.
ملکی افزود: دلار ۳۵۰۰ تومان بود اما الان ۱۵ هزار تومان است و این‌ها مشکلات اجتماعی و اقتصادی کشور ما است که اثرات آن را می‌بینیم در شستا ما هم مشکلات خاصی داریم و در واگذاری‌ها خیانت‌هایی صورت می‌گیرد. کشت و صنعت ۳۰۷۰هکتاری را با همه امکانات واگذار کردند اما برنامه طرف خریدار تولید آب در دشت مغان بود تا آن را صادر کند این هم نحوه واگذاری ماست همه در استان از استاندار تا فرماندار به رییس‌جمهور نامه نوشتند تا سند دشت مغان که یک زنجیره است از بین نرود و با آن کاری نکنیم که به سرنوشت آلومینیوم دچار شود.
نماینده مردم مشکین شهر تصریح کرد: ارز حاصل از صادرات کامل بر نمی‌گردد که البته در پتروشیمی گفته‌اند کامل برگشته ما حدود ۲۵ میلیارد دلار قرارداد غیر نفتی داریم که ۱۲هزار دلار آن مربوط به پتروشیمی می‌شود قسمت وزارت تعاون مربوط است ما انتظار داریم این مسائل سامان بگیرد.
ملکی در پایان گفت: شریعتمداری در دوره قبل هم وزیر بود و آدم پاک دستی است امیدواریم وعده‌های داده شده عملیاتی شود و توانمندی اقشار متوسط و کم درآمد جامعه کاهش حوادث ناشی از کار و ارتقاء کمی و کیفی آموزشگاههای کارگاهی در دستور کار قرار گیرد یک واحد صنعتی در مشکین شهر زده شده که برای خودروهای دیزلی است که برای واحدهای مربوط به پتروشیمی جوابگوی نیاز نبودند و ما از تهران کمک گرفتیم.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر