جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - April 19 2024
کد خبر: 44702
تاریخ انتشار: 30 مهر 1397 13:11
«تعادل» در گفت‌وگو با نمایندگان مجلس بررسی می‌کند

عاقبت وزرای پیشنهادی چه می‌شود

«دو دو»کنندگان اکثریت را دارند یا «چهار چهار» کنندگان؟ برای روشن شدن نتیجه دست کم باید چند روزی صبر کرد.
به گزارش راه امروز: «دو دو»کنندگان اکثریت را دارند یا «چهار چهار» کنندگان؟ برای روشن شدن نتیجه دست کم باید چند روزی صبر کرد. دیروز که اسامی وزرای جدید 4 وزارتخانه اعلامی از سوی دولت در صحن مجلس شورای اسلامی خوانده می‌شد، برخی از نمایندگان با «دو دو» به مخالفت برخاستند، تعدادی دیگر هم به نشان موافقت، نوای «چهار چهار» سر دادند. اینکه کدام گروه در اکثریت هستند، شنبه و یکشنبه هفته آینده روشن می‌شود. این تاریخ را دیروز هیات رییسه مجلس برای بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی چهار وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت، وزارت راه، مسکن و شهرسازی، وزارت اقتصاد و دارایی و وزارتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرد. حسن روحانی برای وزارت خانه اولی رضا رحمانی را معرفی کرده، برای دومی به محمد اسلامی اعتماد کرده، سومی را هم به فرهاد دژپسند، همان گزینه قابل پیش بینی داده، برای وزارتخانه چهارم هم محمد شریعتمداری که باید او را با عنوان وزیر سابق صمت و گزینه پیشنهادی وزارت کار خواند، معرفی کرده است. گزینه‌هایی که فضای دیروز مجلس نشان نمی‌داد کدام‌یک بطور قطعی از نمایندگان رای اعتماد می‌گیرند و کدام‌یک شانسی برای نشستن بر صندلی وزارت ندارند. این را از موضع نمایندگان مجلس هم می‌توان فهمید، آنجا که دو تن از آنان می‌گویند برای سخن گفتن درباره رای اعتماد وزرا باید به انتظار برنامه‌های آنها و توان دفاعشان نشست. با این حال، از میان 4 گزینه پیشنهادی، برخی شانس بیشتری دارند، برخی هم احتمال رای‌آوری شان کمتر است.
 شانس کم «اسلامی» و احتمال رای آوری «دژپسند»
آنطور که الیاس حضرتی نماینده تهران در مجلس می‌گوید، در میان 4 وزیر پیشنهادی، محمد اسلامی که برای وزارت راه، مسکن و شهرسازی معرفی شده شانس کمتری دارد. تا آنجا که به گفته حضرتی «دو دو»های
دیروز نمایندگان بیشتر برای معرفی اسلامی بوده است. این نماینده مجلس درباره چرایی این مخالفت به «تعادل» می‌گوید: «در زمان معرفی 4 وزیر پیشنهادی دولت، مخالفت‌ها بیشتر با آقای اسلامی بود؛ چراکه کسی ایشان را نمی‌شناسد، سوابق‌شان هم ارتباطی با حوزه مسکن و راه ندارد.» حضرتی که عضو کمیسیون اقتصادی مجلس است، شانس فرهاد دژپسند گزینه پیشنهادی دولت برای وزارت اقتصاد را بالا می‌داند: «با توجه به سابقه آقای دژپسند از جمله مدیرکل دفتر اقتصاد کلان سازمان برنامه و بودجه کشور و دبیری ستاد تدوین برنامه ششم توسعه در دولت یازدهم، ایشان از شانس بالایی برای گرفتن رای اعتماد از مجلس برخوردار است.»
این نماینده اصلاح‌طلب مجلس درباره انتقاد‌هایی که از دولت درباره عدم مشورت با نمایندگان مطرح می‌شود، معتقد است که این کار به نفع خود دولت بود؛ چراکه اگر در انتخاب وزرای پیشنهادی با مجلس مشورت می‌کرد، شانس رای آوری گزینه‌ها بیشتر بود. حضرتی درباره نقش گروه‌های سیاسی و چهره‌های درون دولت از جمله جهانگیری، واعظی و نوبخت در انتخاب وزرا می‌گوید که جهانگیری نقشی در انتخاب وزرا ندارد و دفتر رییس‌جمهور بیشترین تاثیر را در چینش‌ها دارد. به گفته این نماینده مجلس «روحانی در این باره نه با فراکسیون امید مشورت کرده و نه با اصلاح‌طلبان.» حضرتی درباره تاثیر این رویکرد دولت نسبت به اصلاح‌طلبان و فراکسیون امید در رای این فراکسیون به وزرای پیشنهادی می‌گوید که «باید منتظر برنامه‌های 4 گزینه پیشنهادی و دفاع آنان از برنامه شان بود.»
شانس بالای رحمانی برای «صمت»
یکی دیگر از نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس هم در عین حال که از مشورت کردن دولت با فراکسیون امید اظهار بی‌اطلاعی می‌کند، می‌گوید که در مجموع نمایندگان این فراکسیون از سطح تعامل دولت با نمایندگان رضایت ندارند. سید مهدی مقدسی در توضیح این اعتقادش می‌گوید: «نمایندگان عضو فراکسیون امید انتقادات شدیدی به دولت در نحوه تعامل با فراکسیون و عمل به وعده‌های انتخاباتی دارند. نمایندگان اصلاح‌طلب به اعتبار وعده‌هایی همچون به‌کارگیری جوانان و زنان در وزارتخانه‌ها از آقای روحانی حمایت کردند؛ اما ایشان در عمل نتوانست به این وعده‌هایش عمل کند و حرف‌های خود را هم صادقانه با مردم در میان نگذاشت.» به گفته مقدسی، روحانی کمترین سطح از تعامل را با فراکسیون امیدی دارد که در انتخابات و پس از آن بیشترین حمایت را از دولت کرده است. با این حال این نماینده اصلاح‌طلب مجلس تاکید می‌کند که این وضعیت تاثیری در رای فراکسیون امید به 4 گزینه پیشنهادی دولت ندارد: « با وجود انتقاد جدی نمایندگان عضو فراکسیون امید به نحوه تعامل دولت، آنها برای رای مثبت یا منفی به 4 وزیر پیشنهادی به برنامه آنان توجه می‌کنند. همچنین به اعتقاد بنده نحوه دفاع گزینه‌های پیشنهادی از برنامه‌هایشان هم نقش تعیین‌کننده‌ای در رای اعتماد نمایندگان دارد.» مقدسی که عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس است، وضعیت رضا رحمانی، گزینه پیشنهادی وزارت صنعت، معدن و تجارت را مثبت ارزیابی می‌کند و می‌گوید: «با توجه به اینکه آقای رحمانی سابقه سه دوره نمایندگی مجلس و ریاست کمیسیون صنایع را دارد، از مسائل و مشکلات این حوزه آگاه است؛ از این رو به نظر می‌رسد ایشان از شانس بالایی برای کسب رای اعتماد برخوردار است.» با این حال مقدسی تاکید می‌کند که رحمانی باید در انتخاب معاونین خود دقت کرده و گزینه‌هایی را انتخاب کند که در حد و اندازه یک وزیر باشند.
با این حال قضاوت درباره فضای کلی مجلس درباره تک تک وزرای پیشنهادی را باید به روزهای آینده موکول کرد؛ جایی که نمایندگان موافق و مخالف موضع شان آشکارتر شده و هر کدام تلاش می‌کنند رای مرددین را به سوی خود جلب کنند.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر