جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - March 29 2024
کد خبر: 44672
تاریخ انتشار: 25 مهر 1397 17:02
منابع ترکیه‌ای به الجزیره گفته‌اند دو هواپیمای خصوصی، که تیم ترور را به ترکیه منتقل کردند، توسط مطرب اجاره گرفته شده‌اند و این شخص در روز قتل خاشقجی ۱۹ تماس تلفنی گرفته که چهار تماس از آن‌ها با رئیس دفتر محمد بن سلمان بوده است. ترکیه معتقد است که مطرب هماهنگ‌کننده عملیات قتل خاشقجی است.
در روز ناپدید شدن جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد، در کنسولگری عربستان، یک تیم ۱۵ نفره از ماموران اطلاعاتی و نظامی عربستان با دو هواپیمای اختصاصی به استانبول رفتند و در هنگام حضور خاشقجی در کنسولگری، عازم آنجا شدند و پس از چند ساعت ترکیه را ترک کردند. 
از میان این گروه ۱۵ نفره، تا به حال حداقل سه تن - محمد سعد الزهرانی، طاهر غالب الحربی و ماهر عبدالعزیز مطرب- به عنوان محافظ شخصی محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان، شناسایی شده‌اند. قبل از قتل خاشقجی، این افراد در مناسبت‌های متعددی در کنار بن سلمان دیده شده‌اند و به نظر می‌رسد برخی از آن‌ها حتی پس از ماجرای جنجالی خاشقجی هم در کنار بن سلمان هستند. در یک ویدئو قدیمی، که در آن شیوخ یمن با بن سلمان دیدار می‌کنند، الحربی و الزهرانی هم دیده می‌شوند.  
(ویدئو) حضور عضو گروه ترور خاشقجی در دیدار بن سلمان و پومپئو
 حضور الزهرانی در کنار بن سلمان قبل از قتل خاشقجی
 در پی اوج‌گیری بحران خاشقجی، عربستان با فشار جهانی روبرو شده و مقامات کشور‌های مختلف برای ابراز نگرانی و دانستن حقیقت ماجرا با همتایان سعودی تماس گرفته‌اند یا به ریاض سفر کرده‌اند. یکی از این مقامات، مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، است که دیروز به دستور دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، به عربستان و سپس به ترکیه رفت. هنگام حضور پومپئو در ریاض و دیدار با ولیعهد، یک نکته توجه رسانه‌ها را به خود جلب کرد. الزهرانی بار دیگر در کنار بن سلمان و پومپئو دیده شد.   
(ویدئو) حضور عضو گروه ترور خاشقجی در دیدار بن سلمان و پومپئو
حضور الزهرانی در دیدار بن سلمان و پومپئو پس از ناپدید شدن خاشقجی
 حضور مکرر افرادی در کنار بن سلمان که توسط ترکیه به قتل خاشقجی متهم شده‌اند، باعث شده برخی رسانه‌ها انگشت اتهام را به سمت ولیعهد نشانه بگیرند. امروز، شبکه سی‌ان‌ان به نقل از منابع آگاه اعلام کرد یک افسر بلندپایه نزدیک به بن سلمان، بر بازجویی مرگبار خاشقجی نظارت کرده است. بنا به گفته منابع این شبکه، افسر مزبور که در ریاست دستگاه اطلاعات عمومی عربستان فعالیت می‌کند، تیم خودش را برای بازجویی از خاشقجی اعزام کرده است. سی‌ان‌ان نامی از این افسر نبرده، اما از قول مقامات متعدد گفته از حلقه نزدیکان بن سلمان است. در دیدار روز گذشته بن سلمان با پومپئو، الزهرانی بار دیگر در کنار او دیده شد.  
 مضاف بر این، روزنامه‌نیویورک‌تایمز طی گزارش مفصلی برخی از اعضای تیم ۱۵ نفره را شناسایی کرده و گفته برخی از آن‌ها با بن سلمان ارتباط دارند. به گفته این روزنامه، ماهر عبدالعزیز مطرب، در چندین سفر خارجی، بن سلمان را همراهی کرده است. منابع ترکیه‌ای به الجزیره گفته‌اند دو هواپیمای خصوصی، که تیم ترور را به ترکیه منتقل کردند، توسط مطرب اجاره گرفته شده‌اند و این شخص در روز قتل خاشقجی ۱۹ تماس تلفنی گرفته که چهار تماس از آن‌ها با رئیس دفتر محمد بن سلمان بوده است. ترکیه معتقد است که مطرب هماهنگ‌کننده عملیات قتل خاشقجی است.

منبع: فرارو

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر