جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - April 19 2024
کد خبر: 44666
تاریخ انتشار: 25 مهر 1397 16:39
آیا قتل خاشقجی، طرح ترامپ و سعودی برای تحریم و فشار به ایران را مختل می کند؟

طرح کاخ سفید: حذف نقش سعودی در ماجرای قتل خاشقجی از تیتر رسانه ها و تمرکز بر ماجرای ایران

مقامات کاخ سفید از این نگرانند که قتل آشکار جمال خاشقجی روزنامه نگار مخالف سعودی، مانع از بزرگنمایی مساله ایران شده و نقش عربستان در تنظیم بازار نفت تحت تاثیر قرار بگیرد. مقامات می گویند که این بحران در بدترین زمان ممکن برای ترامپ رخ داده که قصد دارد تحریم های شدید نفتی برای قطع صادرات نفت ایران وضع کند.
دیوید سنگر در نیویورک تایمز نوشت: مقامات کاخ سفید از این نگرانند که قتل آشکار جمال خاشقجی روزنامه نگار مخالف سعودی، مانع از بزرگنمایی مساله ایران شده و نقش عربستان در تنظیم بازار نفت تحت تاثیر قرار بگیرد. مقامات می گویند که این بحران در بدترین زمان ممکن برای ترامپ رخ داده که قصد دارد تحریم های شدید نفتی برای قطع صادرات نفت ایران وضع کند. برای موثر واقع شدن این راهبرد، دولت ترامپ برای ادامه عرضه کافی نفت در بازار و جلوگیری از افزایش قیمت ها بر روی کمک سعودی ها حساب باز کرده و همچنین می خواهد سیاستی مشترک برای کنترل ایران را در منطقه پیاده کنند. اگر این روند اجرایی شود، احتمالا درآمد سعودی ها افزایش می یابد که همزمان با طرح کنگره برای اعمال تحریم علیه سعودی ها خواهد بود.

به گزارش «انتخاب»؛ این روزنامه در ادامه آورده است: یکی از دلایل فرستادن عجولانه پومپئو به ریاض برای دیدار با ملک سلمان و ولیعهد نیز همین بود. بخشی از مشکل، خشونت سعودی ها به عنوان یک متحد است، آن هم زمانی که ترامپ و پومپئو تلاش می کنند ایران را برهم زننده ثبات در منطقه معرفی کنند.

مقامات دولتی امریکا می گویند: عربستان مثل یک متحد بی رحم می ماند، مثلا با رهبری کارزار نظامی در یمن. این درحالیست که ترامپ و پمئو سعی دارند ایران را قلدر منطقه معرفی کنند.

ریچارد هاس رئیس شورای روابط خارجی که برای چندین رئیس جمهور جمهوریخواه کار کرده، می گوید: این ترفند خوبی است اگر بتوانید یک کشور را هم تحریم کنید و هم با آن متحد باشید.

وی افزود: اما این اسان نیست که روی رفتار ایران تمرکز کنیم وقتی سعودی ها کارهای وحشتناکی نسبت به روزنامه نگاران و مخالفان می کنند و کودکان را در یمن بمباران می کنند.

در مصاحبه ها، مقامات دولت ترامپ و کارشناسان خارجی می گویند که در گفتگوهای داخلی ارائه طرح های حول موضوع فشار بیشتر بر ایران بر موضوع حادثه قتل خاشقجی می چربد.

این مقامات خواهان عدم افشای نام خود هستند چرا که اجازه صحبت درباره امور داخلی دولت را ندارند. همچنین آنها می گویند که مساله تحریم تسلیحاتی عربستان رنگ باخته است.

انتظار می رود در تاریخ ۵ نوامبر دولت اعلام کند هر شرکتی که با ایران به معامله بپردازد-خرید نفت، سرمایه گذاری یا تامین مالی پروژه ها- از فعالیت اقتصادی در آمریکا و استفاده از دلار در معاملات محروم می شود. این راهبرد موید همکاری مشترک با عربستان و معرفی ایران به عنوان عامل تمام بی ثباتی ها در خاورمیانه است. این مقامات البته می گویند که این گفتمان از هم اکنون دچار تزلزل شده است.

این مقامات گفتند که پیام پومپئو در سفر به ریاض این بوده که سعودی ها باید سریعا درباره آنچه رخ داده توضیح دهند و تحقیقات قابل اعتمادی نیز به عمل بیاید تا باقی دستورالعملی که ترامپ برای سعودی ها در نظر گرفته به خطر نیفتد. سخنگوی پومپئو در توصیف دیدار وی از ریاض اشاره ای به این موضوع داشت: در حالی که ایالات متحده در مورد مسائل متعدد منطقه ای با ریاض در گفتگو ایت، اطلاع از سرنوشت خاشقجی هدف اصلی این دیدار بود.

خاشقجی، ستون نویس واشنگتن پست در دو هفته گذشته پس از ورود به کنسولگری عربستان در ترکیه ناپدید شده است. علی رغم اعلام دولت ترکیه مبنی بر داشتن شواهدی از مداخله سعودی ها در قتل وی، شاه سلمان، ولیعهد و شماری از مقامات یعودی داشتن هر گونه ارتباطی با این موضوع را تکذیب کرده اند. اما اکنون سعودی ها آمادگی دارند که قتل خاشقجی را حادثه ای اتفاقی هنگام بازجویی اعلام کنند. همچنین ترامپ گفته که ممکن است این اتفاق توسط افراد خودسر رخ داده باشد.

یک کارشناس خاورمیانه معتقد است که هدف ترامپ، کمرنگ کردن اهمیت قتل خاشقجی و تمرکز اخبار بر تحریم ایران است.

گری سامور، مدیر مرکز مطالعات خاورمیانه در دانشگاه برندیز می گوید که دولت ترامپ می خواهد هر چه زودتر با سرهم کردن یک داستان، قضیه را جمع و جور کند. آنها نمی توانند بگویند که ولیعهد سعودی از خاشقجی انتقام گرفته است بنابراین مساله دخالت افراد خودسر را مطرح می کنند. اما او معتقد است که مساله اصلی مشوق دولت ترامپ نیاز به همکاری با سعودی ها برای مقابله با ایران است.

سامور ادامه می دهد که آنها بدون تولید بیشتر سعودی ها نمی توانند تحریم ایران را به طرز موثری انجام دهند. حتی در آن صورت نیز آمریکا باید به برخی کشورها موقتا معافیت اعطا کند. نتیجه این است که همزمان با فشار کنگره برای اعمال تحریم مالی و نظامی علیه ریاض، درآمد سعودی ها با تصرف سهم ایران از بازار افزایش می یابد.تحریم کردن آنچه برای سعودی ها اهمیت دارد یعنی درآمد نفتی به معنی جهش قابل توجه بهای نفت در بازار همزمان با نزدیک شدن زمستان است. تمرکز سیاست آمریکا بر ایران در مقاله ای که پومپئو برای نشریه فارین پلیسی نوشت مشهود است: «با توجه به رویکرد ایدئولوژیک انقلابی ایران که به سادگی  مایل به رها کردن آن نیست، تحریم ها باید تا حدی شدید باشد که آنها را به تغییر رفتار متمایل کند.» او در ادامه می نویسد که به همین علت دولت ترامپ تحریم هایی را که پس از توافق هسته ای لغو شده بودند، مجددا وضع می کند. ما قصد داریم صادرات نفت ایران را به حد صفر برسانیم.

این یادداشت تنها یک بار به عربستان سعودی اشاره می کند، آن هم به عنوان کشوری که هدف تهدیدهای موشکی ایران واقع شده است. روز سه شنبه نیز همزمان با گفتگوی پومپئو با سعودی ها، ترامپ بسته محدودی از تحریم های جدید علیه ایران را اعلام کرد. این بخشی از پروژه محکومیت ایران و دور کزدن اروپایی ها از تجارت با ایران است. تحریم های جدید شامل حال نیروهای بسیج ایران نیز می شود اما مقامات دولت ترامپ که این بسته تحریم های ایران را معرفی کردند، از پاسخ به پرسش های خبرنگاران درباره پرونده خاشقجی طفره رفتند.

کارشناسان حوزه خاورمیانه می گویند که هدف ترامپ و سعودی ها مشخص است: حذف موضوع نقش سعودی در ناپدید شدن خاشقچی از تیترهای روزنامه ها و تمرکز مجدد بر روی ایران.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر