چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - April 17 2024
کد خبر: 44629
تاریخ انتشار: 23 مهر 1397 09:55
معاون اول رییس‌جمهور در مراسم روز جهانی استاندارد خبر داد

جذب مشتریان جدید نفتی

بنابه گفته جهانگیری، ایران شرکا ومشتریان جدیدی یافته و در مذاکراتی که با شرکای سنتی داشته به راهکارهای جدیدی برای فروش نفت دست پیدا کرده است. از آن‌سو، حتی کشورهایی که خرید نفت از ایران را به دلیل تحریم‌ها صفر کرده‌اند، ناگزیر هستند، راه‌هایی پیدا کنند که غیرمستقیم نفت را از ایران خریداری کنند.
22 مهرماه؛ مراسم روز جهانی استاندارد با شعار «استانداردهای بین المللی و چهارمین انقلاب صنعتی» در حالی برگزار شد که بالاترین مقام وزارت صنعت، غایب بود. اما معاون اول رییس‌جمهور که در این مراسم حضور یافته بود، ضمن تشریح مسائل روز اقتصادی، برافزایش سطح رضایت‌مندی مردم و امید به آینده تاکید و عنوان کرد: همه کسانی که حرفشان در جامعه اعتبار دارد، لازم است که در این بخش تلاش کنند. البته اسحاق جهانگیری هم حامل یک خبر خوش نفتی بود وهم گله‌مند. بنابه اظهارات او، تحریم‌ها شرایط غیرعادی را بر اقتصاد ایران تحمیل کرده و هدف امریکایی‌ها از اعمال این تحریم‌ها به صفر رساندن فروش نفت ایران است؛ بطوریکه حتی برخی از کشورها اگر چه هنوز به 13 آبان و دور جدید تحریم‌ها فرا نرسیده، برداشت نفت را صفر کرده‌اند. با وجود چنین وضعیتی، تلاش برای افزایش منبع درآمدی به وسیله دور زدن تحریم‌ها در دستور کار قرار گرفته است. 
به‌طوری‌که بنابه گفته جهانگیری، ایران شرکا ومشتریان جدیدی یافته و در مذاکراتی که با شرکای سنتی داشته به راهکارهای جدیدی برای فروش نفت دست پیدا کرده است. از آن‌سو، حتی کشورهایی که خرید نفت از ایران را به دلیل تحریم‌ها صفر کرده‌اند، ناگزیر هستند، راه‌هایی پیدا کنند که غیرمستقیم نفت را از ایران خریداری کنند. همین موفقیت نفتی ایران کافی بود تا معاون اول رییس‌جمهور دولت امریکا را خطاب قرار دهد وبگوید که تحریم‌ها را با خلق روش‌های جدید می‌توان دور زد و کشورهایی چون «آل سعود» نمی‌تواند جایگزین نفت ایران یا مانع افزایش قیمت جهانی نفت شوند. اما جهانگیری در محور دیگری از سخنانش از روند بازگرداندن ارزصادراتی گله داشت. او گفت که انتظار دولت از صادرکنندگان خصوصی، شبه دولتی و دولتی این است که ارزحاصل از صادرات خود را سریع‌تر و بیشتر بیاورند. از آ‌ن‌سو، متولی سازمان ملی استاندارد هم با بیان اینکه نقش استانداردها در بنگاه‌های کوچک و متوسط، مانعی در برابر جنگ‌های تجاری است از تدوین استاندارد مدیریت ضد رشوه و فساد اداری در جوامع صنعتی خبر داد.
 در غیاب وزیر صنعت، جهانگیری چه گفت؟
هر سال در ۲۲ مهر (برابر با ۱۴ اکتبر)، اعضای سازمان‌های ISO، IEC و ITU روز جهانی استاندارد را گرامی می‌دارند و در همین رابطه، روز گذشته مراسم روز جهانی استاندارد با شعار «استانداردهای بین المللی و چهارمین انقلاب صنعتی» با حضور برخی مسوولان دولت، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و نیز جمعی از واحدهای نمونه صنعتی کشور، در سالن اجلاس سران برگزار شد و از ۱۸ واحد نمونه تولیدی تقدیر به عمل آمد. در این مراسم اما غیبت محمد شریعتمداری به عنوان سکاندار وزارت صنعت، با وجود حضور دو معاون رییس‌جمهور (اسحاق جهانگیری و علی اصغر مونسان)، بسیار قابل تامل بود. وزیر صنعت البته در مراسم افتتاحیه نمایشگاه صنعت نیز حضور نیافت که این موضوع نشان می‌دهد ابهامات ماندگاری شریعتمداری در وزارت صنعت و موضوع استیضاح او عاملی شده تا وزیر ترجیح دهد در این مراسم‌ها حضور پیدا نکند.
معاون اول رییس‌جمهور اما در آیین برگزاری مراسم روز جهانی استاندارد، در جمع صنعتگران و مسوولان دولت و نمایندگان مجلس شورای اسلامی، سخنرانی خود را با سه محور «وضعیت اقتصاد کشور با وضع تحریم ها»، «شیوه جدید فروش نفت»، «بازگشت ارز حاصل از صادرات و لزوم افزایش سطح کیفیت و رفاه زندگی مردم» آغاز کرد. اسحاق جهانگیری، در محور نخست سخنان خود به تشریح شرایط اقتصادی کشور در مواجهه با وضع تحریم‌ها و موضوع فروش نفت به مشتریان جدید پرداخت. او گفت: تحریم‌ها شرایط غیرعادی در کشور تحمیل کرده و به تعبیر امریکایی‌ها، جنگی اقتصادی علیه کشور ایران آغاز شده است. این شرایط غیرعادی می‌طلبد که سیاست‌هایی متناسب با شرایط جنگ اقتصادی تدوین شود. در این جنگ تحمیلی اقتصادی هدف این است که منابع درآمدی ایران کاهش یابد و امکان جابه‌جایی منابع درآمدی ایران کم شده یا از بین برود. به این طریق در تلاش هستند تا امکان واردات محصولات مورد نیاز کشور را با مشکل مواجه کنند تا مردم تحت فشار قرار گرفته و علیه حاکمیت اعتراض کنند. معاون اول رییس‌جمهور ادامه داد: اما هدف ما این است که تلاش کنیم تا منابع درآمدی خودمان را افزایش دهیم، و این در حالی است که اصلی‌ترین منبع ما نفت است و بعد هم منابع طبیعی. او تصریح کرد: امریکایی‌ها ادعا می‌کنند صادرات نفت ایران را به صفر خواهند رساند. حتی برخی از کشورها اگر چه هنوز به 13 آبان و دور جدید تحریم‌ها نرسیده‌ایم، واردات نفت از ایران را به صفر رسانده‌اند. با وجود این اقدام، ما توانسته‌ایم برای نفت مشتریان جدیدی پیدا کنیم و علاوه بر این، با شرکای سنتی نیز صحبت کرده‌ایم و به راهکارهای جدید دست یافته‌ایم.
به گفته جهانگیری، نفت محصولی استراتژیک است و حتی کشورهایی که خرید نفت از ایران را به دلیل تحریم‌ها صفر کرده‌اند، ناگزیر خواهند بود راهی پیدا کنند تا غیرمستقیم نفت را از ایران خریداری کنند. معاون اول رییس‌جمهور در ادامه افزود: از جمله اتفاقاتی که امریکا نمی‌خواست رخ بدهد و رخ داد، افزایش قیمت نفت بود، رییس‌جمهور امریکا فکر می‌کند نفت کشورهایی مثل سعودی و ... می‌تواند جایگزین نفت ایران باشد، اما در حالی که هنوز به موعد تحریم‌های 13 آبان نرسیده‌ایم قیمت نفت ایران به بالای 80 دلار در هر بشکه رسیده است؛ این اتفاق بدان معناست که اگر ما امروز نصف مقدار نفتی را که قبلا می‌فروختیم بفروشیم، میزان درآمد حاصل از صادرات نفت در گذشته را به دست می‌آوریم.
اسحاق جهانگیری در محور دوم سخنان خود از روند بازگشت ارز توسط صادرکنندگان دولتی، خصوصی و شبه دولتی اظهار گلایه کرد. او با اشاره به تامین منابع کشور از طریق صادرات غیرنفتی خطاب به تولیدکنندگان و صادرکنندگان، گفت: در مقطعی شما از کشور مطالبات دارید و مسوولان موظفند تا به مطالبات شما پاسخ دهند، اما زمانی مردم و کشور از شما مطالبه دارند و الان در چنین مقطعی قرار داریم. بخش خصوصی در این مقطع باید بداند که چطور می‌تواند صادرات را افزایش دهد و منابع ارزی حاصل از صادرات را در اختیار چرخه اقتصادی کشور قرار دهد تا از این شرایط سربلند بیرون بیاییم. ما باید منابع غیرنفتی را افزایش دهیم و صادرات غیرنفتی را هم افزایش دهیم.
معاون اول رییس‌جمهور با بیان اینکه ما تعیین می‌کنیم که دوران تحریم کوتاه یا بلند باشد، گفت: راه‌حل این است که مردم و فعالان اقتصادی پای کار بیایند و ثبات و آرامش را به اقتصاد برگردانند و با شایعات و جوسازی‌های علیه منافع ملت ایران، مقابله کنند. جهانگیری در خصوص ممنوعیت واردات برخی کالا‌ها در مواجهه با تحریم‌ها نیز گفت: این یک فرصت طلایی برای تولیدکنندگان به وجود آورده است و با ممنوعیت برخی از کالاهای وارداتی مردم گرایش بیشتری به مصرف کالاهای ایرانی پیدا می‌کنند. او افزود: اما تولیدکنندگان هم باید بدانند قیمت‌ها را نباید غیرطبیعی بالا ببرند یا کیفیت کالاهای تولید داخل را کاهش بدهند.
 به گفته او، در دوران تحریم سازمان‌های ما باید متناسب با تحریم چابک شوند و یکی از اتفاقاتی که باید در دوران تحریم بیفتد این است که آنجا که بروکراسی مانع ایجاد می‌کند باید آن موانع کنار رود. معاون اول رییس‌جمهور با اشاره به جلسه اخیر سران قوا با مقام معظم رهبری بیان کرد: مقام معظم رهبری در آن جلسه گفتند قوانینی که مانع هستند در جلسه شورای عالی سه قوه شناسایی و در صورت لزوم حذف شود. جهانگیری اظهار کرد: بنابراین دست اندرکاران و فعالان بخش خصوصی و اقتصادی باید قوانین مزاحم را به ما اعلام کنند تا با شناسایی آنها این موانع برطرف شود.
معاون اول رییس‌جمهور در محور سوم سخنان خود، توجه به مقوله استاندارد را فرصتی برای بهتر کردن زندگی مردم دانست. اسحاق جهانگیری، روز جهانی استاندارد را فرصتی مناسبی برای سیاست‌گذاران امر استاندارد و بخش‌های فعال در تولید کشور دانست تا برای رسیدن به معیارهای افزایش سطح کیفیت کالا، کنار هم نشسته و به نقد و بررسی پردازند. او همچنین با اشاره به انقلاب چهارم صنعتی، گفت: تقریبا تمام ابعاد اقتصاد و صنعت تحت تاثیر تکنولوژی‌های جدید قرار گرفته، بنابراین لازم است استانداردهای متناسب با این شرایط ایجاد کنیم. جهانگیری ادامه داد: برای داشتن واحد تولیدی موفق باید فناوری‌های روز به خدمت گرفته شود؛ وقتی به استانداردها توجه شود، هزینه تولید کاهش می‌یابد و کاهش هزینه‌های تولید منجر به افزایش صادرات می‌شود. حتی زمانی که قرار است کالایی به مقصدی صادر شود، در نخستین مرحله به حداقل استانداردهای به کارگرفته شده در آن توجه می‌کنند. معاون اول رییس‌جمهور در بخش دیگری از سخنان خود گفت: ما با بسیاری از کشورهای شرق آسیا و امریکای لاتین توسعه را هم‌زمان شروع کردیم، اما چه شد که آنها مسیر توسعه را با سرعت طی کردند و ما به مقصد توسعه نرسیدیم؟ تمام بررسی‌ها نشان می‌دهد که بخش خصوصی ایران توانمند است و ضعف اصلی در سیاست‌گذاری‌های علمی، عالمانه و دقیق و نیز مساله عدم استمرار سیاست‌ها بوده است. در واقع، گاهی سیاست‌ها خوب انتخاب شده، اما با تغییر یک دولت و مدیر سیاست‌ها نیز عوض شده است.
 استانداردسازی در برابر جنگ‌های تجاری
از سوی دیگر، رییس سازمان ملی استاندارد نیز که در مراسم روز جهانی استاندارد سخن می‌گفت، گریزی به وضعیت فعلی استانداردها در دنیا زد و ضمن تشریح وضعیت اجرا و تدوین استانداردها در ایران، بر توجه هر چه بیشتر نسبت به مقوله استاندارد تاکید کرد. نیره پیروزبخت گفت: امسال نقش استانداردها در بنگاه‌های کوچک و متوسط به عنوان مانعی در برابر جنگ‌های تجاری، فناوری‌ها، نوآوری و استانداردهای بین المللی در نظر گرفته شده که حاکی از نقش حمایت کننده از اهداف توسعه پایدار است. به گفته پیروزبخت، در این رابطه همه جوامع صنعتی در حال هماهنگ سازی خود با استانداردهای جهانی هستند؛ از آن جمله می‌توان به تدوین استاندارد خدمات پایدار، استاندارد مدیریت مواد غذایی، استاندارد مسوولیت‌های اجتماعی‌، استاندارد آب آشامیدنی و شبکه‌های آبرسانی، استاندارد مدیریت انرژی و استاندارد مدیریت ضد رشوه و فساد اداری اشاره کرد. او تصریح کرد: امروز در عرصه بین الملل تعریف جدیدی از استانداردها ارایه شده که در حقیقت حاصل تراکم دانش کاربردی و اندیشه‌های برتر در طول و عرض زمان است. بر این اساس، پس از ۶۰ سال عضویت در ایزو (ISO)، در انتخابات سال گذشته هیات مدیره فنی این سازمان بین المللی، یک ایرانی به جمع هیات مدیره آن راه یافت.
پیروزبخت در ادامه سخنان خود از ارتقای رتبه ایران از رتبه سی و دوم به بیست و دوم در میان 163 کشور عضو ایزو یاد کرد و این روند را نتیجه پیشرفت در نظام استانداردسازی همسو با کشور‌های برتر دانست. او همچنین با اشاره به تشکیل شورای عالی استاندارد به ریاست اسحاق جهانگیری معاون اول رییس‌جمهوری، گفت: از جمله دستاوردهای این شورا، تدوین ۲ بسته حمایت از تولید و حمایت از واردات و صادرات مرتبط با تولید داخل است. رییس سازمان ملی استاندارد گفت: وقتی یک واحد تولیدی در کشور به عنوان واحد نمونه برگزیده شود، سازمان ملی استاندارد دیگر به نمونه‌گیری از آن واحد تا یکسال نخواهد پرداخت و تنها به کنترل بازار می‌پردازد. او اضافه کرد: علاوه بر این، تسهیلاتی برای واردات مواد اولیه تولیدی این واحدها قائل خواهیم شد. برای شرکت‌های دانش‌بنیان نیز گواهی انطباق صادر می‌شود که این امر در کمتر کشوری صورت می‌گیرد. پیروزبخت اظهار کرد: امیدواریم با همکاری دولت، مجلس و قوه قضاییه بتوانیم استاندارد را به معنای واقعی در کشور پیاده کنیم و سازمان ملی استاندارد به عنوان مشاور و راهنمای واحدهای تولیدی و نه در مقام مچ‌گیری عمل کند.
لزوم برند سازی در زمان تحریم
از آنسو، دستیار ویژه رییس‌جمهور در امور حقوق شهروندی، با بیان اینکه اصلاح نگرش باید از درون قدرت و شهروندان شکل بگیرد تا حقوق شهروندی محقق شود، گفت: در دوران تحریم باید از کالای استاندارد ایرانی حمایت کرد و به سمت تجاری سازی و برند سازی رفت. شهیندخت مولاوردی با اشاره به سخنان رییس‌جمهور گفت: حقوق شهوروندی، استاندارد جامعه ایران است. مولاوردی افزود: حقوق شهروندی به همه انسان‌ها بدون توجه به سن و نژاد نگاه می‌کند. از طرفی، در حقوق بشر سخن ما معطوف به انسان‌ها است اما در حقوق شهروندی به نقش شهروند و وظایف آن پرداخته می‌شود و این تفاوت اساسی است. در ادامه، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تذکرات سازمان استاندارد را در شرایط تحریم امری ضروری دانست و در خصوص مصرف کالای بومی گفت: مردم اگر کالای با کیفیت داشته باشند به کالای خارجی روی نمی‌آورند. مصطفی کواکبیان در خصوص نقش دولت در حمایت از کالای ایرانی گفت: اگر قرار باشد از بخش خصوصی حمایت کنیم اما دولت به وظیفه خود عمل نکند، ممکن است بخش خصوصی انگیزه کافی برای ارایه کالای با کیفیت نداشته باشد. او افزود: اگر استاندارد سازی خلأ قانونی دارد ما در مجلس آماده برطرف کردن آن هستیم. او تاکید کرد: استانداردسازی در عرصه سیاسی هم بسیار ضرورت دارد تا افراد درست بر سرکار بیایند وآمارهای واقعی و درست بدهند. کواکبیان افزود: من معتقدم که سازمان ملی استاندارد باید آخرین دستاوردهای فناوری استاندارد سازی را ارایه دهد. این سازمان همچنین باید متولی اعلام این موضوع باشد که تا چه میزانی دولت و بخش خصوصی در راستای حمایت از کالای ایرانی استاندارد عمل کرده‌اند.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر