جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - April 19 2024
کد خبر: 44623
تاریخ انتشار: 22 مهر 1397 16:21
پیشنهاد عربستان به ترکیه:

بگویید خاشقجی در کنسولگری سکته کرد!

این روزنامه از قول منابع نزدیک به دربار سلطنتی عربستان اعلام کرد حلقه نزدیکان محمد بن سلمان، از سرعت و شدت چرخش خشم جهانی به سوی عربستان شوکه شده‌اند.
به گزارش راه امروز: خاندان حاکم بر عربستان برای حفظ آبروی محمد بن سلمان، ولیعهد این کشور، تلاش می‌کنند مقامات ترکیه را به ارائه یک روایت کم هزینه درباره مرگ خاشقجی متقاعد کنند که به موجب آن، دلیل مرگ خاشقجی، "سکته قلبی" اعلام می‌شود.   فرارو نوشت: همزمان با افزایش فشار‌های بین المللی بر عربستان، روزنامه بریتانیایی دیلی تلگراف گزارش کرد که محافل تصمیم‌ساز عربستان تلاش می‌کنند آبروی محمد سلمان، ولیعهد عربستان را در مسئله ناپدید شدن جمال خاشقجی در کنسولگری این کشور در استانبول، حفظ کنند. 
این محافل هم اکنون چندین راه حل را بررسی می‌کنند. یکی از راه‌حل‌ها این است که مقامات ترکیه را به صدور یک بیانیه مشترک با عربستان متقاعد کنند و در بیانیه ادعا کنند که خاشقجی به دلیل سکته قلبی فوت کرده است. براساس گزارش تلگراف، ریاض تلاش می‌کند از طریق این بیانیه، دلیل مرگ خاشقجی به گونه‌ای بیان شود که "آسیب حداقلی" به آبروی بن سلمان وارد شود. 
یکی از سناریو‌ها این است در بیانیه مشترک ادعا شود که خاشقجی در داخل کنسولگری بر اثر سکته قلبی فوت کرده و دیپلمات‌های آنجا در اثر "وحشت"، جنازه او را پنهان کرده‌اند. با این حال، تلگراف گفته مشخص نیست که ترکیه با این تلاش سعودی‌ها موافقت کند. چرا که دولت ترکیه پیش‌تر اعلام کرده بود چندین مامور سعودی به ترکیه رفته بودند و گمان می‌رود خاشقجی را به قتل رسانده‌اند. 
این روزنامه از قول منابع نزدیک به دربار سلطنتی عربستان اعلام کرد حلقه نزدیکان محمد بن سلمان، از سرعت و شدت چرخش خشم جهانی به سوی عربستان شوکه شده‌اند. پس از ۱۱ روز انکار، اکنون عربستان سعی کند یک پروسه فعال‌تر به راه بیندازد تا تبعات قتل خاشقجی را مدیریت کند و آبروی بن سلمان را حفظ کند. به نوشته تلگراف، بن سلمان برادر کوچکترش خالد، که سفیر عربستان در آمریکا هست، را به کشور فراخوانده تا با او درباره نحوه راضی کردن کاخ سفید و کنگره مشورت کند.
 ترکیه گفته شواهد صوتی و تصویری از لحظه قتل خاشقجی در اختیار دارد، اما تاکنون هیچ مدرکی در این باره منتشر نکرده است. براساس تحلیل تلگراف، اگر ترکیه با مقامات عربستان همراهی نکند و شواهد قتل خاشقجی را منتشر کند، حکومت عربستان ممکن است «برخی عناصر خودسر دستگاه امنیتی» را مقصر قتل خاشقجی معرفی کند و بگوید که بن سلمان از طرح این عناصر اطلاعی نداشته است. مقامات ترکیه به وبگاه میدل‌ایست‌آی گفته‌اند که عربستان ممکن است به این سناریو پناه ببرد. اما مقصر دانستن این عناصر هم ریسک‌های خودش را دارد، چرا که ترکیه ممکن است استرداد این عناصر را از عربستان درخواست کند.



نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر