پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - March 28 2024
کد خبر: 44577
تاریخ انتشار: 20 مهر 1397 15:45
رئیس جمهور امریکا، دونالد ترامپ که خود در سازمان ملل مورد تمسخر سران و رهبران اغلب دولت‌های جهان قرار گرفت، جز حاکمان سعودی کسی را برای تمسخر و اهانت نمی‌یابد و از زمان ورود به کاخ سفید، دائما اهانت‌های خود را متوجه این حاکمان عرب می‌کند.
حسن حردان در البناء نوشت: رئیس جمهور امریکا، دونالد ترامپ که خود در سازمان ملل مورد تمسخر سران و رهبران اغلب دولت‌های جهان قرار گرفت، جز حاکمان سعودی کسی را برای تمسخر و اهانت نمی‌یابد و از زمان ورود به کاخ سفید، دائما اهانت‌های خود را متوجه این حاکمان عرب می‌کند.
این رسانه عرب زبان ادامه داد: امروز، در نزدیکی انتخابات کنگره در ایالات متحده، ترامپ در یکی از مراسم مربوط به انتخابات، بی سابقه‌ترین توهین‌های خود را متوجه سعودی‌ها می‌کند؛ کسانی که گمان می‌رود هم پیمانان آمریکا هستند! اما چه چیزی باعث شده است تا ترامپ به این شکل به توهین‌های خود ادامه دهد؟ مشخص است که رئیس جمهور آمریکا در این رابطه دو هدف مهم را دنبال می‌کند:
۱-دست یافتن به اموال هنگفت سعودی‌ها برای احیای اقتصاد آمریکا که پس از بحران سال ۲۰۰۸ و هزینه‌های سنگینی که برای جنگ عراق کرد، از مشکلات زیادی رنج می‌برد.

۲-افزایش محبوبیت خود برای مقابله با دشمنانش در داخل ایالات متحده که تلاش می‌کنند مدت ریاست وی کوتاه شود و استفاده از این محبوبیت در خدمت حزب جمهوری خواه، در جریان انتخابات کنگره.
همچنانکه شیوه مخاطب قرار دادن حاکمان سعودی از سوی ترامپ، با تایید مردمی زیادی مواجه شد که انتظار می‌رود این مساله در صندوق‌های رأی گیری نیز نمایان شود. چرا ترامپ چنین سیاستی در پیش نگیرد؟ در حالی که خوار و ذلیل کردن سران ریاض می‌تواند اموال بیشتری را به سمت آمریکایی‌ها سرازیر کرده و از میزان بحران‌های اقتصادی آن‌ها بکاهد؟

به نظر می‌رسد جرأت نکردن حاکمان سعودی برای پاسخ دادن به توهین‌های مکرر ترامپ، از این مساله سرچشمه می‌گیرد که بر این باورند که وجودشان در حکومت، در گرو رضایت حاکم کاخ سفید است؛ کما اینکه ترامپ اعلام کرد که اگر دست از حمایت سعودی‌ها بردارد، بیش از دو هفته در حکومت باقی نمی‌مانند.
این اعلام ترامپ به منزله تهدید واضحی برای کنار زدن ال سعود از قدرت است، البته در صورتی که به خواسته‌های آمریکا پاسخ مثبت ندهند. به این دلیل است که سعودی‌ها اهانت‌ها را بلعیده و سکوت کردند.
اما ما بر این عقیده ایم که مردم شبه جزیره عربستان اینطور اهانت‌ها را نمی‌پذیرند و اگر صدای آن‌ها در داخل مملکت سعودی در برابر این خوار شدگی بی سابقه بالا نمی‌رود، به این علت است که می‌دانند نظام سعودی آن‌ها را سرکوب می‌کند؛ چرا که این نظام هیچگاه از نابودی معارضان سیاست‌های خود باکی نداشته است.
سعودی‌ها تحمل شنیدن نظرات مخالفی که در داخل نظام آن‌ها مطرح می‌شود را ندارند و اولین اقدام آن‌ها در برخورد با مخالفانشان، بازداشت و سپس تصفیه حساب است، همانطور که اخیرا در مورد جمال خاشقجی شاهد چنین اتفاقی بودیم؛ با اینکه وی مخالفتی با سیاست‌های خارجی نظام سعودی، در چارچوب آمریکایی آن نداشت و تنها از سیاست‌های داخلی بن سلمان انتقاد می‌کرد.
به این ترتیب، آمریکا نه هم پیمانان را می‌شناسد و نه دوستان را... و رابطه با آن براساس احترام متقابل نیست؛ دولت آمریکا این مساله را رد کرده و می‌خواهد هیمنه و سیطره خود را حتی بر دولت‌های دوست، مسلط کند. برخی از این دولت‌ها مخالف چنین معامله‌ای هستند و کرامت ملی خود را حفظ می‌کنند، اما حاکمان سعودی به زندگی تحت ذلت آمریکا خو گرفته و به نوعی برده آن شده اند.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر