جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - March 29 2024
کد خبر: 44517
تاریخ انتشار: 17 مهر 1397 15:07
گزارش جدید صندوق بین‌المللی پول از اقتصاد ایران منتشر شد

رشد مثبت اقتصاد ايران از 2020

صندوق بین‌المللی پول تازه‌ترین گزارش خود از پیش‌بینی وضعیت اقتصاد ایران در سال‌های پیشرو را منتشر کرد. این نهاد بین‌المللی پیش‌بینی کرده است رشد اقتصادی ایران در سال‌های 97 و 98 منفی باشد اما از سال 2020 دوباره به مدار صعودی برگردد.
صندوق بین‌المللی پول در تازه‌ترین گزارش خود از پیش‌بینی وضعیت اقتصاد ایران، به‌مانند بانک جهانی پیش‌بینی کرد رشد اقتصادی ایران در سال جاری و سال آینده منفی باشد اما از سال ۲۰۲۰ مجدداً به مدار صعودی برمی‌گردد.

بر اساس پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول، رشد اقتصادی ایران در سال ۲۰۱۸ منفی 1.475 درصد و در سال ۲۰۱۹ منفی ۳.۶۱۱ درصد برآورد می‌شود  اما برای سال ۲۰۲۰ اقتصاد ایران می‌تواند به رشد مثبت ۱.۰۶۱ درصد دست یابد.

در این گزارش تصریح شده است که به دلیل کاهش ارزش ریال برابر دلار، تولید ناخالص داخلی ایران برحسب دلار از ۴۳۰ میلیارد و 82 میلیون دلار در سال ۲۰۱۸ به 333میلیارد و 603 میلیون دلار در سال ۲۰۱۹ کاهش پیدا می‌کند، اما در سال ۲۰۲۰ به حدود ۳۴۱ میلیارد دلار افزایش خواهد یافت.

هم‌چنین سرانه درآمد ایرانیان از 5هزار و 221.9 دلار تا پایان امسال به 4هزار و 52.1 دلار تا پایان سال ۲۰۲۰ کاهش خواهد یافت. از سوی دیگر قدرت خرید سرانه ایرانیان نیز از ۲۰هزار و ۶۹ دلار در سال ۲۰۱۸ به ۱۹هزار و ۹۱۴ دلار در سال ۲۰۲۰ خواهد رسید.
طبق این گزارش، نسبت سرمایه‌گذاری به تولید ناخالص داخلی ایران در سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۰ به ترتیب معادل ۳۹.۱۰۶، ۳۹.۱۵۶ و ۳۸.۷۳۸ درصد خواهد بود. هم‌چنین نسبت پس‌انداز خانوارها به تولید ناخالص داخلی در این سه سال به ترتیب معادل ۴۰.۴۵۳، ۳۹.۴۱۴ و ۳۸.۷۳۸ درصد خواهد بود.
البته صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی کرده است نرخ تورم ایران در سال‌های 2018 تا 2020 به‌تدریج کاهشی شود و از ۳۴.۱۱۹ درصد در سال ۲۰۱۹ به ۲۴.۲۰ درصد در سال ۲۰۲۰ برسد.

طبق این برآوردها جمعیت ایران تا پایان سال ۲۰۲۰ به ۸۴.۱۴۹ میلیون نفر افزایش خواهد یافت و نرخ بیکاری امسال با تغییری اندک در مقایسه با سال ۲۰۱۷، معادل ۱۲.۸ درصد خواهد بود.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر