جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - April 19 2024
کد خبر: 44515
تاریخ انتشار: 17 مهر 1397 12:13
پستی و بلندی رابطه رئیس مجلس با جناح راست

ترور شخصیت «لاریجانی»

صادق زیباکلام گفت: مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی سعی کرد به جریان اعتدال و واقع‌بینی نزدیک شود و از تندرو‌ها فاصله بگیرد. اما در نماز جمعه ایشان در سال ۸۸ شعار مرگ بر هاشمی سر دادند. بعید هم نیست که در نماز جمعه این هفته، شعار مرگ بر لاریجانی سر داده شود. پیش از مرحوم هاشمی رفسنجانی هم مهندس مهدی بازرگان و آیت‌الله منتظری ترور شخصیت شده بودند.
به گزارش راه امروز: فصل جدایی علی لاریجانی و اصول‌گرایان فرا رسیده است؟ از آن لحظه که علی لاریجانی، نامه دفتر رهبری را در روند بررسی لایحه پیوستن ایران به CFT قرائت کرد، با دشنام و تخریب‌هایی از سوی بخشی از اصول‌گرایان رو به رو می‌شود. رابطه لاریجانی و اصول‌گرایان داستانی پر از پستی و بلندی است. هم ریشه‌هایش به جناح راست گره خورده‌اند و هم اعضای خانواده‌اش اصولگرا هستند. اما چند سالی است که او و اصول‌گرایان حتی بعد از طلاق عاطفی با همدیگر زندگی می‌کنند. 
از طلاق عاطفی تا اتهام به خیانت 
داستان جدایی لاریجانی و جناح راست از سالروز پیروزی انقلاب در قم شروع شد. روزی که او در قم با پرتاب کفش و مهر نمازگزاران حامی دولت احمدی‌نژاد روبه‌رو شد. در برابر او شعار "مرگ بر ضد ولایت فقیه" و "بصیرت بصیرت" سر دادند. از ۲۲ بهمن ۹۱ رابطه آن‌ها رو به سردی رفت. مدتی بعد با روی کار آمدن دولت حسن روحانی فاصله‌اش با اصول‌گرایان بیشتر شد. رفته رفته او را میانه‌رو خطاب کردند. دعوای خانوادگی آن‌ها در روز تصویب طرح «اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام» عیان‌تر شد. لاریجانی برای انتخابات مجلس دهم، رسما اعلام استقلال کرد. اصلاح‌طلب نبود، اما اصلاح‌طلبان نامش را در لیست انتخاباتی خود قرار دادند. با این حال تغییرات لاریجانی به اندازه‌ای نبود که به خانه اصلاح‌طلبان بپیوندد. او به مجلس رفت، اما جناح راست مجلس کماکان مایل به زندگی با لاریجانی بود. اصول‌گرایان در سه انتخابات هیات رئیسه مجلس علی لاریجانی را به عنوان نامزد خود برای ریاست خانه ملت معرفی می‌کردند. اما بعد از مدیریت دیروز لاریجانی در جلسه بررسی پیوستن ایران به CFT ظاهرسازی‌های او را با دشمن یکسان پنداشتند.

قرائت نامه دفتر رهبری در صحن مجلس توسط لاریجانی یکی از اقداماتی بود که برخی می‌گویند توانست CFT را از سد مانع مخالفان عبور دهد. این موضوع جریان مخالف FATF را از لاریجانی بسیار عصبانی کرده است. نقوی حسینی، نماینده‌ای که لاریجانی نامه رهبری را در پاسخ به اخطار او خواند در توئیتر نوشت: آقای لاریجانی رئیس مجلس حتی یک جلسه برای تحقق فرمایش رهبر معظم انقلاب اسلامی در خصوص لوایح جنجالی FATF نگذاشتند، ولی برای رای آوردن آن حداقل ۷ جلسه در مجلس شورای اسلامی گذاشتند. این موضوع کاملا روشن است؛ تحریم‌های ثانویه فوق FATF و تصویب و پیوستن به این کنوانسیون خسارت محض. جواد کریمی قدوسی نیز می‌نویسد: امروز کسانی که به دروغ فریاد برمی‌آورند که نظام پولی و بانکی کشور به بن‌بست رسیده لذا ناچاریم که FATF را تصویب کنیم این افراد و رسانه‌ها از برجسته‌ترین مصادیق خیانت هستند، ولی در عین حال محبوب دشمنان این ملت می‌باشند. برخلاف سردمداران مخالفت با FATF که برای حمله به لاریجانی به لفافه‌گویی متوسل می‌شوند، هواداران تفکر کریمی‌قدوسی‌ها به عریان‌ترین شکل ممکن به لاریجانی تاختند. افراد جناح راست که در گذشته لاریجانی را ضد ولایت فقیه می‌خواندند این بار با هشتگ مجلس یک‌نفره او را به منافقین نسبت دادند. 
از طلاق عاطفی تا اتهام به خیانت
زینب گودرزی که خود را ‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏دانشجوی علوم ارتباطات، گوینده و نریتور معرفی می‌کند با انتشار تصویری، علی لاریجانی را به منافقین نسبت می‌دهد. معلوم نیست که تصویر علی لاریجانی با بر سر داشتن روسری منافقین ساخته خود این کاربر است یا نه، اما آنچه او توئیت کرده فضای مجازی را در بر گرفته است. او با انتشار آن تصویر توهین‌آمیز می‌نویسد: "چون دوست دشمن است شکایت کجا بریم؟!"   کاربری دیگری با هویت جعلی والت دیزاینر با انتشار همین تصویر می‌نویسد: "توییت زدن عالی بی‌نظیر با یک تصویر ساده کاری کردن کارستان یه عالمه حرف زدن و الحق که اثر کرده حرفشون لاریجانی ثابت کرد که مریم رجوی درونش هر روز داره بیرون میزنه و در این عکس "پرچم منافقین" رو روی سرش می‌بینیم.
 از موفقیت این توییت همینقدر بگم که دشمنا انقدررر سوختن که منشن ترکیده." کاربری به اسم ابن‌الهادی نیز می‌نویسد: "قم باید ننگ خیانت لاریجانی رو از دامن خودش پاک کنه". گیسو برزنده هم نوشته: "به نظرم همون قم کشور بشه بهتره! اینجوری از دست لاریجانی راحت میشیم" جواد نیمی ملکی با انتشار تصویری از علی لاریجانی که در کنار سیدمحمد خاتمی نشسته است گفته: "پسر نوح (ع) با بدان بنشست. کاربری دیگری به نام سید جواد نارسیس هم می‌نویسد: یه روزی هم فیلم پدرخوانده می‌سازیم و نقش اولشو به احترام علی لاریجانی می‌دیم خودش بازی کنه. کاربری به نام امیرحسین نیز برای لاریجانی شعر نوشته: برود هر که دلش خواست شکایت بکند/ شهر باید به من و مجلسم عادت بکند."

از طلاق عاطفی تا اتهام به خیانتتشبیه لاریجانی به هاشمی رفسنجانی
صادق زیباکلام، فعال سیاسی اصلاح‌طلب با طرح این پرسش که چرا لاریجانی بعد از ۴۰ سال اینگونه در فضای مجازی مورد توهین و شماتت قرار می‌گیرد؟ به فرارو می‌گوید: لاریجانی جزء آن دسته از چهره‌های سیاسی و انقلابی کشور محسوب است که پیشینه سیاسی و اجتماعی مشخصی دارد. لاریجانی دو یا پنج سال پیش وارد سیاست نشده و فعالیت او در نظام به صورت پاره‌وقت نبوده است. اما متاسفانه اصول‌گرایان تندرو بعد از چهار دهه فعالیت‌های لاریجانی مثل وزارت ارشاد، ریاست سازمان صدا و سیما، دبیری شورای امنیت ملی و چند دوره ریاست مجلس در ۲۴ ساعت او را منافق و خائن خواندند. اما متاسفانه باید بگوییم علی لاریجانی نه اولین کسی است که دچار چنین سرنوشتی در انقلاب اسلامی می‌شود و نه آخرین فرد. این تحلیلگر سیاسی با تشبیه علی لاریجانی به مرحوم هاشمی رفسنجانی ادامه می‌دهد: آن سعه صدر، پراگماتیزم و واقع‌بینی را که در مرحوم هاشمی رفسنجانی سراغ داشتیم، می‌توانیم تا حدود زیادی در آقای لاریجانی هم مشاهده کنیم. ما شاهد هستیم که مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی هم دقیقا به همین سرنوشت دچار شده بودند.
این فعال سیاسی ادامه می‌دهد: مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی سعی کرد به جریان اعتدال و واقع‌بینی نزدیک شود و از تندرو‌ها فاصله بگیرد. اما در نماز جمعه ایشان در سال ۸۸ شعار مرگ بر هاشمی سر دادند. بعید هم نیست که در نماز جمعه این هفته، شعار مرگ بر لاریجانی سر داده شود. پیش از مرحوم هاشمی رفسنجانی هم مهندس مهدی بازرگان و آیت‌الله منتظری ترور شخصیت شده بودند. به اعتقاد زیباکلام، آنچه بر علی لاریجانی می‌گذرد باید برای بسیاری افراد و اصول‌گرایان درس عبرت باشد؛ تا زمانی که شما با جریانات تندرو و رادیکال همراهی می‌کنید به شما احترام می‌گذارند و تاییدتان می‌کنند، اما به محض آنکه کوچکترین انتقاد یا عدم همراهی از شما ببینند یک‌شبه منافق، مزدور، لیبرال سازش‌کار می‌شوید! یک‌بار برای همیشه باید این مساله حل شود که صاحبان انقلاب جریانات تندرو و رادیکال نیستند. زمانی که امثال علی لاریجانی و اکبر هاشمی رفسنجانی در حال مبارزه بودند آن طلبه تندرو در حال گل‌کوچک بازی کردن در محله‌شان بودند. اینکه تندرو‌ها به خود اجازه می‌دهند به استوانه‌های انقلاب به راحتی توهین کنند نقص مدیریت سیاسی کشور است. اگر به تندرو‌ها قانون‌گرایی یاد داده نشود این شتر در آینده در خانه کسانی می‌خوابد که امروز از عواطف و احساسات آن‌ها بهره‌برداری می‌کنند. او درباره آینده لاریجانی در سپهر سیاسی ایران نیز می‌گوید: آینده لاریجانی به تصمیم سیاسی خود او بستگی دارد. اگر او از گردبادی که در قضیه CFT به راه افتاد عقب‌نشینی کند یا تسلیم تندرو‌ها شود که هیچ، اما اگر او در برابر این تندرو‌ها بایستد سرنوشت سیاسی‌شان به مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و طبیعتا به اقشار و لایه‌های تحصیل‌کرده جامعه نزدیک‌تر می‌شوند.  
نیرو‌های امنیتی با توهین‌کنندگان برخورد کند 
حسین کنعانی‌مقدم فعال سیاسی اصولگرا نیز به فرارو می‌گوید: اول باید ببینیم بلندگو‌هایی که از دیروز در آن به رئیس مجلس توهین می‌شود توسط چه کسانی بر پا شده است. اگر توهین‌کنندگان به رئیس مجلس خود را قانون‌مدار و تابع قانون می‌دانند باید بدانند توهین به روسای سه قوه جرم محسوب می‌شود. پس مشخص است که آن‌ها اصلا قانون را قبول ندارند.   این فعال سیاسی ادامه می‌دهد: باید ببینیم چه کسانی از ایجاد تفرقه در کشور بهره می‌برند. به نظر می‌رسد در چنین مواردی رسانه‌های بیگانه و صهیونیزم از هرگونه مطلبی علیه مسئولان نظام استقبال می‌کنند، می‌خواهد توهین به رئیس قوه مقننه باشد یا رئیس قوه مجریه. کنعانی‌مقدم می‌گوید: اگر سیم این بلندگو‌ها را تعقیب کنیم و بخواهیم ببینیم دست چه کسانی است به جریاناتی می‌رسیم که عمدتا سعی دارند با ابزار فشار و وحشت پیام‌شان را برسانند. آن‌ها اهل منطق و گفتگو نیستند. توهین به رئیس مجلس توهین به همه نمایندگان است. مجلس یک ماهیت حقوقی دارد که رای نمایندگان تعیین‌کننده است نه رای رئیس مجلس. به این ترتیب مسئولان قوه قضاییه و نیرو‌های امنیتی و اطلاعاتی باید این توهین‌ها را ریشه‌یابی کنند و با آن‌ها برخورد کنند.

منبع: فرارو
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر