جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - April 19 2024
کد خبر: 44481
تاریخ انتشار: 14 مهر 1397 16:41
سیدحمید حسینی/ عضو اتاق بازرگانی ایران
به گزارش راه امروز: همچنانی که افزایش نرخ دلار هیچ دلیل و منطقی نداشت، به طریق اولی کاهش نرخ دلار هم فاقد منطق است. جامعه تصور می‌کرد و اساسا باورش بر این بود که دلار گران خواهد شد! بر این اساس به خرید دلار با هر قیمتی روی آورد. اما نرخ دلار به جایی رسید که مردم دیگر جرأت خرید را نداشتند و با سیاست‌ها و اخباری که از دولت به گوش جامعه رسید و پالس‌هایی که داده شد، مردم دیگر حاضر نشدند برای کاهش نیافتن سرمایه ریالی خود دلار بالای 18هزارتومان را خریداری کنند. این عوامل باعث شد دولت در تنظیم بازار دخالت کند. زیرا تا وقتی که جامعه انتظار افزایش نرخ دلار را داشت دولت اگر دخالتی هم می‌کرد، تاثیری نداشت. یعنی اگر دلار 19هزار تومان بود و دولت دلار 18هزارتومانی هم عرضه می‌کرد، مردم به خرید این دلار مبادرت می‌ورزیدند. لذا دولت به این جمع‌بندی رسید که باید در مقابل افزایش دلار، کاری انجام دهد.
 هنگام افزایش روزافزون نرخ دلار دولت نمی‌توانست کاری کند، اما اکنون که توقف در افزایش دلار صورت گرفت و اخبار خوبی هم از سوی دولت و مقامات اروپایی منتشر شد، مبنی بر اینکه اروپا مبادلات و خرید نفت خود از ایران را ادامه می‌دهد و از سویی مجلس درصدد تصویب لوایح مربوط به FATFرا دارد و یا تصمیمات جدید بانک مرکزی و اجازه معاملاتی ارزی و فروش دلار به بانک حتی دولتی، همه اینها سبب شد روند افزایشی نرخ دلار کاهش یافته و قیمت‌ها نزول کند. بانک مرکزی هم در بازار دخالت کرد و باعث تشدید کاهش ارزش دلار شد. تصور می‌شود نرخ 11 یا 12 هزار تومانی دلار هم واقعی نباشد.
 براساس پارامترهای اقتصادی نرخ واقعی دلار در ایران نرخی بیشتر از «ارز سنا» نیست. ظاهرا توافق بر نرخ 10هزار تومان است و دولت موافق چنین نرخی است و البته دولت می‌تواند تا 12هزار تومان هم این نرخ را نگه دارد. اینکه گفته می‌شود دولت با سیاستی نرخ دلار را کاهش داد تا بتواند دلار دست مردم را جمع‌آوری کند، زیاد نمی‌تواند به واقعیت نزدیک باشد، زیرا دلار دست مردم یا همان «دلار خانگی» مگر به چه میزان است؟ 
به نظر نمی‌رسد رقم بالایی باشد که دولت بخواهد برای جمع‌آوری آن برنامه داشته باشد. عمده این افراد خرده پا هستند و دلار کمی در اختیار دارند. بانک مرکزی هم نیازی به 500 دلار یا 1000 دلار مردم ندارد. هدف بانک مرکزی کنترل و ساماندهی و مدیریت بازار است. رئیس کل بانک مرکزی در جلسه اخیر سران قوا، قول ساماندهی و تعادل بخشی به بازار ارز را داده بود و اختیارات لازم را برای این امر از سه قوه گرفته است. بنابراین هدف بانک مرکزی، توفیق در کنترل بازار ارز و ثبات بخشی به این بازار است. اگر فاصله بین نرخ دلار «نیما» با بازار آزاد زیاد باشد، هیچ صادرکننده‌ای حاضر نیست پول خود را وارد این چرخه کند. لذا هدف بانک مرکزی ضرر رساندن به مردم دلار به دست نیست و تصمیم دارد این هیجان و التهاب را کنترل و متعادل سازی کند. عمده نگاه بانک مرکزی به دلار صادرکنندگان و تجار عمده است تا «دلارهای خانگی». 
اما بانک مرکزی و مجموعه مسئولان کشور هم از چنین جو ایجاد شده‌ای بدشان نمی‌آید! یعنی دولت مایل به دریافت دلار مردم است و تمایل دارد که در جمع‌آوری این دلارها کاری هم انجام دهد! زیرا دلار در دست مردم می‌تواند بازار را به‌هم بریزد، زیرا بانک مرکزی مایل نیست توده مردم به این بازار هجوم بیاورند و به خرید و فروش دلار دست بزنند. در این راه هم به نظر موفق بوده و توانسته بخشی از این دلارها را جمع کند. شاید در این پروسه بخشی از مردم زیان ببینند، اما قطعا نفعی که اقتصاد کشور و اکثریت مردم از سیاست کاهش نرخ ارز دولت خواهند برد، بیشتر از زیان عده‌ای قلیل است.

منبع: آرمان 
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر