شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 20 2024
کد خبر: 44419
تاریخ انتشار: 10 مهر 1397 10:31
رحمانی فضلی وزیر کشور خبرداد

سیر نزولی دلار وسکه در بازار

وزیر کشور در جلسه ستاد اطلاع‌رسانی و تبلیغات اقتصادی کشور گفت: شاهد سیر نزولی قیمت ارز و سکه خواهیم بود. او گفت: با تصمیمات مناسبی که در جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا گرفته شد، شاهد سامان‌یابی وضعیت بازار و سیر نزولی قیمت ارز و سکه خواهیم بود و لازم است تمامی رسانه‌ها و صاحبان تریبون مصالح عمومی را در نظر داشته باشند و هم‌سو با سیاست‌های شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا اقدام کنند. منبع
به گزارش راه امروز: جلسه مقدماتی ستاد اطلاع‌رسانی و تبلیغات اقتصادی کشور به منظور تبیین و ایجاد هماهنگی برای برگزاری اولین جلسه ستاد به ریاست عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور و با حضور تمامی اعضا برگزار شد. رحمانی فضلی رئیس ستاد اطلاع‌رسانی و تبلیغات اقتصادی کشور در این جلسه در سخنان کوتاهی با تاکید بر تبیین و تشریح وظیفه این ستاد بر هم‌افزایی اطلاع‌رسانی به مردم و اقناع افکار عمومی از طریق انتقال دقیق، صحیح و سریع اخبار و اطلاعات تاکید کرد و از تمامی رسانه‌ها و صاحبان تریبون خواست در انتشار مطالب و بیان مواضع اقتصادی منافع ملی و حقوق مردم را به طور جدی رعایت کنند. 
وی با اشاره به تلاطم غیر واقعی بازار ارز و سکه تصریح کرد: با تصمیمات مناسبی که در جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا گرفته شد، شاهد سامان‌یابی وضعیت بازار و سیر نزولی قیمت ارز و سکه خواهیم بود و لازم است تمامی رسانه‌ها و صاحبان تریبون مصالح عمومی را در نظر داشته باشند و هم‌سو با سیاست‌های شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا اقدام کنند. مقرر شد اولین جلسه رسمی ستاد به زودی با حضور تمام نمایندگان دستگاه‌های عضو برگزار شود.
 شنبه این هفته (هفتم مهرماه) شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا مدیریت بازار ارز را به بانک مرکزی واگذار کرد. در همین پیوند، روز یکشنبه بانک مرکزی اعلام کرد یازده بانک در تامین ارز خدماتی مورد نیاز مردم مشارکت می کنند که نام آنها در روزهای آینده اعلام می شود. در هفته های گذشته نرخ ارز بویژه دلار و یورو به دلیل گمانه زنی های سیاسی و عوامل روانی و همچنین کاهش عرضه به شکل اسکناس، رو به افزایش نهاد. کارشناسان اقتصادی بر این باورند که مداخله بانک مرکزی با هدف مدیریت بازار ارز به تعدیل قیمت ها منجر می شود. 
دبیر کل کانون صرافان: سیاست بانک مرکزی و ورود ارز خانگی، نرخ بازار آزاد را شکست پس از اتفاقات دیروز در بازار ارز، دبیرکل کانون صرافان ایرانیان گفت: ورود ارزهای خانگی و برنامه بانک مرکزی برای مدیریت بازار، نرخ های امروز (دوشنبه) را به طور قابل توجهی کاهش داد. «رضا ترکاشوند» که با ایرنا گفتگو می‌کرد، افزود: در ساعات پایانی معاملات ارز نرخ هر دلار آمریکا در تابلو صرافی ها به 15 هزار و 300 تومان کاهش یافت اما در بازار غیررسمی 15 هزار و 900 تومان معامله می شود. 
وی یکی از دلایل کاهش نرخ ها نسبت به هفته های گذشته را تمایل دارندگان ارز به فروش ذکر کرد و ادامه داد: بانک مرکزی آیین نامه ای برای عرضه ارز به بازار در دست تهیه دارد که فروش ارز به مردم را تسریع و تسهیل می کند؛ اگر این اتفاق بیفتد و این آیین نامه اجرا شود، بازار می تواند خود را تعدیل و کنترل کند. صف فروش بدون خریدار! نوسانات شدید قیمت ارز که از ظهر روز گذشته (دوشنبه) آغاز شد، در حالی تا پاسی از شب ادامه داشت که قیمت دلار حتی به کمتر از ۱۵ هزار تومان هم رسید، با این حال بازهم دلالان برای خرید دلار مردمی که در خیابان صف کشیده‌اند، تمایل نشان نمی‌دهند. شب گذشته با کاهش شدید قیمت ارز در بازار، مردم در شهر‌های مختلف کشور به صرافی‌ها هجوم بردند و اقدام به فروش ارز‌های خانگی خود کردند.
 در آخرین ساعات شب گذشته قیمت دلار در بازار تهران حتی وارد کانال ۱۳ هزار تومان هم شد. براساس گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از یک صرافی در تهران قیمت دلار شب گذشته به ۱۱ هزار تومان هم رسید. 
براساس گزارش خبر آنلاین از میدان فردوسی تهران "مردم حاضر به فروش دلار خود به کمتر از ۱۴ هزار تومان نیستند و دلالان هم بیش از ۱۲ هزار تا ۱۳ هزار حاضر به خرید نیستند. " شب گذشته از تبریز هم خبر رسید که بیشتر دلالان فعلا قصد خرید ندارند و همه فروشندگان منتظر فروش دلار‌های خود با قیمت‌های بسیار پایین و ۱۴۵۰۰ تومان و حتی ۱۴ هزار تومان هستند.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر