پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - March 28 2024
کد خبر: 44412
تاریخ انتشار: 10 مهر 1397 09:45
سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان نفت، گاز و پتروشیمی با اشاره به ادامه تعاملات و همکاری انرژی بین ایران و عراق، پنج پروژه درحال اجرا یا در حال مذاکره بین دو کشور را تشریح کرد.
حمید حسینی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه ساختار انرژی عراق با ساختار انرژی ایران متفاوت است، توضیح داد: اختیارات حوزه انرژی در عراق پراکنده است و همه تصمیم گیری ها در اختیار وزارت نفت عراق نیست. بخشی از اختیارات در نخست وزیری، بخشی در وزات نفت و بخشی در استان‌هاست. در این راستا عراقی‌ها قانون نفت خود را تغییر داده‌اند و قرار است تا دو ماه آینده قانون جدید نفت عراق که شامل قوانین جانبی و شامل ساختار نفت عراق است اجرایی شود. در این قانون به شرکت نفت تمرکز داده‌اند و اختیارات به وزارت نفت عراق بازگشته است. اگر این اتفاق رخ دهد امکان همکاری بیشتری فراهم می‌شود.

وی افزود: به دلیل مساله ذکر شده ایران طی این سال‌ها نتوانست همکاری جدی با وزارت نفت عراق داشته باشد. حتی قرارداد گازی که از ایران به عراق صادر می‌شود با وزارت برق عراق امضا شده است و کاری به وزارت نفت عراق ندارد.

سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان نفت، گاز و پتروشیمی در ادامه با اشاره به سوآپ نفت کرکوک، اظهار کرد: اخیرا سوآپ نفت کرکوک آغاز شده است که نتیجه همکاری با وزارت نفت عراق است. در این راستا روزانه حدود  ۸۰ کامیون نفت خام به ایران می آید.

حسینی ادامه داد: مذاکره برای صادرات گاز از ایران برای صنایع عراق آغاز شده است که طرف مذاکره شرکت گاز عراق است. همچنین مذاکره برای همکاری در زمینه LPG آغاز شده است. عراقی‌ها علاقه دارند که از تجربیات ایران در زمینه LPG چه در زمینه خودرو و چه مجتمع‌های بزرگ مسکونی استفاده کنند.

وی با اشاره به اخباری مبنی بر اینکه شرکت‌های ایرانی نمی‌توانند در عراق رجیستر شوند، گفت:  چندین شرکت ایرانی هستند که در وزارت نفت عراق رجیستر شدند و امکان همکاری وجود دارد.

سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان نفت، گاز و پتروشیمی درمورد آخرین توافق صورت گرفته بین ایران و عراق در زمینه انرژی اظهار کرد: با توجه به اینکه ایران پالایشگاه بیجی عراق را از دست داعش آزاد کرد بازسازی این پالایشگاه به شرکت‌های ایرانی واگذار می‌شود. به عبارت دیگر شرکت‌های ایرانی به عنوان پیمان‌کار می‌توانند در بازسازی پالایشگاه مشارکت داشته باشند.     

بر اساس این گزارش، حسینی پیش از این ز امضای توافق‌نامه‌ای بین ایران و عراق در زمینه تجهیز امکانات ال پی جی طرف عراقی خبر داده و به ایسنا گفته بود براساس این توافق‌نامه قرار است شرکت‌های ایرانی در زمینه تجهیز امکانات ال پی جی به طرف عراقی کمک کنند. این همکاری در زمینه‌های مختلف از جمله  توزیع، مجهز کردن خودروها و در زمینه مجتمع‌های بیمارستانی و مسکونی است.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر