جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - March 29 2024
کد خبر: 44410
تاریخ انتشار: 09 مهر 1397 18:31
سخنگوی وزارت خارجه عنوان كرد:

مکانیزم مالی اروپا «نفت در برابر غذا» نيست

سخنگوی وزارت امور خارجه ايران می‌گوید اگر در گفتگو با اروپایی‌ها برای حفظ برجام، بر سر تمامی موارد مدنظر ایران تفاهم حاصل نشود، تهران احتمالا به فازهای جدیدی که از سوی ظریف طرح شده است، وارد می‌شود.
بهرام قاسمی گفت: «روند مذاکرات با اتحادیه اروپا و دو شریک دیگر یعنی چین و روسیه بعد از خروج آمریکا از برجام ادامه داشت و دارد و در بخش‌های مشخصی درباره سازوکارهایی به تفاهم‌هایی رسیدیم. بعد از نشست نیویورک قرار شد کارها تکمیل شود. به دلیل فشارهای آمریکا برای ممانعت از همکاری با ایران، تا حدود زیادی مذاکرات سازوکارها خیلی علنی و آشکار نشده و نخواهد شد. آنهایی که در این خصوص اظهار نظر و ارزیابی می‌کنند، گمانه زنی هست. من تعبیر نفت در برابر غذا یا هر تعبیر دیگری را رد می‌کنم و این درست نیست.‎»

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در نشست با اصحاب رسانه به تشریح آخرین تحولات عرصه دیپلماسی کشورمان پرداخت.

به نوشته تسنیم، سخنگوی وزارت خارجه در ابتدای سخنان خود با اشاره به حمله تروریستی به اهواز گفت: «فاجعه تروریستی اهواز را که منجر به شهادت تعدادی از هموطنانمان و مجروح شدن تعدادی دیگر شد را تسلیت می‌گویم و این حادثه را شدیدا محکوم می‌کنم. بحث تروریسم نیاز به یک اجماع و اقدام جهانی دارد و همه کشورها باید در مبارزه با این پدیده شوم اقدام جدی کنند. امیدوارم دلارهای نفتی و زد و بندهای سیاسی و اقتصادی میان برخی کشورها برای پرورش تروریسم، مانع مبارزه با تروریسم نباشد. لازم می‌دانم از مقامات کشورها و شخصیت‌های جهانی که با همدردی با ایرانی‌ها تروریسم را محکوم کردند تشکر کنم.‎»
بهرام قاسمی تصریح کرد: «هر اقدامی و حرکتی چه توسط بخش‌های نظامی و سیاسی در جهان بدون پیام نیست و حتما پیام‌های ویژه‌ای دارد. آنچه که بشود با صراحت اعلام کرد عزم جدی ایران برای مقابله جدی با کانون‌های پرورش تروریسم است که این عزم را ما بامداد امروز توسط نیروهای جان بر کف سپاه دیدیم.‎»

«نفت در برابر غذا»، تعبیر نادرستی است
بهرام قاسمی در خصوص مکانیزم ویژه مالی برای حفظ برجام گفت: «روند مذاکرات با اتحادیه اروپا و دو شریک دیگر یعنی چین و روسیه بعد از خروج آمریکا از برجام ادامه داشت و دارد و در بخش‌های مشخصی درباره سازوکارهایی به تفاهم‌هایی رسیدیم. بعد از نشست نیویورک قرار شد کارها تکمیل شود. به دلیل فشارهای آمریکا برای ممانعت از همکاری با ایران، تا حدود زیادی مذاکرات سازوکارها خیلی علنی و آشکار نشده و نخواهد شد. آنهایی که در این خصوص اظهار نظر و ارزیابی می‌کنند، گمانه زنی هست. من تعبیر نفت در برابر غذا یا هر تعبیر دیگری را رد می‌کنم و این درست نیست.‎»

اروپا تضمین لازم را برآورده نکند، براساس مصالح ملی‌مان تصمیم می‌گیریم

وی افزود: «ما قطعا تفاهم اولیه‌مان با اروپا و دیگر شرکا، بنا بر خواست و اصرار آنها، بر این بود که روند ادامه کار را بنا بر شرایطی که باید تامین شود، داشته باشیم. امیدواریم با تفاهماتی که شکل می‌گیرد بتوانیم روند استمرار برجام را حفظ کنیم. اگر اتحادیه اروپا و دیگر شرکا نتوانند تضمین‌های لازم را تهیه و برآورده کنند، می‌تواند بر تصمیم ایران که منطبق بر مصالح ملی باشد تاثیرگذار باشد.‎»
سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان ادامه داد: «طبیعی است که ما‌ از سازوکارها و مکانیزم‌ها اطلاع داریم و پیرامون آنها مذاکره می‌کنیم. پیشنهاداتی طی ماه‌های گذشته وجود داشته است. بخشی از آنها احساس شده که کارآمدی لازم را نداشته و درباره آنها بحث شده تا با راهکارهای جدید رفع و رجوع شود. از روند مذاکرات آگاهی کامل داریم. بخش‌هایی کامل شده و بخش‌هایی باقیمانده است.اگر نتوانیم درباره بخش‌های باقیمانده تفاهم لازم برسیم احتمالا به فازهای جدیدی وارد شدیم که اخیرا توسط دکتر ظریف مطرح شد. آمریکا و برخی کشورهای خاص تلاش می‌کنند هماهنگی بین ما و اروپا و چین و روسیه صورت نگیرد.‎»

آمریکا منبع و منشا بی‌ثباتی در عراق است
سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: «سیاست آمریکا در منطقه، عراق و در قبال ایران مشخص است و سیاست خصمانه‌ای را دارد. آمریکا با شعار ثبات و ایجاد امنیت به عراق حمله کرد و الان آمریکا بیش از گذشته منبع و منشا جدید بی‌ثباتی در عراق است. در خالی که عراق در حال تشکیل دولت جدید است، آمریکا در قبال ایران فرافکنی می کند. گروه‌های معاند برای حمله به کنسولگری ایران دستورات لازم را داشتند. امیدواریم دولت جدید عراق طی روزهای آینده براساس خواست مردم عراق شکل بگیرد.‎

مسئله پرداخت هزینه ارزی ویزای اربعین حل شده است
بهرام قاسمی در خصوص تمهیدات و برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته برای زائران اربعین حسینی گفت: «اینکه چه تعداد شرکت می‌کنند نمی‌دانم و این خواست مردم است که شرکت کنند. بستگی به میزان استقبال مردم دارد. نمایندگی ما در‌بغداد و کنسولگری‌های ما در عراق از مدت‌ها پیش تمهیدات لازم را برای این مدت مشخص تدارک دیده‌اند. یکی از مشکلاتی که پیش‌بینی می‌شد وجود داشته باشد، پرداخت هزینه ویزا به صورت ارزی بود. تصورم این است که این مسئله حل شده و ایرانی‌ها با ‌راحت مبلغی با حدود بیش از 300 هزار تومان هم ویزا را دریافت می‌کنند و به ریال پرداخت خواهند کرد. این بحث بین دو دولت بوده و بعدا تسویه‌ها انجام خواهد شد. تا دیروز حدود 50 هزار نفر ثبت نام کرده بودند و این ابتدای کار است و فکر می‌کنم بیشتر خواهد بود. بحث هزینه فرودگاهی در نجف هم متفاوت است. بعضی هم به صورت آزاد سفر می‌کنند.‎

رفتار نتانیاهو بیشتر به مضحکه و طنز شباهت داشت
بهرام قاسمی در واکنش به اقدامات و اظهارات سران صهیونیستی گفت: «آنچه که توسط رژیم صهیونیستی علیه ایران انجام شده عناد و کارشکنی در قبال ایران است که تاکنون هم موفقیت چندانی برای نخست‌وزیر این رژیم نداشته و رفتار ایشان بیشتر به مضحکه و طنز شباهت داشته است. کشورهای زیادی درباره (برنامه هسته‌ای) رژیم اشغالگر نگرانی دارند.‎»

تداوم پیگیری‌ها در خصوص ملوانان و ماهیگیران بازداشت‌شده ایرانی از سوی امارات
وی در خصوص بازداشت ایرانی ها توسط گارد ساحلی امارات گفت: تماس‌ها و پیگیری‌ها در جریان است و امیدوارم بتوانیم به زودی اطلاعات بیش‌تری و خبرهای بهتری را در این باره داشته باشیم.‎»

مراکش به جای ارائه اسناد ادعایی ارتباط ایران با پولیساریو، روابط با تهران را قطع کرد
بهرام قاسمی در خصوص موضع کنگره آمریکا درباره رابطه ادعایی ایران و پولیساریا گفت: «این اقدام غلط کنگره امریکا است که نشان می‌دهد نه اطلاعات کافی درباره ایران و نه درباره پولیساریا دارد. قرار شد اگر مراکش اسناد و مدارکی درباره ارتباط ایران و این گروه دارند، ارائه کند، که به جای این کار مراکش یکجانبه ارتباط خود را قطع کرد.»

نسبت به تصویب لایحه FATF خوشبینم
وی درباره سرنوشت لوایح مرتبط با FATF گفت: «درباره بحث مجلس (FATF) و درباره اینکه جلسه برگزار خواهد شد یا نه، اطلاعی ندارم. ظاهرا موضوعات دیگری هم هست که شاید به این موضوع نرسد. با توجه به کار کارشناسی که در دولت و خارج از دولت انجام شد، من با خوش بینی زیادی نسبت به تصویب این لایحه نگاه می کنم. اکثریت قاطع بر این نظرند که این موضوع به نفع این کشور است. باید منتظر باشیم ببینیم که نمایندگان چه تصمیمی می گیرند. خارج از بحث برجام این موضوع مستقل و مهمی است.‎»

گزارش عملکرد معاونت اقتصادی وزارت خارجه نیازمند ساعت‌ها صحبت است
قاسمی گفت: «شروع به کار معاونت اقتصادی وزارت خارجه با اعمال مجدد تحریم ها همزمان شد. درباره گزارش عملکرد این معاونت در 9 ماه باید ساعت ها صحبت کرد و امکان ارایه گزارش درباره این معاونت یا معاونت دیگری با توجه به حوصله جلسه امکانپذیر نیست.‎»

پیگیری جدی مسئله دیپلمات بازداشت شده ایرانی در آلمان
وی درباره بازداشت دیپلمات ایرانی در آلمان و بحث استرداد او به بلژیک گفت: «این بحث با جدیت تمام دنبال شده و می‌شود و امیدواریم دولت آلمان به واقعیت‌ها اطلاع کامل پیدا‌ کند و دیپلمات مزبور به ایران عودت داده شود.‎»

سفیر جدید فرانسه دیر یا زود معرفی می‌شود
قاسمی در خصوص دستور کار مذاکرات طرف‌های ایرانی و فرانسوی گفت: «در من اطلاع خاصی از مذاکرات بین طرف ایرانی و فرانسوی به طور کامل ندارم. خلاصه دیدار را می‌دانیم. موضوعات زیادی بین طرفین وجود دارد، بحث برجام و بحث همکاری کشورهای اتحادیه اروپایی درباره سازوکارها هست. مسایل سیاسی، فرهنگی و مسایل منطقه‌ای صحبت شده. در گذشته هم این گفتگوها بین ما و کشورهای اروپایی وجود داشته است. درباره بحث اعزام سفیر، مباحثی وجود دارد و ما با گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای مواجه هستیم. سفیر سابق به الیزه منتقل شده و می‌توانند سفیر جدید را دیر یا زود معرفی کنند و مانعی برای این کار وجود ندارد.‎»
قاسمی افزود: «با توجه به نوع رابطه ما با چین و روسیه، شاخصه‌های دیگر این کشورها، ما در کنار ساز و کار کلی مورد بحث می‌توانیم مکانیزم های دیگری را داشته باشیم.‎»
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر