سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - March 19 2024
کد خبر: 44328
تاریخ انتشار: 28 شهريور 1397 13:18
الجزیره چنین تحلیل کرده که ارتباط برقرار کردن اوباما بین عربستان، سوریه و کره شمالی، صحبتهای رئیس جمهور سابق آمریکا (جورج بوش) در مورد محور شرّ، را به ذهن متبادر می‌سازد؛ البته بوش ایران را در این محور قرار می‌داد ولی اوباما نامی از ایران نبرده.
تحلیلگران توجه خاصی به ذکر اسم این کشورها از سوی اوباما نشان دادند و بر این عقیده اند که این مساله دلالتهای متعددی دارد. این سخنگوی هوشیار، به خوبی می داند که اولین بازگشتش به صحنه سیاسی، پس از یک سکوت طولانی می تواند بسیار پر مخاطب و تاثیرگذار باشد و رسانه ها اهتمام زیادی به مضمون صحبتهایش خواهند داشت. 
الجزیره نوشت: پس از سکوتی طولانی، رئیس جمهور سابق آمریکا روز هفتم ماه جاری را برای بازگشت به میدان سیاسی انتخاب کرد و طی سخنانی از نارضایتی خود از مسیری که ایالات متحده از زمان روی کار آمدن ترامپ در حال طی کردن آن است، صحبت کرد.  این رسانه عرب زبان ادامه داد: با اینکه اوباما در صحبتهای خود تنها دو بار اسم ترامپ را آورد، اما در واقع اشاره اصلی او به ترامپ و سیاستهای داخلی و خارجی وی بود.
اوباما در بخشی از سخنانش ضمن انتقاد از خروج آمریکا از توافق آب و هوایی گفت:« این کره شمالی، سوریه یا عربستان سعودی و روسیه نیستند که از توافق آب و هوایی خارج شده اند، بلکه ما تنها کشوری هستیم که چنین کرده ایم، با اینکه کشورهای زیادی در جهان است».
تحلیلگران توجه خاصی به ذکر اسم این کشورها از سوی اوباما نشان دادند و بر این عقیده اند که این مساله دلالتهای متعددی دارد. این سخنگوی هوشیار، به خوبی می داند که اولین بازگشتش به صحنه سیاسی، پس از یک سکوت طولانی می تواند بسیار پر مخاطب و تاثیرگذار باشد و رسانه ها اهتمام زیادی به مضمون صحبتهایش خواهند داشت.
پس از آنکه سیاست خارجی ایالات متحده به ترامپ واگذار شد، وی در ابتدای ورودش به منصب ریاست جمهوری، وارد یک معامله اقتصادی خیالی به ارزش بیش از 460 میلیارد دلار، با عربستان سعودی شد، اما در ادامه، ریاض بدون در نظر گرفتن منافع آمریکا، به همراه بحرین و امارات، از محاصره قطری خبر داد که بزرگترین پایگاه نظامی هوایی آمریکا در منطقه را در خود جای داده است.
این بحران در خلیج فارس می توانست استقرار منطقه را تهدید کند و شورای همکاری های خلیج فارس و اینده آن را محک بزند. این در حالی است که محاصره کنندگان قطر در دوره ریاست اوباما جرأت چنین ماجراجویی های بی حسابی را نداشتند.
در مورد کره شمالی، ترامپ به سرعت به سمت متوقف کردن برنامه های هسته ای ان رفت و نتیجه تلاش او، نشست سنگاپور و دیدار تاریخی رئیس جمهور آمریکا و کره شمالی بود. علاوه بر اینکه ترامپ موضع پیچیده ای را در قبال سوریه اتخاذ نمود.
کشورهایی که اوباما از آنها نام برد، دارای نظامهایی استبدادی هستند که از آزادی مطبوعاتی برخوردار نیستند، فساد در آنها موج می زند و در صدر گزارشهای سازمانهای حقوقی در زمینه حقوق بشر قرار دارند.
همانطور که در عربستان صدها دانشمند، فعال سیاسی و حقوقدان در شرایطی ناعادلانه محاکمه و اعدام می شوند، این مساله در مورد کره شمالی هم صدق می کند و رهبر این کشور به محض شنیدن صدای مخالفان، دستور زندانی شدن انها را می دهد.
این سه کشور همچنین در زمینه درگیری در جنگهای داخلی و خارجی با یکدیگر اشتراک دارند؛ عربستان سعودی محاصره خفه کننده ای را علیه یمن اعمال نموده و به همراه امارات ائتلافی نظامی را رهبری می کند که باعث مرگ هزاران نفر شده است. نظام سوریه جنگی سخت را علیه معارضان به راه انداخته است و کره شمالی دائما در حال تهدید همسایه جنوبی اش است.
ارتباط برقرار کردن اوباما بین عربستان، سوریه و کره شمالی، صحبتهای رئیس جمهور سابق آمریکا (جورج بوش) در مورد محور شرّ، متشکل از عراق، کره شمالی و ایران را به ذهن متبادر می سازد.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر