سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - March 19 2024
کد خبر: 44326
تاریخ انتشار: 28 شهريور 1397 13:15
از زمانی که قیمت‌های نفت در سال ۲۰۱۴، پایین آمد، عربستان به طور متوالی از کسری بودجه رنج می‌برد. میزان این کسری ظرف چهار سال به ۲۶۰ میلیارد دلار رسید.
پس از لغو فروش سهام شرکت نفتی آرامکو، صندوق سرمایه‌گذاری عمومی عربستان، طی بیانیه‌ای اعلام کرد که برای نخستین بار یک وام خارجی دریافت کرده است. براساس بیانیه این صندوق، این وام ۱۱ میلیارد دلاری، در راستای تامین مالی برنامه استراتژیک این صندوق دریافت شده است. سرمایه‌گذاری‌های صندوق سرمایه‌گذاری عمومی، از چهار منبع تامین مالی می‌شود: پول‌هایی که دولت به صندوق واریز می‍ کند، دارایی‌های دولتی که به صندوق تعلق گرفته است، درآمد سرمایه‌گذاری‌ها ودریافت وام. به نظر می‌رسد که مسئولان این صندوق، که در حکم صندوق ثروت ملی است، تصمیم گرفته‌اند از طریق منبع چهارم، یعنی دریافت وام، هزینه‌های سرمایه‌گذاری‌ها را تامین کنند. 
پیش از این صندوق سرمایه‌گذاری‌ها، امیدوار بود که از طریق فروش پنج درصد از سهام شرکت نفتی آرامکو، میلیارد‌ها دلار بدست بیاورد تا پروژه‌های اقتصادی ولیعهد را تامین مالی کند. اما فروش این سهام‌ها در اثر مداخله پادشاه، متوقف شد. محمد بن سلمان، پس از تصاحب قدرت، وعده داد که در قالب برنامه موسوم به "طرح ۲۰۳۰" اقتصاد عربستان را متحول کند و کشورش را از وابستگی تاریخی به نفت رها کند. او برای تامین مالی این طرح، فروش پنج درصد از سهام آرامکو را ابداع کرد. اما در یک جلسه خانوادگی پادشاه در ماه رمضان گذشته، آرزو‌های ولیعهد جوان بر باد رفت. ملک سلمان بن عبدالعزیز، در این ماه با اعضای خانواده حاکم و همچنین مسئولان بانکی و نفتی کشورش دیدار کرد. 
این مسئولان به پادشاه گفتند که فروش سهام آرامکو، نه تنها کشور را تقویت نمی‌کند بلکه آن را تضعیف خواهد کرد. پس از آن، مسئله فروش سهام، منتفی شد. صندوق سرمایه‌گذاری عمومی، که بن سلمان رئیس آن است، به دنبال آن است که تا سال ۲۰۲۰، حدود ۴۰۰ میلیارد دلار بدست بیاورد. این در حالی است که دارایی کنونی آن تقریبا ۲۳۰ میلیارد دلار است که آن هم در قالب سهام در شرکت‌های بزرگ عربستان است. 
این صندوق برای فروش سهام ۷۰ درصدی‌اش در شرکت پتروشیمی سابک (به ارزش ۷۰ میلیارد دلار) در حال گفتگو با شرکت آرامکو است. از زمانی که قیمت‌های نفت در سال ۲۰۱۴، پایین آمد، عربستان به طور متوالی از کسری بودجه رنج می‌برد. میزان این کسری ظرف چهار سال به ۲۶۰ میلیارد دلار رسید.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر