سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - March 19 2024
کد خبر: 44323
تاریخ انتشار: 27 شهريور 1397 11:22
طرح نیکی هیلی درباره ایران در شورای امنیت رد شد

ایران از دستور کار ترامپ خارج شد

دیپلمات‌ها گفته‌اند ترامپ به جای هدایت یک جلسه درباره ایران، بر مسائلی مانند عدم اشاعه، اهمیت قانون اساسی و حاکمیت تمرکز خواهد کرد. این موضوع گسترده، که هیچ کشوری را صریحا انگشت‌نما نمی‌کند، مستلزم دعوت ایران به جلسه نیست و احتمال بروز تفرقه علنی میان کشور‌های غربی را هم کاهش می‌دهد.
مقامات آمریکایی به دلیل نگرانی از ایجاد اختلاف میان آمریکا و اروپا بر سر توافق هسته‌ای، موضوع جلسه آینده رئیس‌جمهور آمریکا در شورای امنیت را تغییر دادند. 
به گزارش فرارو، چند هفته پیش، نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل، طرحی را به دولت آمریکا پیشنهاد کرد که به موجب آن دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، ریاست یک جلسه شورای امنیت درباره ایران را به عهده می‌گیرد. اما اکنون دیپلمات‌های آگاه به روزنامه واشنگتن‌پست گفته‌اند این طرح هیلی رد شده است. هیلی قبلا اعلام کرده بود که ترامپ، در اواخر ماه سپتامبر، ریاست یک جلسه شورای امنیت درباره ایران را برعهده خواهد گرفت تا به زعم هیلی، به تخطی‌های ایران از قوانین بین‌المللی، بپردازد. 
در نیمه دوم ماه جاری فعالیت‌های مجمع عمومی سازمان ملل با حضور سران کشور‌ها آغاز می‌شود. آمریکا به دلیل اینکه ریاست دوره‌ای شورای امنیت را در ماه سپتامبر برعهده دارد، دستور کار جلسه شورای امنیت را تعیین خواهد کرد.
 قرار بود جلسه ترامپ در شورای امنیت بر ایران تمرکز کند. اما این تمرکز، موجب نگرانی فوری متحدان آمریکا شده است. آن‌ها معتقدند موضوع ایران، اختلافات تند میان آمریکا، فرانسه و بریتانیا بر سر توافق هسته‌ای را آشکار خواهد کرد. ترامپ در ماه می، از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) به طور یکجانبه خارج شد و تحریم‌های کشورش را مجددا علیه ایران برقرار کرد. این اقدام مخالفت صریح سایر طرف‌های برجام، بویژه اروپایی‌ها، را در پی داشته است. 
به گزارش واشنگتن‌پست، ریچارد گوان، پژوهشگر ارشد دانشگاه ملل متحد، گفت: "ترامپ ریسک برخورد با بریتانیا و فرانسه بر سر ایران در سازمان ملل را ایجاد کرد". ترزا می، نخست وزیر بریتانیا، و ایمانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، "هیچ گزینه‌ای جز دفاع از توافق هسته‌ای در شورای (امنیت) نخواهند داشت". گوان افزود:" فکر نمی‌کنم کسی خوشش بیاید که رئیس جمهور (ترامپ) تا آخر بشیند و دفاع‌های عبوسانه می‌ و ماکرون از توافق (هسته‌ای) ایران را ببیند. او ممکن است مانند (نشست) ناتو و جی ۷، بسیار ناراحت شود یا از شورا خارج شود و یک هیاهوی دیپلماتیک ایجاد کند".  
 دیپلمات‌ها گفته‌اند ترامپ به جای هدایت یک جلسه درباره ایران، بر مسائلی مانند عدم اشاعه، اهمیت قانون اساسی و حاکمیت تمرکز خواهد کرد. این موضوع گسترده، که هیچ کشوری را صریحا انگشت‌نما نمی‌کند، مستلزم دعوت ایران به جلسه نیست و احتمال بروز تفرقه علنی میان کشور‌های غربی را هم کاهش می‌دهد.
 آمریکایی‌ها در ابتدا اعلام کردند که ایران، موضوع جلسه ترامپ خواهد بود، اما بعد‌ها مدعی شدند که موضوع گسترده‌تر شده است. گسترده شدن موضوع، شورا را از دعوت کردن ایران به جلسه، معاف می‌کند. فعالیت‌های سازمان ملل به زودی آغاز می‌شود و تا آخر هفته آینده، پیش‌بینی می‌شود که بیش از ۱۴۰ رهبر جهانی، در مجمع عمومی سالانه سازمان ملل سخنرانی کنند.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر