جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - April 19 2024
کد خبر: 44262
تاریخ انتشار: 24 شهريور 1397 10:33
حید العبادی عزم خود را جزم کرده است تا نفوذ ایران در عراق را از بین ببرد و در این میان، طرفداران عبادی بر حمایت آمریکا از او حساب کرده اند. اما این صحبتها با اطلاعاتی که در مورد موفقیت ایران در ترمیم شکاف سیاسی بین نیروهای شیعه برنده در انتخابات عراق منتشر شده، در تضاد است. همانطور که فرمانده سپاه قدس، سردار قاسم سلیمانی توانسته است دیدگاههای بین دو گروه اصلی شیعه که بر سر منصب نخست وزیری با یکدیگر درگیر هستند را به هم نزدیک کند.
درگیری امریکا و ایران در عراق علنی شده است. صحنه سیاسی عراق در دو جهت قرار گرفته است، که هر دو مربوط به ایران و طبیعت رابطه با ان است، بدون آنکه دلیل واضحی برای برتری یکی بر دیگری، وجود داشته باشد. در حالی که محور اول بین هم پیمانان تهران و دشمنان آنها و اصرار عبادی برای مقابله با نفوذ ایران در عراق، می گردد؛ محور دوم سعی در ترویج اخباری دارد مبنی بر اینکه ایران به دنبال ائتلاف بین گروههای شیعه، تحت یک ائتلاف واحد است.

العرب چاپ لندن نوشت: درگیری امریکا و ایران در عراق علنی شده است. صحنه سیاسی عراق در دو جهت قرار گرفته است، که هر دو مربوط به ایران و طبیعت رابطه با ان است، بدون آنکه دلیل واضحی برای برتری یکی بر دیگری، وجود داشته باشد. در حالی که محور اول بین هم پیمانان تهران و دشمنان آنها و اصرار عبادی برای مقابله با نفوذ ایران در عراق، می گردد؛ محور دوم سعی در ترویج اخباری دارد مبنی بر اینکه ایران به دنبال ائتلاف بین گروههای شیعه، تحت یک ائتلاف واحد است. به گزارش «انتخاب»؛ در ادامه این گزارش از قول منابع العرب آمده است: حید العبادی عزم خود را جزم کرده است تا نفوذ ایران در عراق را از بین ببرد و در این میان، طرفداران عبادی بر حمایت آمریکا از او حساب کرده اند. اما این صحبتها با اطلاعاتی که در مورد موفقیت ایران در ترمیم شکاف سیاسی بین نیروهای شیعه برنده در انتخابات عراق منتشر شده، در تضاد است. همانطور که فرمانده سپاه قدس، سردار قاسم سلیمانی توانسته است دیدگاههای بین دو گروه اصلی شیعه که بر سر منصب نخست وزیری با یکدیگر درگیر هستند را به هم نزدیک کند.

به گزارش منابع آگاه، سلیمانی موفق شد 5 گروه تشکل شیعه را در مورد ضرورت نامزدی چهره ای جدید برای دولت اینده، قانع کند و با اینکه این مساله به معنای از بین رفتن امید عبادی برای دوره دوم ریاست است، اما او براساس سخنانی در مورد حفظ حضور سیاسی فعال در میدان سیاسی عراق، طی 4 سال آینده، با پیشنهاد سلیمانی و مرجعیت عراق، موافقت نمود.

این منابع تاکید می کنند که تهران نمی خواهد در مرحله کنونی، وارد مقابله با ایالات متحده شود، از این رو، از طرح نام نامزد وابسته به خود، برای منصب نخست وزیری، خودداری می کند.

در صورتی که ایران موفق به اجرای نقشه سلیمانی در مورد جمع ائتلافهای شیعه تحت یک تشکل واحد شود، ایالات متحده بازنده این درگیری خواهد بود، حتی اگر نخست وزیر اینده عراق، از بین شخصیتهای وابسته به ایران، نباشد.

یک تحلیلگر عراقی تصریح می کند که نقشه واشنگتن اساسا، متکی بر تفکیک و تجزیه ائتلافهای شیعه بود، تا به این شکل، جناح ایران را تضعیف کند. اما پس از آنکه صدر به جریان خواستار کناره گیری عبادی پیوست، ایالات متحده ناچار شد نقشه ای جایگزین را تدارک ببیند، که مانع از گسترش نفوذ ایران در عراق شود. در این شرایط، همه از جمله ایران، در انتظار رونمایی از برگه آخر ایالات متحده در عراق هستند.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر