جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - March 29 2024
کد خبر: 44231
تاریخ انتشار: 21 شهريور 1397 12:23
الاخبار نوشت: در میان اصرار روسیه و ایران برای مبارزه با تروریسم در ادلب، آنکارا مهلت بیشتری برای خلع سلاح تروریستها به دست آورد، اما پیشنهاد آن برای اتش بس در ادلب، مورد قبول واقع نشد.
به گزارش راه امروز: تفاهم های اعلام شده در بیانیه پایانی اجلاس تهران، در ضمن حدود نشست های استانه باقی ماند و تنها بند بارز آن، ضرورت جدا کردن گروههای تروریستی از گروههای معارض سوری بود. نکته جالب توجه در نشست تهران، این بود که در برابر دوربینها برگزار شد، در حالی که معمولا اینگونه نشستها به این شکل برگزار نمی شود. به عقیده برخی تحلیلگران، این اقدام با هدف آشکار شدن نقاط اختلاف بین سران روسیه، ایران و ترکیه در خصوص ادلب و در سطحی وسیعتر، در مورد پرونده سوریه صورت گرفته است.
به نوشته سایت انتخاب؛ این روزنامه عرب زبان ادامه داد: با اینکه پیش از این، جلسه های زیادی در راستای زمینه سازی برای اجلاس تهران برگزار شده بود، این اجلاس سه جانبه در نهایت با یک راه حل فراگیر و جامع همراه نبود.
تفاهم های اعلام شده در بیانیه پایانی اجلاس تهران، در ضمن حدود نشست های استانه باقی ماند و تنها بند بارز آن، ضرورت جدا کردن گروههای تروریستی از گروههای معارض سوری بود. نکته جالب توجه در نشست تهران، این بود که در برابر دوربینها برگزار شد، در حالی که معمولا اینگونه نشستها به این شکل برگزار نمی شود.
به عقیده برخی تحلیلگران، این اقدام با هدف آشکار شدن نقاط اختلاف بین سران روسیه، ایران و ترکیه در خصوص ادلب و در سطحی وسیعتر، در مورد پرونده سوریه صورت گرفته است.
پوتین، روحانی و اردوغان در صحبت های خود، به حمایت از منافع مهمتر، در ضمن نزدیکی شان برای بررسی آینده ادلب و سوریه، پایبند بودند. در حالی که رئیس جمهور روسیه بر ضرورت تمرکز بر روند سیاسی مبارزه با تروریستها در منطقه ادلب اصرار داشت، همتای ترکی او در صحبتهایش بر طرح خود مبنی بر اعلام آتش بس در ادلب تمرکز کرد و حسن روحانی بر حق دولت سوریه در بازپس گیری کامل اراضی ان از دست تروریستها و ضرورت عقب نشینی نیروهای خارجی که حضوری غیر قانونی در این کشور دارند، تاکید کرد.
دیگر مساله مهم در این نشست، مخالفت علنی با پیشنهاد اردوغان تحت عنوان اعلام آتش بس در ادلب بود. دو طرف روسی و ایرانی با وجود مخالفت با این طرح ترکیه، با دادن فرصتی برای صلح و خلع سلاح، در چارچوب تلاش آنکارا برای قانع کردن رهبران تحریر الشام، در رابطه با ملحق شدن به ارتش ملی، موافقت کردند.
این موافقت، زمینه را برای مذاکرات بیشتر ترکیه با نمایندگان تحریرالشام، فراهم می کند، اما در مقابل، باب هدف قرار دادن پایگاههای تروریستها نیز باز است، همانطور که به موازات مذاکرات، بمباران این پایگاهها در ادلب، ادامه داشت.
توافق بر سر اولویت مصالحه ها و ضرورت جدایی گروههای معارض از تروریستها، اولین گام در مسیری پیچیده است، چرا که نظر هر یک از کشورهای ترکیه، روسیه و ایران در مورد ابزار تطبیق و اجرای ان، با یکدیگر متفاوت است، همانطور که شیوه ترکیه برای این جدایی، با مخالفت اولیه ایران و روسیه مواجه شد.
مساله قابل توجه آن است که پیشنهاد آنکارا در این مورد، به موازات دعوت بین المللی برای ایجاد راه حلهای مشابه برای اوضاع ادلب، مطرح شد. در جلسه شورای امنیت که با موضوع بررسی تحولات ادلب و با درخواست واشنگتن برگزار شد و در این جلسه، دی میستورا تصریح کرد که هر گونه تحرکی در ادلب باید اجتناب از قربانی شدن مردم عادی را در نظر داشته باشد و لازم است این مهم، از طریق جدایی آنها از افراد مسلح، صورت گیرد، تا در ادامه، معارضان از تروریستها جدا شوند.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر