پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - March 28 2024
کد خبر: 44213
تاریخ انتشار: 19 شهريور 1397 17:15
در حالی که سایر مشتریان بزرگ نفت ایران -چین و هند- خرید نفت از ایران را محدود کرده‌اند، کره جنوبی یک گام فراتر رفته و قبل از موعد اجرای تحریم‌های نفتی آمریکا در چهارم نوامبر آینده، خرید نفت از ایران را متوقف کرده است.
 مقامات بلندپایه آمریکایی به طور مستمر با مشتریان و بازیگران عمده بازار نفت دیدار می‌کند تا شرایط را برای تحریم صادرات نفت ایران فراهم کنند. به گزارش فرارو، از زمانی که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، برخلاف تمایل اکثر کشور‌های جهان، از توافق چندجانبه هسته‌ای خارج شد، آمریکایی‌ها به طور پیوسته درباره "به صفر رساندن" صادرات نفت ایران تهدیداتی بیان کرده‌اند. به موازات این تهدیدها، مقامات بلندپایه دولت ترامپ با مشتریان عمده نفت ایران گفتگو‌های مفصلی به منظور پایبندی به تحریم‌های نفتی انجام داده‌اند که هنوز هم ادامه دارد. روزی که مقامات آمریکایی برای اولین بار اعلام کردند صادرات نفت ایران باید به صفر برسد، برخی تحلیلگران حوزه انرژی تحقق این خواسته آمریکایی را غیرممکن دانستند و درباره تبعات آن بر قیمت‌ها هشدار دادند. 
اما به نظر می‌رسد که دولت ترامپ عزم خود را جزم کرده که حتی قبل از اجرای تحریم‌های نفتی در آبان‌ماه صادرات نفتی ایران را تا جای ممکن کاهش دهد. مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، در اواخر هفته گذشته طی سفری به هند مجددا بر لزوم به صفر رسیدن صادرات نفت ایران تاکید کرد و گفت:" در جای مناسب، معافیت‌ها را در نظر خواهیم گرفت. اما انتظار داریم که خرید همه کشور‌ها از نفت ایران به صفر برسد. در غیر این صورت تحریم‌ها اعمال خواهد شد. 

بنابراین، ما با هندی‌ها کار خواهیم کرد. ما متعهد هستیم که این کار را انجام دهیم". اما هندی‌ها با قطع کامل واردات نفت از ایران مخالف هستند. روزنامه هندی اکونومیک‌تایمز از قول یک مقام هندی نوشت:" ما می‌خواهیم این را مطرح کنیم که هند شدیدا برای نیاز‌های مصرفی‌اش، به واردات نفت متکی است و ۸۳ درصد از نفت هند از منابع خارجی تامین می‌شود". یک منبع دیگر صریحا گفته هند واردات نفت از ایران را به طور کامل قطع نخواهد کرد و انجام چنین کاری، غیرممکن خواهد بود. اولین کشوری که به صفر رسید اگر چه هند هنوز در برابر خواسته‌های آمریکا مقاومت می‌کند، اما برخی کشور‌های دیگر، مانند کره جنوبی، ژاپن و برخی کشور‌های اروپایی، با اکراه در مسیر پایبندی به تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران گام نهاده‌اند. در این میان، کره جنوبی که یکی از سه مشتری بزرگ نفت ایران هست، اولین کشوری شد که واردات آن از نفت ایران در ماه آگوست به صفر رسید. خبرگزاری بلومبرگ بر اساس داده‌های مسیریابی نفتکش‌ها مدعی شد این کشور آسیایی در ماه گذشته هیچ نفت خامی از ایران نخریده است.   
کره جنوبی در ژوئیه گذشته ۱۹۴ هزار بشکه در روز از ایران نفت خریده بود. در حالی که سایر مشتریان بزرگ نفت ایران -چین و هند- خرید نفت از ایران را محدود کرده‌اند، کره جنوبی یک گام فراتر رفته و قبل از موعد اجرای تحریم‌های نفتی آمریکا در چهارم نوامبر آینده، خرید نفت از ایران را متوقف کرده است.   آمریکایی‌ها به مشتریان نفت ایران فشار می‌آورند تا خرید نفت از این کشور را متوقف کنند. به نظر می‌رسد که این اقدام سئول، با تنش‌های سیاسی و نظامی شبه‌جزیره کره مرتبط است. 
کره جنوبی برای اعمال فشار بر کره شمالی جهت رها کردن تسلیحات هسته‌ای، شدیدا به آمریکا متکی است. به گفته انستیتوی اقتصاد انرژی کره، روابط سیاسی کره جنوبی با آمریکا بدین معناست که سئول نمی‌تواند درخواست ترامپ از متحدانش در خصوص به کار گیری یک سیاست سختگیرانه در برابر ایران را نادیده بگیرد. کیم جائه کیونگ، پژوهشگر این انستیتو گفت:" حفظ روابط با آمریکا، برای کره جنوبی اهمیت فوق العاده‌ای دارد. امنیت ملی کره جنوبی، به اتحاد نظامی‌اش با آمریکا بستگی دارد. امری که باعث شده این کشور قبل از تکمیل مذاکرات دولت (با آمریکا)، فعالانه واردات را کاهش دهد". موضع دولت کره جنوبی در خصوص تحریم‌های ایران این بوده که گفتگو‌ها با آمریکا درباره دریافت معافیت تحریمی ادامه یابد. 
دولت ترامپ هم اندکی موضع خود را نرم کرده و گفته اعطای معافیت را بررسی خواهد کرد. پومپئو در سفر به هند این نکته را مطرح کرده، اما گفته کشورش انتظار دارد که خرید نفت از ایران نهایتا به صفر برسد. همکاری با روسیه و عربستان آمریکایی‌ها برای قطع صادرات نفت ایران، به همکاری با سایر تولیدکنندگان نفت، بخصوص روسیه و عربستان، نیاز دارند. آن‌ها این کشور‌ها را ترغیب می‌کنند که قطع صادرات ایران را جبران کنند.
 به گزارش خبرگزاری رویترز، دو ماه قبل از موعد اجرای تحریم‌های نفتی ایران و همزمان با تلاش دولت ترامپ برای ترغیب کشور‌های تولیدکننده نفت به بالا نگه‌داشتن تولید، ریک پری، وزیر انرژی آمریکا، از روز دوشنبه با همتایان عربستانی و روسی دیدار می‌کند. یک منبع دولتی آمریکایی گفته پری صبح روز دوشنبه با خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان و دیگر مقامات عربستانی در واشنگتن دیدار می‌کند. علاوه بر این، روز سه شنبه، وزیر انرژی آمریکا با الکساندر نواک، همتای روسی‌اش، در مسکو دیدار خواهد کرد.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر