سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - April 16 2024
کد خبر: 44212
تاریخ انتشار: 19 شهريور 1397 12:17
اژه‌ای: از عراقچی به سیف رسیدیم

اجرای تخلف «سیف» در جریان ارز چه بود؟

محسنی‌اژه‌ای با حضور در یک برنامه تلویزیونی در همین رابطه توضیح داده است: «ما از افراد پایین‌تر به دانه‌درشت‌ها و به نقطه مرکزی می‌رسیم‌. اکنون ما از طریق دلال‌ها به افراد بالاتر رسیدیم‌. مثلا از دلالی در کف سبزه‌میدان به مظلومین و از وی به عراقچی و از او به سیف می‌رسیم».
در جریان تخصیص ارز چهارهزارو 200 تومانی و شکاف مابه‌التفاوت ارز دولتی و آزاد، دامنه تخلفات به بالاترین مقامات سیاست‌گذاری پولی رسید. چندی پیش احمد عراقچی، معاون ارزی سابق بانک مرکزی بازداشت شد و حالا به گفته سخنگوی قوه ‌قضائیه از عراقچی به سیف رسیده‌اند. محسنی‌اژه‌ای گفته است: «معاون ارزی بانک مرکزی مورد تحقیق قرار گرفت و رئیس بانک مرکزی هم مورد تحقیق قرار گرفت اما بازداشت نشد که این تحقیقات ادامه دارد و مشخص شده فساد وجود دارد». 
از کف سبزه‌میدان به نقطه مرکزی رسیدیم
 در روزهای اخیر در محافل سیاسی اخباری از برخورد قضائی با رئیس پیشین بانک مرکزی شنیده می‌شود؛ براساس شنیده‌ها ولی‌الله سیف ممنوع‌الخروج شده و همچنین از او خواسته شده حوزه قضائی تهران را ترک نکند. در کنار تمامی گمانه‌زنی‌ها اظهارات اخیر سخنگوی قوه ‌قضائیه تصویر روشن‌تری از وضعیت رسیدگی به پرونده تخلفات ارزی ارائه مي‌دهد. محسنی‌اژه‌ای با حضور در یک برنامه تلویزیونی در همین رابطه توضیح داده است: «ما از افراد پایین‌تر به دانه‌درشت‌ها و به نقطه مرکزی می‌رسیم‌. اکنون ما از طریق دلال‌ها به افراد بالاتر رسیدیم‌. مثلا از دلالی در کف سبزه‌میدان به مظلومین و از وی به عراقچی و از او به سیف می‌رسیم». اما ماجرای تخلف ولی‌الله سیف در جریان ارز چه بوده که به گفته سخنگوی قوه ‌قضائیه «او مورد تحقیق قرار گرفته و این تحقیقات ادامه دارد و مشخص شده فساد وجود دارد؟». 
محسنی‌اژه‌ای توضیح داده است: «وزارت اطلاعات در ۳۰ فروردین‌ نامه‌ای خطاب به واعظی و جهانگیری و رونوشت به وزیر اقتصاد و بانک مرکزی نوشت و در آن پیرامون نحوه توزیع سکه تذکر و هشدار داد و درباره نکات منفی مداخله ارزی گذشته هم مطالبی بیان کرده بود و خواسته بود در رابطه با این سیاست تجدیدنظر شود. آنچه برای ما مشخص شده است، این است که شواهد و قرائنی مبنی بر نقش‌آفرینی در رابطه با تصمیم‌سازی غلط وجود دارد». 
معاون‌اول قوه ‌قضائیه در پاسخ به این سؤال که مگر خرید سکه آن هم به ترتیبی که بانک مرکزی اعلام کرده بود، جرم است و اگر جرم نیست چرا مظلومین امروز محاکمه شده است، گفت: «اولا سلطان سکه یا همان مظلومین به دلیل خرید سکه محاکمه نمی‌شود. مظلومین به دلیل خریدوفروش عمده و غیرمجاز ارز و خارج‌کردن این ارز از کشور محاکمه می‌شود. البته تعبیر سلطان سکه را درباره این فرد قبول ندارم. 
مظلومین سال ۹۱ دستگیر و پرونده‌ای برای وی تشکیل شد و کیفرخواست برای او صادر شد اما حراست بانک مرکزی و اداره حقوقی بانک مرکزی به دادگاه می‌گویند با نظر ما خریدوفروش کرده و دادگاه وی را به همین دلیل محکوم نکرد. اما بعدا فهمیدیم حراست بانک مرکزی رشوه گرفته و افراد تحت تعقیب قرار گرفتند. آذرماه هم بانک مرکزی به نیروی انتظامی نوشت که افرادی به‌صورت شبکه‌ای ارز خارج می‌کنند. نیروی انتظامی هم وقت گذاشت و افرادی را شناسایی کرد که یکی از افراد متهم همین مظلومین و پسرش بودند». 
توضیحات سیف پذیرفته نشد
 سخنگوی قوه ‌قضائیه معتقد است سیاست بانک مرکزی که در این شرایط بدون سقف سکه فروخت درست نبود، خیلی از افراد ممکن است بخواهند سکه را قاچاق کنند و ذخیره کشور را خارج ببرند که این یک بحث است، بحث دیگر این است که اگر فرد منشأ پولش مشکل نداشت و سکه خرید، ما متعرض این افراد نمی‌شویم‌‌. 
به گفته محسنی‌اژه‌ای در روند تحقیقات تخلف ارزی به بانک مرکزی رسیده‌اند؛ «نیروی انتظامی در بررسی کف بازار به سالار آقاخان و محمداسماعیل قاسمی رسیدند که معاملات فردایی داشتند، دوباره بانک مرکزی و وزارت اطلاعات گفتند به دستور ما بوده که البته وزارت اطلاعات توضیحاتی داد اما از بانک مرکزی سربسته قبول نکردیم. 
معاون ارزی بانک مرکزی مورد تحقیق قرار گرفت و رئیس بانک مرکزی هم مورد تحقیق قرار گرفت اما بازداشت نشد که این تحقیقات ادامه دارد و کشف شد فساد وجود دارد و توضیحات پذیرفته نشد». 
بعد از تصمیم قوه ‌قضائیه برای برگزاری دادگاه‌های علنی مفسدان اقتصادی در حوزه ارزی و پولی، با انتشار متن این دادگاه‌ها این انتقاد در میان افکار عمومی شکل گرفت که چرا خبری از برگزاری دادگاه‌های متخلفان دانه‌درشت نیست و حتی گفته شد این دادگاه‌ها نمایشی است. 
اما سخنگوی قوه ‌قضائیه به این انتقادات این‌گونه پاسخ داده است: «آیا دانه‌درشت کسی است که میزان اختلاسش زیاد است یا منصب بالایی دارد اما تخلفش کم است؟ یا به فلان آقازاده می‌گوییم دانه‌درشت؟ مصداق واضح آن کسی است که منصب بالایی دارد. بسیاری از افرادی که جرم انجام داده‌ و اکنون دستگیر شده‌اند، فرد مباشر بالاتری نداشته‌اند. ما از افراد پایین‌تر به دانه‌درشت‌ها و به نقطه مرکزی می‌رسیم‌. اکنون ما از طریق دلال‌ها به افراد بالاتر رسیدیم‌. مثلا از دلالی در کف سبزه‌میدان به مظلومین و از وی به عراقچی و از او به سیف می‌رسیم». 

منبع: شرق

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر