جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - April 19 2024
کد خبر: 44196
تاریخ انتشار: 18 شهريور 1397 00:25
دبیر اتاق مشترک ایران و عراق مطرح کرد

شتاب زدگی؛ اشتباهی بزرگ در تحلیل وضعیت عراق

دبیر اتاق مشترک ایران و عراق اظهار کرد: مرزهای ما با عراق باز است و هیچ توقفی در صادرات به این کشور که در 5 ماه نخست امسال 31 درصد رشد یافته ایجاد نشده است.
دبیر اتاق مشترک ایران و عراق اظهار کرد: مرزهای ما با عراق باز است و هیچ توقفی در صادرات به این کشور که در 5 ماه نخست امسال 31 درصد رشد یافته ایجاد نشده است. حمید حسینی با اعلام این خبر افزود: پس از اضمحلال داعش مردم عراق انتظار داشتند که دولت با توجه به افزایش صادرات و قیمت نفت، به وضعیت رفاهی و معاش آنها بیش از گذشته توجه کند. اما متاسفانه به دلیل فساد موجود در دولت عراق و ناکارآمدی احزاب و اختلافاتی که در آستانه انتخابات بروز کرد، در عمل دولتی سر کار نبود تا مردم را راضی نگه دارد. 
به گزارش پایگاه خبری اتاق تهران، حسینی اظهار کرد: مردم جنوب عراق که بطور معمول در آغاز حرکت‌های اعتراضی پیش قراول‌اند، در روزهای گذشته نارضایتی شان از شرایط موجود را ابزار کردند. در کنار مردم عده‌ای تلاش می‌کنند از این شرایط به نفع اهداف خود استفاده کنند. درحالی‌که تنها 8 درصد از کل آب عراق از ایران تامین می‌شود و عمده تامین کننده آب رودخانه‌های دجله و فرات ترکیه است، عده‌ای تلاش می‌کنند مشکلات تامین آب عراق را به ایران بچسبانند یا تظاهرات آرام مردم را به آشوب و حمله به کنسولگری ایران تبدیل می کنند. این درحالی است که پیش از این تمام احزاب و گروه‌های عراقی علیه صحبت حیدر العبادی علیه ایران و اعلام همراهی با امریکا در تحریم کشورمان موضع‌گیری و آن را ناسپاسی دانستند.
به گفته دبیر اتاق مشترک ایران و عراق، جریانی که امروز برای برهم زدن آرامش عراق تلاش می‌کند، افزایش صادرات عراق و نیروهای جهادی که در جریان مبارزه با داعش هزاران شهید داده‌اند را هدف قرار گرفته است. حسینی افزود: نشانه‌هایی در جریان تحولات امروز عراق وجود دارد که نشان می‌دهد تحرکات صرفا ناشی از مردم نیست؛ چراکه مردم این کشور علیه منافع ملی شان عمل نمی‌کنند. باید پرسید چه کسانی از بهبود صادرات نفت عراق، تحکیم روابط اقتصادی این کشور با ایران و افزایش تردد گردشگران ایرانی و عراقی عصبانی‌اند و سهم ایادی سعودی و بعثی در تحولات اخیر به چه میزان است؟ او همچنین با اظهار تاسف از عدم ممانعت نیروهای امنیتی و پلیس بصره در یورش به کنسولگری ایران، گفت: نباید این جریان‌ها را نگران کننده دید و باید در مورد تحلیل آن و تصمیم‌گیری در مورد آن صبر کرد. به گفته حسینی، شواهد و علائم نشان می‌دهد که تحرک علیه ایران در عراق ناشی از یک تصمیم یک شبه نیست و به نظر برنامه‌ریزی شده و سازماندهی شده به نظر می‌رسد. دبیر اتاق مشترک ایران و عراق در بخش دیگری از سخنان خود گفت: اکنون مرزهای ما با عراق باز است و هیچ توقفی در صادرات به این کشور که در 5 ماه نخست امسال 31 درصد رشد یافته ایجاد نشده است. در نزدیکی شهر بصره، مرز شلمچه قرار دارد که بیشتر برای صادرات میوه و محصولات کشاورزی استفاده می‌شود. به گفته حمید حسینی، عمده صادرات ایران به عراق مصالح ساختمانی است که برای بازسازی این کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد. مرز بصره از حیث رفت و آمد گردشگران ایرانی و عراقی اهمیت دارد اما این مرزهم تحت کنترل است. امیدوارم شیطنت برخی در عراق به تحریک مردم و فاصله بین دو ملت منجر نشود. او ادامه داد: دست‌هایی در کار است که منافع ایران و عراق را نشانه گرفته و قصد اخلال در آن را دارد. این امید وجود دارد که مردم ایران نسبت به تحولات اخیر هوشیارانه واکنش نشان دهند.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر