جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - March 29 2024
کد خبر: 44141
تاریخ انتشار: 14 شهريور 1397 00:42
نزدیک به دو ماه مانده تا اجرای تحریم‌های نفتی ایران، مشتریان عمده نفتی این کشور برای استمرار خرید نفت آن، تدابیری انجام می‌دهند. هند که بعد از چین دومین مشتری بزرگ نفت ایران است، به پالایشگاه‌های دولتی خود اجازه داده است که با مدیریت نفتکش‌ها توسط ایران، واردات نفت از ایران را ادامه دهند.
 همزمان با ارائه تخفیف‌هایی از جانب ایران؛ هند خواهان استمرار خرید نفت از این کشور است. با این حال بنا به گفته منابع دولتی، هند هنوز استراتژی‌اش در خصوص خرید نفت از ایران را نهایی نکرده است. هفته گذشته، یک مقام بلندپایه دولتی هندی به رویترز گفته بود که کشورش پس از دیدار با مقامات بلندپایه آمریکایی در هفته جاری استراتژی‌اش درخصوص نفت ایران را نهایی خواهد کرد.
نزدیک به دو ماه مانده تا اجرای تحریم‌های نفتی ایران، مشتریان عمده نفتی این کشور برای استمرار خرید نفت آن، تدابیری انجام می‌دهند.
 هند که بعد از چین دومین مشتری بزرگ نفت ایران است، به پالایشگاه‌های دولتی خود اجازه داده است که با مدیریت نفتکش‌ها توسط ایران، واردات نفت از ایران را ادامه دهند. پس از اینکه شرکت کشتیرانی هند (SCI) به دلیل تحریم‌های آمریکا عملیاتش در ایران را متوقف کرد، پالایشگاه‌های هندی، نفت ایران را بوسیله نفتکش‌های ایرانی وارد خواهند کرد. 
این اقدام هند در حالی صورت می‌گیرد که چین هم قبلا تقریبا انتقال تمام وارداتش از نفت ایران را به نفتکش‌های تحت مالکیت شرکت ملی نفتکش ایران منتقل کرده است. به گزارش تایمز آو ایندیا، اقدامات دو مشتری عمده نفت ایران نشان می‌دهد که پس از اجرای تحریم‌های نفتی آمریکا در چهارم نوامبر، نفت ایران ممکن است کاملا از بازار حذف نشود.
 چند ماه پیش دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا به طور یکجانبه از توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ ایران و قدرت‌های جهانی خارج شد و تحریم‌های کشورش را مجددا علیه ایران برقرار کرد. او گفته هر کشوری که با ایران تجارت کند، با آمریکا تجارت نخواهد کرد. به دلیل تحریم‌های آمریکا، شرکت‌های بیمه‌ای محموله‌های نفتی ایران را بیمه نمی‌کنند.
 یک مقام شرکت کشتیرانی هند به خبرگزاری رویترز گفته شرکت متبوعش هم وضعیت مشابه شرکت‌های کشتیرانی غربی دارد. زیرا هیچ پوشش بیمه‌ای وجود ندارد. پس از اینکه اکثر شرکت‌های بیمه به دلیل ترس از نقض تحریم‌های آمریکا، خدمات‌شان برای ایران را محدود کردند، هند برای انتقال نفت ایرانی، به نفتکش‌های ایران روی آورده است. دو منبع آگاه گفته‌اند که شرکت کشتیرانی هند تا ماه آگوست قراردادی برای وارد کردن نفت ایران برای پالایشگاه و پتروشیمی مانگالور (MRPL) دارد.
 شرکت نفتکش یوروتانکرز، که با MRPL قراردادی برای انتقال دو محموله نفتی ایران هر ماه داشته است، اعلام کرده از ماه سپتامبر دیگر نمی‌تواند این کار را انجام دهد. وزارت کشتیرانی هند به پالایشگاه‌ها اجازه داده است که بر اساس تمهیدات CIF (هزینه، بیمه و حمل‌ونقل) نفت ایران را بخرند. طبق این تمهیدات، حمل و بیمه نفت برعهده ایران خواهد بود. این امر به پالایشگاه‌های هند اجازه می‌دهد که علیرغم فقدان پوشش بیمه‌ای شرکت‌های غربی به دلیل تحریم‌های واشنگتن، خرید نفت از ایران را ادامه دهند. 
شرکت نفت هند، شرکت نفت بهارات و MRPL از این اقدام نفع خواهد برد. همزمان با ارائه تخفیف‌هایی از جانب ایران؛ هند خواهان استمرار خرید نفت از این کشور است. با این حال بنا به گفته منابع دولتی، هند هنوز استراتژی‌اش در خصوص خرید نفت از ایران را نهایی نکرده است. هفته گذشته، یک مقام بلندپایه دولتی هندی به رویترز گفته بود که کشورش پس از دیدار با مقامات بلندپایه آمریکایی در هفته جاری استراتژی‌اش درخصوص نفت ایران را نهایی خواهد کرد.

برچسب ها: هند ، نفت
نسخه چاپی
ارسال به دوستان
بازدید از صفحه اول
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر