جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - March 29 2024
کد خبر: 44104
تاریخ انتشار: 11 شهريور 1397 12:43
ظریف با بیان این‌که برجام نشانه‌ حقانیت ایران است، یادآور شد: آمریکا شکست خورده و نتوانسته از برجام به نفع خود استفاده کند لذا از برجام خارج شده، در حالی می‌گفتند که آنقدر برجام از ایران به نفع ایران است که خارج نمی‌شود ولی خارج شد، چون برجام خوب نوشته شده بود و خوب کارشناسی شد.
محمدجواد ظریف در جلسه علنی امروز (یکشنبه) مجلس شورای اسلامی به سوال مشترک نادر قاضی‌پور و علیرضا محجوب نمایندگان ارومیه و تهران مبنی بر این‌که چرا به پرچم اقلیم کردستان شمال عراق ادای احترام کردید، پاسخ داد. 
نماینده مردم ارومیه در مجلس در جریان سوال از ظریف گفت: آقای ظریف در مراسمی حاضر شُدید (ترحیم جلال طالبانی) که افرادی از سران ضد انقلاب در آن حضور داشتند، همان افرادی که دستشان به خون مردم ایران و عراق آلوده است.
 نادر قاضی پور افزود: آقای ظریف ملت شما را دوست دارد ولی بنده به دلیل عشق به شهدا این سوال را مطرح کردم. در پاسخ ظریف توضیح داد: بنده برای شرکت در مراسم خاکسپاری مرحوم طالبانی حضور یافتم که این کار مورد اجماع همه دوستان در نیروی قدس، سپاه، وزارت خارجه و شورای امنیت ملی بود، ضرورت داشت به نمایندگی از جمهوری اسلامی ایران در این مراسم شرکت کنم.
 وزیر امور خارجه در پاسخ به سوال مشترک نادر قاضی‌پور و علیرضا محجوب نمایندگان ارومیه و تهران مبنی بر این‌که چرا به پرچم اقلیم کردستان شمال عراق ادای احترام کردید، با تاکید بر این‌که در مقابل پرچم هیچ کشوری تعظیم نمی‌کند و تنها در برابر پرچم ایران تعظیم می‌کند. 
محمدجواد ظریف در خصوص کنوانسیون دریای خزر گفت: کنوانسیون خزر در نهایت برای تصویب به مجلس شورای اسلامی ارائه می‌شود. در ادامه قاضی پور پس از شنیدن توضیحات ظریف، با اشاره به دلایل امنیتی این مسئله، توضیحات وزیر امور خارجه را قانع کننده دانست و سوالش را به رای مجلس نگذاشت.
از چهار دوتابیعتی تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای جز خدمت چیزی ندیدم 
محمد جواد ظریف در جلسه علنی صبح امروز مجلس شورای اسلامی و در جریان پاسخ به سوال جواد کریمی قدوسی درباره چگونگی نفوذ چهار دوتابعیتی در تیم کارشناسی و هیات مذاکرات هسته‌ای اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران برای پیشبرد اهداف خود در سطح بین‌المللی از همه ابزارها استفاده می‌کند؛ کما این‌که در جلسه دیوان بین‌المللی دادگستری از طرف ایران وکلای فرانسوی و انگلیسی هم حضور داشتند، اما کسی نمی‌گوید چرا از افرادی با تابعیت‌های دیگر استفاده کردیم. همه کسانی که در مذاکرات با ما کار می‌کردند هم به وزارت اطلاعات معرفی کردیم و اجازه حضورشان را گرفتیم. چهار نفری که آقای کریمی قدوسی نام بردند یا از سوی دستگاه‌های دیگر به ما معرفی شدند یا براساس شناخت از گذشته از آنها استفاده کردیم و من جز خدمت از آنها در مذاکرات ندیدم. من مسئول روابط دیگر آنها نیستم و آنها هم در هیچ یک از مذاکرات خصوصی نبودند و تنها در جلسات تخصصی حضور داشتند.

ظریف با بیان این‌که برجام نشانه‌ حقانیت ایران است، یادآور شد: آمریکا شکست خورده و نتوانسته از برجام به نفع خود استفاده کند لذا از برجام خارج شده، در حالی می‌گفتند که آنقدر برجام از ایران به نفع ایران است که خارج نمی‌شود ولی خارج شد، چون برجام خوب نوشته شده بود و خوب کارشناسی شد. 
ظریف درباره غرامت ۱.۷ میلیارد دلاری از آمریکا تحت حمایت وی بوده، یادآور شد: بیشترین نقش را در گرفتن این مبلغ از آمریکا را آقای دری اصفهانی داشت. من بین خودم و خدا باید شهادت دهم کما این‌که برای مقامات قضایی هم شهادت دادم ایشان نقش موثری داشت.
 وزیر امور خارجه ادامه داد: آقای سیروس ناصری در مذاکرات ایران و عراق نقش موثری در جهت منافع ملی داشت. ایشان در مذاکرات هسته‌ای نقش نداشته و گاهی در حوزه مسائل اقتصادی کمک می‌کرد. آقای مشکور هم مانند دری اصفهانی در تمام مذاکرات بوده و در پرونده شکایت وزارت دفاع در لاهه علیه آمریکا به عنوان وکیل جمهوری اسلامی ایران است. 
او در کمیته حقوقی ریاست جمهوری هم متخصص حقوقی بوده در حالی که سایرین از متخصص حقوقی خارجی و مشاورین خارجی استفاده می‌کنند، اما وطن‌پرستی و حمایت آنها از منافع ملی جای تردید ندارد و بقیه مسائل در تخصص من نیست.
 وی اضافه کرد:‌ آقای شعبانی هم در مذاکرات نبوده و به عنوان کمک در روابط عمومی از ایشان استفاده می‌شد. عربستان سعودی میلیون‌ها دلار برای روابط عمومی خرج می‌کند و از شرکت‌های صهیونیستی استفاده می‌کند، اما ما از ایرانیان که بزرگترین سرمایه‌مان در خارج هستند استفاده کردیم.
 آقای کریمی قدوسی شما گفتید در یک جا که انقلابیون ما مذاکره کردند 1.7 میلیارد پول گرفتیم، باید بگویم در صدر آن انقلابیون آقای دری نجف آبادی حضور داشت. ظریف: در پاسخ به کریمی قدوسی: باند نیویورک یک مفهوم ساختگی در دهه 70 بود که در شبنامه های توزیع شده در وزارت خارجه از آن نام برده شد. من نه رییس باند نیویورکم نه باند نیویورک وجود دارد این موضوع یک بار هم در روزنامه کیهان مطرح شد با عنوان مقاله ی «با ما به سی تی بی تی» بیایید که فردای آن روز بابت آن مقاله عذرخواهی کردند. بارها از سوی رهبر انقلاب بابت 5 سال خدمتم در سازمان ملل مورد تشویق و تقدیر قرار گرفتم.
 ظریف ادامه داد: در زمان سفارتم سابقه ی بدی به جای نگذاشتم. اگر شک دارید می توانید از دفتر رهبر انقلاب سوال کنید. ما باید برای منافع ملی خود را قربانی و فدای منافع ملت کنیم. او گفت: ما نباید نظام را فدای خود کنیم. بنده در سیاست خارجی تصمیم گیر نیستم، نظام است که تصمیم گیری می کند. چشم انتظار لطف شرق و غرب نیستیم. در پایان نمایندگان مجلس سوالات کریمی قدوسی را وارد ندانستند و از پاسخ های ظریف قانع شدند.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر