پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - April 18 2024
کد خبر: 43966
تاریخ انتشار: 02 شهريور 1397 14:13
خبرگزاری فرانسه امروز گزارش داد که شکایت حقوقی تهران از اقدامات آمریکا علیه ایران روز دوشنبه در دادگاه بین المللی لاهه که بلندپایه‌ترین مرجع حقوقی سازمان ملل متحد به شمار می‌رود، مطرح می‌شود.
در دادخواست تهران به دادگاه لاهه، آمده است: ایران درخواست می‌کند که این دادگاه (لاهه) تا هنگام صدور رای نهایی در مورد این پرونده، از آمریکا بخواهد که فورا به همه اقدامات ممکن برای تضمین به تعلیق درآمدن اجرای تحریم‌های هشتم مه (۱۸ اردیبهشت ماه) دست بزند.
تهران پرونده شکایت از تصمیم دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا را برای ازسرگیری اقدامات این کشور علیه ایران، ماه گذشته (ژوئیه) در دادگاه بین المللی لاهه گشود. انتظار می‌رود تصمیم گیری و صدور حکم موقت دادگاه لاهه در باره این درخواست تهران ۲ ماه طول بکشد و شاید حکم نهایی این پرونده تا چند سال آتی صادر نشود.
تهران چنین استدلال کرده که واشنگتن حق اعمال دوباره چنین اقداماتی را نداشته و از این دادگاه بین المللی درخواست صدور حکم تعلیق فوری آن‌ها و همچنین دریافت غرامت کرده است.
تهران می‌گوید، تصمیم ترامپ برای خروج از برجام و اقداماتش که به اقتصاد ایران آسیب می‌رساند، ناقض پیمان دوستی و روابط اقتصادی دوجانبه می‌باشد که در سال ۱۹۵۵ میان دو کشور امضا شده است.
در دادخواست تهران به دادگاه لاهه، آمده است: واشنگتن، ایران را با همه پیامد‌های گسترده‌ای برای مردم محاصره شده، تحت محاصره اقتصادی قرار داده است.
این دادخواست می‌افزاید: ایران درخواست می‌کند که این دادگاه (لاهه) تا هنگام صدور رای نهایی در مورد این پرونده، از آمریکا بخواهد که فورا به همه اقدامات ممکن برای تضمین به تعلیق درآمدن اجرای تحریم‌های هشتم مه (۱۸ اردیبهشت ماه) دست بزند.
ترامپ در ماه مه تصمیم خود را برای خروج یکجانبه از توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ که به سختی به دست آمده بود، به رغم مخالفت دیگر امضا کنندگان این پیمان به ویژه متحدان نزدیکش در اروپا اعلان کرد. تحریم‌های بین المللی علیه ایران در سال ۲۰۱۵ پس از امضای توافق هسته‌ای ایران با ایالات متحده، انگلیس، فرانسه، آلمان، چین و روسیه لغو شده بود.
پروفسور اریک دو براباندر استاد حل و فصل اختلافات بین المللی در دانشگاه لیدون هلند به فرانس پرس گفت: حمایت بسیاری از کشور‌های اروپایی از توافق هسته ای، به معنای نیرومند شدن موضع ایران است و تبلیغات صورت گرفته با مطرح شدن این شکایت در دادگاه بین المللی لاهه، ممکن است به نفع ایران تمام شود.
به گفته وی؛ یکی ازاهداف طرح شکایت ایران، محکوم شدن ایالات متحده در برابر افکار همگانی است.
همچنین قرار است این دادگاه در ماه اکتبر به شکایت سال ۲۰۱۶ تهران علیه واشنگتن در باره مسدود کردن حدود ۲ میلیارد دلار دارایی‌های ایران در خارج از این کشور در حالی رسیدگی کند که آمریکا مدعی شده است که این مرجع قضایی صلاحیت بررسی این پرونده را ندارد.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر