سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - March 19 2024
کد خبر: 43842
تاریخ انتشار: 24 مرداد 1397 18:39
آیا رئیس‌جمهور موضوعی برای "افشا کردن" دارد؟

روحانی؛ یکشنبه سیاه مجلس و افشاگری!

با افزایش احتمال افشاگریی روحانی در مجلس و قوت گرفتن آن بعد از مصاحبه تلویزیونی وی که در آنجا هم اشاره کرد قصد دارد با حضور در مجلس یک سری مسائل را شفاف سازی کند، حالا برخی نمایندگان تندرو مجلس عنوان می‌کنند که اگر روحانی دست به افشاگری بزند، صرفا یک اقدام پوپولیستی انجام داده است این می‌تواند تبعاتی در کشور داشته باشد
به گزارش راه امروز: بعد از آنکه روحانی اعلام کرد که قصد دارد با حضور در مجلس ناگفته‌هایی را مطرح کند حالا با نزدیک شدن به روز موعود برخی نمایندگان تندرو اصولگرا معتقدند که اگر روحانی دست به افشا بزند، صرفا یک اقدام پوپولیستی انجام داده است و تنها او است که متضرر خواهد شد و شاید یک یکشنبه سیاه رقم بخورد. 
با وجود اینکه دولتی‌ها از جمله معاون پارلمانی رئیس جمهور تاکید دارند سوال از رئیس جمهور غیرقانونی است، اما حسن روحانی طی نامه‌ای به علی لاریجانی اعلام کرد که قصد دارد با وجود اینکه طرح سوال را غیرقانونی می‌داند و زمان آن هم مناسب نیست، برای بازگو کردن حقایقی، به مجلس برود. همین اظهارات روحانی موجب شد که این گمانه زنی روز به روز قوت بیشتری پیدا کند که روحانی به مجلس می‌رود تا ناگفته‌هایی را بیان کند. اما با افزایش این گمانه‌زنی‌ها و قوت گرفتن آن بعد از مصاحبه تلویزیونی روحانی که در آنجا هم اشاره کرد قصد دارد با حضور در مجلس یک سری مسائل را شفاف سازی کند، حالا برخی نمایندگان تندرو مجلس عنوان می‌کنند که اگر روحانی دست به افشاگری بزند، صرفا یک اقدام پوپولیستی انجام داده است این می‌تواند تبعاتی در کشور داشته باشد. 
با این وجود جدا از اینکه میان فعالان سیاسی اختلاف نظر‌های بسیاری در خصوص اینکه روحانی دست به افشاگری خواهد زد یا خیر وجود دارد حالا این مسئله مطرح می‌شود که چرا با نزدیک شدن به روز موعود این نگرانی میان تندرو‌ها به وجود آمده و سعی دارند از آن جلوگیری کنند؟
در همین رابطه فرارو نوشت: البته در این میان بسیاری از فعالان اصلاح‌طلب بر این باورند که روحانی در شرایطی قرار دارد که چاره‌ای جز اظهارات شفاف ندارد. زیرا آن‌ها تاکید دارند که او طی پنج سال گذشته برخلاف ایام انتخابات، مداوم سعی در کلی گویی و محافظه کاری داشته است و این موجب شده جایگاه او نزد افکار عمومی روند نامطلوبی پیدا کند؛ بنابراین حالا همه منتظر هستند که روحانی به بهارستان برود، اما همچنان مشخص نیست که او چه رویکردی را در دستور کار قرار خواهد داد.   موضوعی برای افشا وجود ندارد ناصر ایمانی فعال سیاسی اصولگرا نظر کاملا متفاوتی دارد. 
او در گفتگو با فرارو عنوان کرد: «راستش من اصلا متوجه نمی‌شوم که افشاگری در باره چه مسئله ای؟ یعنی باید اول این مشخص که آقای رئیس جمهور می‌خواهد چه موضوعی را افشا کند و درباره چه کسان و گروه‌هایی صحبت کنند. چرا بعضی‌ها فکر می‌کنند که پشت در‌ها یک سری در دیگر است و همه مسائل یک سری موضوع مخفی دارد. به نظر من این صرفا تزریق توهم به جامعه است که القا کنیم حرفی برای گفتن و رازی برای افشا وجود دارد. زیرا اصلا موضوعی در سطح کلان وجود ندارد که آقای رئیس جمهور بخواهند آن را افشا کنند. البته ممکن است در مسائل جزئی موضوعی باشد، اما هیچ موضوعی در سطح کلان برای افشا وجود ندارد.» 
وی ادامه داد: «بنابراین نفس اینکه ما مداوم منتظر هستیم آقای رئیس جمهور افشاگری کند، یک پدیده منفی است. البته ممکن است برخی منتظر این باشند که آقای روحانی با حضور در مجلس همان رویکردی را در دستور کار قرار دهند که آقای احمدی نژاد انجام دادند و یکشنبه سیاه را رقم زدند، اما به نظر من این هم بسیار بعید است. زیرا آقای روحانی به هیچ عنوان شبیه آقای احمدی نژاد نیست و قطعا مصالح نظام و کشور را در اولویت قرار می‌دهند؛ لذا بعید است که یک چنین اتفاقی هم در آن روز رخ دهد و بهتر است کسی منتظر آن نباشد.» 
او افزود: «علاوه بر این اگر قرار باشد که آقای روحانی یک سری حرف‌های مشابه مواردی که ذکر کردم بیان کنند، به شدت به زیان ایشان خواهد بود. یعنی حتی اگر نخواهم بگویم افشاگری کنند و فقط بخواهند حرف‌های خارج از روال در داخل مجلس بزنند، کسی که ضرر می‌کند شخص آقای روحانی است نه فرد دیگر. زیرا همه نخبگان و افکار عمومی دولت ایشان را دارای ضعف‌های جدی در برخی زمینه‌ها می‌دانند و متوجه خواهند شد که ایشان برای فرار به جلو سعی دارد با برخی اظهارات افکار عمومی را منحرف کند؛ بنابراین من نه در شان آقای روحانی می‌بینم که بخواهند فرار رو به جلو انجام دهند و نه موضوعی برای افشا وجود دارد.» 
این تحلیلگر مسائل سیاسی تاکید کرد: «البته من نمی‌گویم که هیچ مشکل و مانعی برای آقای روحانی وجود ندارد، ولی معتقدم که در سطح کلان نیست. ممکن است یک سری مسئله جزئی وجود داشته باشد. مثلا درباره اینکه برخی وزرا از جا‌های دیگر مشخص شده باشد یا آقای روحانی نتوانسته وزیر زن در کابینه داشته باشد. اما این‌ها جزئی هستند و اگر قرار باشه واقع بینانه به مسئله نگاه کنیم تمام هیات دولت و مشاوران و معاونان رئیس جمهور توسط ایشان تعیین شده اند. این‌ها مواردی هستند که همیشه و در همه دولت‌ها وجود داشته و مختص دولت آقای روحانی نیست و در دیگر قوا هم وجود دارد که بخشی از آن‌ها مشکلات ساختاری از لحاظ قانون اساسی است و برخی هم به دلیل ساختار قدرت است.» 
ایمانی در پایان عنوان کرد: «اما زمانی که آقای روحانی تصمیم گرفتند که در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کنند و رئیس جمهور شوند به خوبی از این مسائل آگاهی داشتند و می‌دانستند با چه موانعی مواجه خواهند بود؛ بنابراین نمی‌توان بابت آن‌ها الان ابراز ناراحتی یا شکایت کنند. البته فکر نکنید که این مختص کشور ما است. این موانع کم و بیش در تمامی کشور‌ها وجود دارد اصلا مسئله عجیب و بی سابقه‌ای نیست؛ لذا عرض من این است که هیچ کدام از این‌ها در سطح کلان مانعی محسوب نمی‌شوند. مثلا الان آقای روحانی می‌خواهند نوسانات بازار و افزایش نقدینگی در کشور را به کدام از این‌ها مرتبط کنند؟ بنابراین به عقیده من حرفی برای افشا وجود ندارد و مردم هم نباید همچین توقعی داشته باشند.»
  روحانی چاره‌ای جز افشاگری ندارد

 در همین خصوص مرتضی مبلغ معاون سیاسی وزیر کشور در دولت اصلاحات طی گفتگو با فرارو اظهار کرد: «پیش آنکه بخواهم در خصوص آنچه احتمال دارد رئیس جمهور در روز حضور در مجلس بیان کنند، توضیح دهم لازم میدانم که یک مقدمه‌ای خدمت شما عرض کنم. به عقیده من تحرکات اخیر تندرو‌ها در داخل مجلس که به طرح سوال از رئیس جمهور در شرایط فعلی منجر شده بسیار مشکوک است. به این دلیل معمولا در هر برهه زمانی که دولت به این سمت و سو می‌رود که بخشی از مشکلات را حل و فصل کند، در داخل مجلس تحرکاتی آغاز می‌شود که یا مانع از حرکت دولت شوند یا سرعت دولت را کاهش دهند.» او افزود: «این ماجرا در زمانی که ممکن است زمینه اتحاد و انسجام ملی اتفاق بیافتد و ملت و دولت دست در دست یک دیگر در برابر فشار‌های بیرونی که از سوی کشور‌ها و گروه‌های مختلف به کشور اعمال می‌شود و از داخل هم برخی به آن دامن می‌زنند، تندرو‌های مجلس برنامه‌هایی از قبیل: طرح سوال از رئیس جمهور یا استیضاح و... را در دستور کار خود قرار می‌دهند و همه مشکلات کشور را تحت تاثیر قرار می‌دهند یا حداقل جو روانی کشور را برهم می‌زنند. اگر غیر از این است دلیل سوال رئیس جمهور در شرایطی که همه از جمله روسای سه قوه با یکدیگر همکاری می‌کنند که مشکل را حل کنند، چه معنا و مفهومی دارد؟»
 وی تصریح کرد: «البته من اصلا مخالف سوال از رئیس جمهور نیستم و معتقدم این نه تنها حق مجلس است بلکه لازم است که گاهی رئیس جمهور به مجلس بروند و به سوالات پاسخ دهند. زیرا این می‌تواند به شفاف شدن وضعیت بسیار کمک کند و نشان می‌دهد رئیس جمهور از پاسخگویی گریزان نیست. مشکل من زمان این سوال است و اینکه نمایندگان به خوبی می‌دانند که بخش عمده مشکلات موجود در کشور مستقیما به دولت مربوط نمی‌شود و برخی به دلایل فشار‌های بیرونی است برخی به دلیل کارشکنی برخی گروه‌ها است و تنها یک بخش مربوط به دولت و سیاست‌هایش است.»
 این فعالان سیاسی اظهار کرد: «اما درباره اینکه اگر آقای رئیس جمهور در مجلس دست به افشاگری بزند یک حرکت پوپولیستی است یا خیر باید بگویم که من اصلا موافق نیستم. زیرا الان مردم منتظر شنیدن توضیحات شفاف و واضح هستند. آن‌ها نمی‌خواهند دوباره شاهد کلی گویی باشند و رئیس جمهور مانند دفعات قبل که تریبونی در اختیارشان قرار می‌گیرد شعارگونه صحبت کنند. البته منظور من رفتاری مشابه رفتار آقای احمدی نزاد که یکشنبه سیاه را رقم زد نیست. زیرا به طور قطع آقای روحانی نه تنها با رئیس دولت دهم متفاوت هستند و هیچ شباهتی میان خصوصیات اخلاقیشان نیست بلکه ایشان به خوبی درک درستی از فضا و خطوط قرمز دارند و قطعا چنین کار نمی‌کنند. اما با این حال آقای روحانی می‌توانند با رعایت این مسائل بخش‌هایی که امکان شفافیت بیشتر دارند را بازگو کنند.»
 وی ادامه داد: «اصلا یکی از انتقاد‌هایی که عموما به اقای روحانی مطرح می‌شود این است که ایشان خیلی محافظه کارانه اظهار نظر می‌کنند و نه تنها ابهامات را کاهش نمی‌دهند بلکه بر آن‌ها می‌افزایند. اما شرایط کشور این روز‌ها خیلی متفاوت از سال‌های قبل است. الان مردم منتظر هستند که رئیس جمهور دست باند‌های قدرت و ثروت که پشت نابسامانی‌ها و بلبشوی اخیر هستند را رو کنند.
 به هرحال آقای روحانی در ایام انتخابات وعده‌هایی داده اند و باید به آن‌ها عمل کنند و این شفاف سازی بخشی از همان وعده‌ها بوده و مردم منتظرند که تحقق این وعده‌ها را ببینند.» مبلغ در پایان گفت: «آقای روحانی باید در نظر داشته باشد که اگر این بار به مجلس برود و حرف جدیدی نزند، قطعا مورد هجمه شدید افکار عمومی قرار خواهد گرفت.
 از سوی دیگر گروه‌های تندرو هم جریح‌تر می‌شوند که بر شدت و حدت فعالیت‌های خود علیه دولت اضافه کنند. البته من هم قبول دارم که ممکن است یک مقدار فضای جامعه را ملتهب کند، اما این کاملا گذرا است و تاثیرات مثبت اظهارات صریح رئیس جمهور به مراتب بیشتر از تاثیر منفی آن است.» 

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر