پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - March 28 2024
کد خبر: 43815
تاریخ انتشار: 22 مرداد 1397 16:00
تجلیل از برگزیدگان جشنواره فرهنگی امین‌الضرب

برندگان جايزه امين الضرب معرفي شدند

در مراسم اختتامیه نخستین دوره جشنواره امین‌الضرب به خبرنگاران و روزنامه‌نگاران که آثار آنها حائز رتبه شده بود، جوایزی اهدا شد و از فرهت فردنیا، پیشکسوت روزنامه‌نگاری اقتصادی تقدیر شد، جشنواره‌ای که بخش خصوصی به تداوم برگزاری آن همت دارد.
اختتامیه نخستین دوره جشنواره فرهنگی ‌امین‌الضرب، در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران برگزار شد. در این مراسم که به مناسبت روز خبرنگار و با حضور تعدادی از اعضای هیات رییسه اتاق تهران و چهره‌های نام‌آشنا و پیشکسوت حوزه روزنامه‌نگاری برگزار شد، آثار برگزیده معرفی شدند و از برندگان این جشنواره تقدیر شد. 
 در نخستین همایش فرهنگی امین الضرب حدود هزار اثر شرکت کرده و ارزیابی و داوری شدند.  براین اساس ٢٢ اثر به بخش نهایی گزارش، ١٢ اثر به بخش مصاحبه، ١٢ اثر در بخش مقاله و ١٤ اثر به بخش نهایی تیتر راه یافتند. «فرشته فريادرس» خبرنگار روزنامه «تعادل» توسط هيات داوران حائز رتبه دوم در رشته گزارش خبري- تحليلي شد. هیات داوران متشکل از مهدی فرقانی، علی اکبر قاضی زاده و صدری هیات داوران در هر بخش به سه اثر برتر رای داده بودند. 
نیازمند کمک روزنامه‌نگاران هستیم
در آغاز این مراسم، رییس اتاق بازرگانی تهران با اشاره به برگزاری دو دوره مراسم ‌امین‌الضرب برای معرفی کارآفرینان برتر، گفت: با برگزاری این دو مراسم، تصمیم گرفتیم جشنواره‌ای با همین عنوان در حوزه رسانه برگزار کنیم چرا که رسانه‌ها نیز یکی از ارکان رشد و توسعه بخش خصوصی محسوب ‌می‌شوند.

مسعود خوانساری ادامه داد: امسال، نخستین جشنواره فرهنگی ‌امین‌الضرب را به دنبال دو جشنواره در حوزه کارآفرینی برگزار کردیم. انتخاب نام ‌امین‌الضرب و برگزاری این جشنواره‌ها نیز به این دلیل است که هر مجموعه‌ای به هویت خویش زنده است. حیف است که شناسنامه اتاق فراموش شود. از این رو در طول دو سال گذشته تلاش کردیم، افراد شاخص در حوزه کارآفرینی را شناسایی کرده و بهترین‌ها را معرفی کنیم تا جوان‌ترها بتوانند به آنان تاسی کنند و از آنها الگو بگیرند.

 رئیس اتاق تهران با ابراز امیدواری نسبت به تداوم برگزاری این جشنواره در سال‌های آینده عنوان کرد که دبیرخانه جشنواره فرهنگی ‌امین‌الضرب طی سه ماه گذشته نزدیک به یک هزار اثر را در پنج رشته، انتخاب و به میز داوری سپرده‌اند.

او افزود: اینکه روزنامه‌نگاران، سیاستگذاری‌ها و تصمیمات اقتصادی دولت و فعالیت‌های بخش خصوصی را رصد ‌می‌کنند، نه تنها از انحرافات جلوگیری ‌می‌کند که هشدارها، تحلیل‌ها و نقدهای آنان ‌می‌تواند، به مثابه چراغی، مسیر پیش روی اقتصاد کشور را روشن کند. شما روزنامه‌نگاران همواره مددکار بخش خصوصی بوده‌اید و ما همچنان نیازمند کمک شما هستیم.

رییس اتاق تهران با اشاره به مشکلات اخیری که برای فعالان اقتصادی ایجاد شده است گفت: از فروردین ماه سال جاری که نخستین بخشنامه ارزی صادر شد، بیش از ده‌ها دستورالعمل ابلاغ شده است که هر یک، موادی از بخشنامه قبلی را نقض کرده است. درحالی که هر یک از این بخشنامه‌ها و مواد آنها ‌می‌تواند سرنوشت تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی را تحت تاثیر قرار دهد. در اینجا رسانه‌ها ‌می‌توانند کمک‌کننده باشند. یکی از ارکانی که ‌می‌تواند بخش خصوصی و کارآفرینان را کمک کند، شما هستید.

علامیرمحمدصادقی، نایب‌رییس اتاق تهران نیز طی سخنانی از نقش رسانه‌ها در اصلاح جامعه سخن گفت و با اشاره آیه نون و القلم و ما یسطرون، خطاب به روزنامه‌نگاران حاضر در این مراسم گفت: با قلم‌هایتان به اصلاح جامعه کمک کنید.

تعامل بخش خصوصی و حوزه رسانه
فریدون وردی‌نژاد، مدیر حوزه چین در اتاق تهران و  مدیرمسئول اسبق خبرگزاری ایرنا نیز در این مراسم، اقدام اتاق تهران برای ارج نهادن به مقوله خبر و رسانه و برپایی همایش سالانه فرهنگی امین‌الضرب را به عنوان تلاش پارلمان بخش خصوصی برای حفظ و شأن رسانه و صاحبان فکر و قلم دانست و این اقدام را گامی بلند در تعامل میان حوزه رسانه و اقتصاد عنوان کرد.

وی در این مراسم به گوشه‌ای از مشکلات خبرنگاران اشاره کرد و مسائل و مشکلات اقتصادی، وجود خطوط قرمز در فعالیت‌های رسانه‌ای، ظهور پدیده شبکه‌های مجازی و رقابت این بخش با رسانه‌های حقیقی و همچنین شائبه وجود رانت‌های گوناگون برای برخی نشریات را از جمله جدی‌ترین مشکلات فعالان عرصه رسانه و خبرنگاران عنوان کرد و یادآور شد که با تعامل میان حوزه بخش خصوصی و به طور مشخص اتاق بازرگانی و خبرنگاران حوزه رسانه، می‌توان مشکلات این عرصه را تا حد زیادی تعدیل کرد.

گردش آزاد اطلاعات؛ نقطه اشتراک فعالیت رسانه‌ای و فعالیت اقتصادی
در ادامه این مراسم، کامبیز نوروزی، حقوقدان و قائم‌مقام انجمن صنفی روزنامه‌نگاران تهران پشت تریبون ایستاد و در ابتدا به نقد دو لایحه دولت تحت عنوان لایحه مطبوعات و خبرگزاری‌ها و لایحه سازمان نظام رسانه‌ای پرداخت و گفت که این دو لایحه، نیم‌قرن از زمانه خود عقب است. او افزود: دولت در این لوایح درصدد سلطه کامل بر روزنامه‌نگاری است.

نوروزی سپس به نقاط اشتراک و افتراق روزنامه‌داری و سرمایه‌داری پرداخت و گفت: نقطه اشتراک این دو حوزه آن است که با مقاومت دولت‌ها مواجه هستند و نقطه افتراق آنها این است که دولت در حوزه فعالیت‌های اقتصادی در پی سلطه بر سرمایه و ایده فعالان اقتصادی است و در حوزه رسانه در پی تسلط بر اندیشه روزنامه‌نگاران است. در واقع، تمایلات تمامیت‌خواهانه دولت‌ها در برابر این دو جریان کارشکنی کرده و مانع تحول و توسعه بوده است.

او سپس از دسترسی آزادانه به اطلاعات به عنوان ضرورت‌های فعالیت اقتصادی و روزنامه‌نگاری یاد کرد و گفت: من عقیده دارم که اقتصاد ایران، اقتصاد پشت پرده است. چنانکه در حال حاضر ارزش سه پرونده ثبت سفارش غیرقانونی خودرو، پرونده موسسه ثامن‌الحجج و ارزها به حدود 70 هزار میلیارد تومان ‌می‌رسد. در حالی که بودجه عمرانی سال 1397 معادل60 هزار میلیارد تومان تعیین شد.
این حقوقدان بار دیگر، نسبت به لزوم گردش آزاد اطلاعات در جامعه تاکید و عنوان کرد که دولت باید در تصمیم‌گیری‌هایش اصل شفافیت را رعایت کند. 


در ادامه این مراسم، نفرات برگزیده در جشنواره فرهنگی ‌امین‌الضرب معرفی شدند و از تلاش‌های آنان برای رونق بخشیدن به فعالیت‌های بخش خصوصی و توسعه فرهنگ محوریت بخش خصوصی در اقتصاد تجلیل شد. در آغاز تقدیر از روزنامه‌نگارانی که آثار آنها در این جشنواره برگزیده شده بود، از «فرهت فردنیا»، باسابقه‌ترین روزنامه‌نگار اقتصادی، به واسطه بیش از سه دهه قلم زدن در عرصه اقتصاد و ترویج نقش بخش خصوصی و فرهنگ‌سازی تقدیر کردند. اسامی برگزیدگان نخستین دوره جشنواره فرهنگی امین‌الضرب اتاق تهران به شرح زیر است:

بخش گزارش توصیفی
تقدیر ویژه و لوح سپاس به اسماعیل داوودی (خبرگزاری ایرنا)

رتبه اول: یزدان مرادی (روزنامه سازندگی)

رتبه دوم: زهرا شکری (خبرگزاری ایسنا)

بخش گزارش خبری- تحلیلی
تقدیر ویژه و لوح سپاس به لیلا معتمد (خبرگزاری فارس)

رتبه اول: محمد مساعد (روزنامه شرق)

رتبه دوم: فرشته فریادرس (روزنامه تعادل)

گزارش ویدئویی-تصویری
رتبه اول: رضا بهرامی (خبرگزاری صدا و سیما)

بخش مصاحبه
رتبه اول: مریم بابایی (روزنامه کسب‌وکار)

رتبه دوم: حسین بردبار (روزنامه خراسان) و علیرضا بهداد (روزنامه اعتماد)

یادداشت و مقاله
تقدیر ویژه و لوح سپاس به علی شفایی (روزنامه جهان اقتصاد)

رتبه اول:رضا کربلایی (روزنامه همشهری)

رتبه دوم: محبوبه فکوری (خبرگزاری مهر)

بخش تیتر
تقدیر ویژه و لوح سپاس به مهدی رهبر (خبرگزاری ایبِنا)

رتبه اول: زهرا طهرانی، روزنامه گسترش صمت
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر