سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - March 19 2024
کد خبر: 43811
تاریخ انتشار: 21 مرداد 1397 12:39
خواننده مطرح پاپ کلیپی از آلبوم «ابراهیم» را منتشر کرد

محسن چاوشی تهدیدش را عملی کرد

حال محسن چاوشی به نظر می‌رسد سعی داشته نشان دهد که وعده خود را تا حدودی عملی کرده است و فایل ۵۲ ثانیه‌ای از آلبوم «ابراهیم» را منتشر کرده است. باید دید که واکنش مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد به این اقدام چه خواهد بود؟ آیا چاوشی هم هزینه‌هایی که این اقدامش در پی خواهد داشت را در نظر گرفته است و کل آلبوم را منتشر خواهد کرد؟ به زودی مشخص خواهد شد.
محسن چاوشی که وعده داده بود در صورت صادر نشدن مجوز آلبوم جدیدش با عنوان «ابراهیم» از سوی دفتر موسیقی آن را منتشر خواهد کرد در ساعات پایانی شنبه ۲۰مرداد کلیپی از این آلبوم را به اشتراک گذاشت که بیشتر شبیه تبلیغی پیش از انتشار آلبوم است.   
به گزارش خبرآنلاین، محسن چاوشی که همواره یکی از تاثیرگذارترین نام‌ها در موسیقی پاپ ایران به شمار می‌آید و در سال‌های اخیر با خواندن قطعاتی برای سریال «شهرزاد» در ذهن طرفداران ماندگارتر از گذشته شده است، این روز‌ها نامش بیشتر از هر زمان دیگری بر سر زبان‌ها افتاده و ماجرای انتشار غیرمجاز آلبوم جدیدش داغ‌ترین خبر بازار موسیقی ایران است. چاوشی همواره در طول فعالیت خود با حواشی زیادی دست و پنجه نرم کرده و این بار هم تازه‌ترین اثرش با عنوان «ابراهیم» جنجال زیادی به پا کرده است. اثری که طولانی شدن پروسه دریافت مجوز آن چاوشی را به فکر انتشار غیرمجاز آن انداخت. 
محسن چاوشی در ساعات پایانی روز شنبه ۲۰ مرداد کلیپی از قطعات آلبوم «ابراهیم» را در اینستاگرام و کانال تلگرامی‌اش منتشر کرد و در توضیح آن به نوشتن هشتگ ابراهیم بسنده کرد. در ادامه مروری بر مسیر پرافت و خیزی که آلبوم جدید این خواننده پاپ طی کرد صورت می‌گیرد. خبر خوش برای طرفداران محسن چاوشی در طول ۱۰ سال اخیر همواره آثارش را به صورت قانونی و بدون هیچ حاشیه‌ای وارد بازار کرده است، اما قبل‌تر از آن هم با انتشار بدون مجوز قطعاتش در فضای مجازی توانسته بود نظر مخاطبان را به خود جلب کند. 
دوشنبه دوم آبان سال ۹۶، محسن چاوشی که هر چند وقت یک بار بخش‌هایی از مراحل فنی تازه‌ترین اثرش را در اینستاگرام به اشتراک می‌گذاشت، با انتشار پستی در اینستاگرام از انتشار جدیدترین آلبومش با عنوان «ابراهیم» خبر داد.
 او توضیح زیادی درباره اثر جدید خود نداد و به نوشتن جمله «نام آلبوم جدید» بسنده کرد. خبر آلبوم «ابراهیم» خیلی زود فراگیر و اطلاعات تازه‌ای هم درباره آن منتشر شد، از نکات جالب توجهی که در آن زمان مطرح شد این بود که آلبوم تازه چاوشی مراحل اخذ مجوز را هم گذرانده و به زودی تا پایان سال وارد بازار خواهد شد. 
همچنین اعلام شد که تمامی ترانه‌های آلبوم «ابراهیم» از اشعار حسین صفاست که رابطه خوبی با چاوشی دارد و ترانه بیشتر آثار او را سروده است.   داغ شدن بازار شایعات و واکنش چاوشی پس از گذشت مدتی اخبار زیادی درباره ممیزی قطعات آلبوم جدیدی چاوشی به مطرح شد، اخباری که حاکی از پذیرفته نشدن تعدادی از قطعات این آلبوم و اصلاحیه خوردن آن‌ها بود، اما گویا این خواننده پاپ حاضر به اصلاح هیچ یک از قطعات آلبوم جدیدش نبوده است. در این میان بازار شایعات به حدی داغ شد که خبر ممنوع‌الفعالیتی چاوشی هم به میان آمد، شایعه‌ای که واکنش رئیس واحد نظارت و ارزشیابی دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و چاوشی را به همراه داشت.
این خواننده طرح شایعاتی درباره ممنوع الفعالیتی‌اش را راهکار برخی از رسانه‌ها برای گرم کردن بازارشان دانست. در این میان هادی حسینی تهیه‌کننده این آلبوم ۳۰ تیر در مصاحبه‌ای اعلام کرد که آلبوم چاوشی مدت‌هاست که آماده شده و برای اخذ مجوز به دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم ارسال شده است، اما پس از گذشت ۹ ماه هنوز مجوز این آلبوم صادر نشده است. 
خواننده پاپ لب به تهدید گشود پس از گذشت چند هفته، چاوشی که گویی دیگر از صادر نشدن مجوز آلبوم جدیدش ناامید شده بود با انتشار پستی در اینستاگرام به دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اولتیماتوم داد. 
او اعلام کرد که اگر تا ۲۰ مرداد مجوز آلبومش صادر نشود آن را منتشر خواهد کرد. متن منتشر شده چاوشی در ۱۷ مرداد به این شرح است: «در ابتدای فعالیتم بعد از شش سال تلاش برای دریافت مجوز و فعالیت به صورت رسمی در چهارچوب معیّن همیشه تلاش کرده‌ام در اصول و قوانین حالا یا موافق یا بعضا مخالف سلایق شخصی‌ام جهت احترام قدم بردارم، اما حالا... من از مفصل این نکته مجملی گفتم تو خود حدیث مفصل بخوان ازین مجمل نظر به پیگیری‌های مکرر تهیه‌کننده و مدیر اجرایی آلبوم «ابراهیم» تا این لحظه موفق به دریافت مجوزات از وزارت محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی نشدیم. با توجه به وقفه طولانی مدت و احترام به مخاطبینم و جهت دل گرمی این روز‌های سخت به اتفاق تهیه‌کننده تصمیم به انتشار آلبوم در مرداد ماه گرفتیم. 
بدیهی است که تا تاریخ ۲۰ مرداد ماه مثل ۹ ماه پیش منتظر می‌مانیم در غیر اینصورت با احترام تقدیم خواهد شد. شایان ذکر است آلبوم دارای کپی رایت بین المللی است و قوانین حق و حقوق مولفین و مصنفین رعایت خواهد شد. من غریبم و غریب را کاروانسرا لایق است.»   واکنش مقامات وزارت فرهنگ و ارشاد به اقدام چاوشی خبر تهدید محسن چاوشی به انتشار غیرمجاز آلبوم «ابراهیم» خیلی زود گسترش یافت و با واکنش‌های متعددی همراه شد که در این میان ابوالفضل صادقی‌نژاد مدیر شورای ارزشیابی و نظارت دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ظهر همان روز اعلام کرد که پس از ثبت قانونی این آلبوم در ۱۸ مرداد آثار را به شورای شعرو ترانه وزارت فرهنگ و ارشاد فرستاده و پنج قطعه از هفته قطعه آلبوم اصلاحیه خورده است. 
او تاکید کرد که پس از اعلام به موسسه ارسال کننده آلبوم هیچگونه اصلاحاتی صورت نگرفته و اگر ۹۰ ماه دیگر هم اقدامی برای اصلاح صورت نگیرد دفتر موسیقی به دلیل تایید نشدن پرونده مربوطه نمی‌تواند مجوز صادر کند. روز شنبه ۲۰ مرداد نیز علی ترابی مدیرکل دفتر موسیقی در مصاحبه‌ای با سایت موسیقی با ابراز امیدواری کرد که محسن چاوشی شرایط را درک کند. 
ترابی با بیان اینکه مرحله اول در پروسه صدور مجوز به شعر و ترانه اثر مربوط است، گفت: «قدم اول در صدور مجوز یک اثر موسیقاییِ باکلام، بررسی شعر است و اگر این قدم اول برداشته نشده، همواره توصیه ما به همه دوستان هنرمند و یا ناشران محترم این بوده که تا از تصویب شعر یا ترانه اثر خود مطمئن نشده‌اید، اقدام به سرمایه‌گذاری برای تولید اثر نکنید. متأسفانه این اتفاقی است که در مورد آلبوم آقای چاوشی افتاده است.» 
چاوشی تهدیدش را عملی کرد
مدیرکل دفتر موسیقی با بیان اینکه قطعات آلبوم چاوشی قابلیت انتشار ندارد بیان کرد: «متأسفانه ترانه‌ها به لحاظ محتوایی مواردی دارند که به هیچ عنوان در چارچوب مقررات جاری دفتر موسیقی قابل تصویب نیستند و شک نکنید که تصویب چنین آثاری، تنها هیزم به آتش کسانی ریختن است که هیچ هدفی جز بدنام کردن موسیقی و موزیسین‌ها و ممانعت از فعالیت آن‌ها ندارند و بر مبنای تجربه بیش از یک دهه مسئولیت خود در این عرصه، با اطمینان می‌گویم که موجب ورود و برخورد نهاد‌های دیگر در موضوع می‌شود.» 
حال محسن چاوشی به نظر می‌رسد سعی داشته نشان دهد که وعده خود را تا حدودی عملی کرده است و فایل ۵۲ ثانیه‌ای از آلبوم «ابراهیم» را منتشر کرده است. باید دید که واکنش مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد به این اقدام چه خواهد بود؟ آیا چاوشی هم هزینه‌هایی که این اقدامش در پی خواهد داشت را در نظر گرفته است و کل آلبوم را منتشر خواهد کرد؟ به زودی مشخص خواهد شد.

برچسب ها: محسن چاوشی
نسخه چاپی
ارسال به دوستان
بازدید از صفحه اول
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر