پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - March 28 2024
کد خبر: 43690
تاریخ انتشار: 11 مرداد 1397 11:27
کلیدواژه ایران در مقابل اعلام آمادگی آمریکا برای مذاکره، «احترام» و «پایبندی به تعهدات بین‌المللی» است. محمدجواد ظریف در واکنش به اعلام آمادگی بدون پیش‌شرط ترامپ برای مذاکره در توییتی نوشت: «ایران و آمریکا دو سال گفت‌وگو کردند. ما با اتحادیه اروپا/ تروئیکای اروپایی، روسیه و چین به یک توافق چندجانبه منحصربه فرد – برجام- دست یافتیم. این توافق کار می‌کند. آمریکا باید فقط خودش را به‌خاطر کنارکشیدن از آن و ترک میز مذاکره سرزنش کند. تهدیدها، تحریم‌ها و ترفندهای تبلیغاتی مؤثر نخواهد بود. احترام به ایرانی‌ها و تعهدات بین‌المللی را امتحان کنید».
ترامپ دوشنبه گفت: «اگر مقامات ایران بخواهند دیدار کنند، هیچ پیش‌شرطی ندارم و هروقت بخواهند با آنها دیدار می‌کنم»، اما ساعاتی بعد از این اظهارات، پمپئو در مصاحبه با شبکه خبری «سی‌ان‌بی‌سی» موضع متفاوتی نسبت به ترامپ اتخاذ کرد و گفت: «اگر ایرانی‌ها تعهد نشان بدهند که می‌توانند تغییرات اساسی در رفتار با مردمانشان داشته باشند، رفتارهای سوء خود را کاهش داده و وارد توافقی واقعی در حوزه منع گسترش تسلیحات هسته‌ای شوند، آنگاه می‌توان برای گفت‌وگو آماده شد». 
بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه، درباره سخنان جدید ترامپ اظهار کرد: «اینکه رئیس‌جمهوری آمریکا با تغییر ادبیات خود تصمیم گرفته است دست از زبان تهدید علیه مردم ایران بردارد، نشانه سرخوردگی از لفاظی‌های بی‌حاصل است».  او ادامه داد: «هرچند اظهارات بعدی وزیر خارجه آمریکا که بلافاصله بعد از صحبت‌های آقای ترامپ بیان شد، نشان از سردرگمی و آشفتگی در سیاست خارجی آمریکا دارد. پیشنهاد گفت‌وگو با ایران از سوی آقای ترامپ در شرایطی ارائه می‌شود که دولت ایالات متحده آمریکا بدون هیچ توجیهی و برخلاف تمام موازین بین‌المللی از برجام خارج شده و تحریم‌های غیرعادلانه خود را مجددا بر مردم ایران تحمیل کرده است. سخنگوی وزارت خارجه تأکید کرد: «تحریم» و «فشار» نقطه مقابل «گفت‌وگو» است که نیازمند «احترام متقابل» و «پایبندی به تعهدات بین‌المللی» است». 
به‌زودی صحبت می‌کنند 
ترامپ روز سه‌شنبه در یک گردهمایی سیاسی در شهر تمپا در فلوریدا تکرار کرده که «احساس من این است که آنها به‌زودی با ما صحبت خواهند کرد. شاید هم نه، اما این هم عیبی ندارد». درحالی‌که آمریکا پالس‌های جدی از آمادگی برای مذاکره با ایران منتشر می‌کند، در داخل کشور اغلب متفق‌القول‌اند که موضوع مذاکره با آمریکا باید در شورای‌عالی امنیت ملی بررسی شود. روز سه‌شنبه علی‌اکبر ناطق‌نوری جزء اولین کسانی بود که این بحث را مطرح کرد. در همین راستا، قرار است هفته آینده در جلسه کمیسیون امنیت ملی با حضور ظریف این موضوع را بررسی کنند.  علی نجفی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، به ایسنا گفته: کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دوشنبه و سه‌شنبه هفته آینده میزبان آقای ظریف، وزیر خارجه، است. 
ایران، کره شمالی نیست
سردار محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، نیز با انتشار نامه‌ای به درخواست دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، برای مذاکره با مقامات ایران واکنش نشان داد و گفت: «مردم ایران با ملت‌های سلطه‌پذیر تفاوت‌های فراوانی دارند و هرگز به مسئولین خود اجازه مذاکره و ملاقات با شیطان بزرگ را نمی‌دهند».  به گزارش ایسنا، سردار جعفری در این نامه نوشته است: «آقای ترامپ، ایران کره شمالی نیست که به درخواست ملاقات شما پاسخ مثبت بدهد. بدانید مردم ایران، دین و ایمان‌شان را با اسلام احیاشده توسط حضرت امام خمینی (ره) تقویت کرده‌اند و با ملت‌های سلطه‌پذیر تفاوت‌های فراوانی دارند و هرگز به مسئولین خود اجازه مذاکره و ملاقات با شیطان بزرگ را نمی‌دهند. مسئولین نظام جمهوری اسلامی ایران هم سناریوهای عوام‌فریبانه شما را به خوبی می‌شناسند و آن را بارها تجربه نموده‌اند. و اما شما یک رئیس‌جمهور غیرحرفه‌ای در عرصه سیاست بوده که در عوض سیاستمداری و سیاست‌ورزی، همان راه‌ورسم گذشته تجارت مبتذل خود را دنبال کرده و با الفبای مبارزه و آزادی‌خواهی ملت‌ها به‌کلی بیگانه‌اید. رؤسای‌جمهور سابق آمریکا که یا نظامی بودند یا سیاسی، خیلی بهتر از شما می‌دانستند یا آموختند که ایران و ایرانی قابل‌تهدید نیست و در برابر هر نوع تهدید و فشار بیگانگان متحد و یکدل می‌شوند. از کارشناسان و متفکرین باتجربه و منصف کشورتان بپرسید اصولاً این بازی‌های ناشیانه شما را قبول دارند یا به نتیجه‌ای که شما در انتظار آن نشسته‌اید معتقدند؟ اطلاعات و دانسته‌های آشکار و پنهان ما این را تأیید نمی‌کند. 
شما این آرزو را به گور خواهید برد که مقامات جمهوری اسلامی ایران از شما درخواست ملاقات کنند یا اجازه ملاقات با شما را از ملت‌شان دریافت نمایند. هرگز چنین روزی را نخواهید دید. همچنان در کاخ سیاه‌تان بنشینید و در توهم ملاقات با مقامات ایرانی بمانید، و بدانید این یک آرزویی است که تا پایان دوران ریاست‌جمهوری‌تان با شما همراه خواهد ماند و حتی رؤسای‌جمهوری بعدی آمریکا هم آن را نخواهند دید. دولت و ملت بزرگوار ایران، پشت به پشت هم داده و با اتکا به وعده‌های الهی، رهبری عظیم‌الشأن، منابع داخلی و ذخایر عظیم خدادادی و تحمل تحریم‌های ظالمانه و غیرانسانی شما، تا پیروزی نهایی و شکست قطعی آن نظام سلطه و استکباری ایستادگی و مقاومت خواهند کرد». 
برچسب ها: ظریف ، ترامپ
نسخه چاپی
ارسال به دوستان
بازدید از صفحه اول
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر