جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - March 29 2024
کد خبر: 43650
تاریخ انتشار: 09 مرداد 1397 07:22
ترامپ در آستانه تحریم‌های یک‌جانبه علیه ایران اعلام آمادگی کرد

دیدار با روحانی بدون پیش‌شرط

یکی به میخ می‌کوبد و یکی به نعل؛ در حالی که تا چند روز دیگر دور اول تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران آغاز می‌شود، شب گذشته برای دومین بار در یک هفته گذشته «دونالد ترامپ» رییس جمهوری آمریکا از آمادگی برای مذاکره با مقامات ایرانی خبر داد؛ البته این بار «دیدار بدون پیش شرط». یعنی بر خلاف آنچه پیش از این وزیر خارجه‌اش «مایک پمپئو» گفته بود.
«ترامپ» که در یک نشست خبری مشترک با نخست وزیر ایتالیا به سوالات خبرنگاران جواب می‌داد در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا تمایل دارد با «حسن روحانی» رئیس‌جمهوری ایران دیدار کند، گفت: «من آماده‌ام با هر کسی دیدار کنم. من به ملاقات اعتقاد دارم».
او بار دیگر به «برجام» تاخت و آن را «مضحک» توصیف کرد و گفت که «به مشارکت آمریکا در این توافق پایان داده‌ام». ایالات متحده با فرمان ۱۸ اردیبهشت‌ماه «دونالد ترامپ» به صورت یکجانبه از برجام خارج شد و هم زمان دستور بازگشت تحریم‌ها علیه ایران پس از دو دوره زمانی ۹۰ و ۱۸۰ روزه صادر شد. موعد اول تحریم‌ها تا حدود یک هفته دیگر است که در این دور از تحریم‌ها، صنایع خودروسازی و فلزات گرانبها مانند طلا، هدف گرفته می‌شوند.
به گزارش «فارس» ترامپ دیشب در این نشست خبری گفته که «من به توافق ایران خاتمه دادم. توافق مضحکی بود. من تصور می‌کنم آنها (ایرانی‌ها) در نهایت تمایل به دیدار خواهند داشت و من هر موقع آنها بخواهند آماده دیدار هستم. من این کار را از موضع قدرت یا ضعف انجام نمی‌دهم، فکر می‌کنم ملاقات کردن کار مناسبی است». ترامپ در ادامه مدعی شد که ایرانی‌ها در نهایت با آمریکا مذاکره خواهند کرد. او پیش از این هم گفته بود که ایرانی‌ها در نهایت با او برای مذاکره تماس خواهند گرفت؛ اما پس از این سخنان مقامات دفتر ریاست جمهوری ایران اعلام کردند که این طرف آمریکایی بوده که در جریان سفر سال گذشته روحانی به نیویورک برای ملاقات با رییس جمهوری ایران 8 بار تلاش کرده بود؛ تلاش‌هایی که به در بسته خورده بود.
رییس جمهور آمریکا ادامه داد: «اگر چیزی را حل کنیم، معنادار خواهد بود نه مثل توافق قبلی که اتلاف کاغذ بود. مطمئناً من مایل به دیدار خواهم بود». او در پاسخ به سوالی دیگر درباره اینکه آیا پیش‌شرطی برای این دیدار دارد باز هم تاکید کرد: «هیچ پیش‌شرطی (ندارم)». ترامپ اضافه کرد: «هر موقع بخواهند آماده‌ دیدار هستم. این برای ایران خوب است، برای ما خوب است و برای دنیا خوب است. پیش‌شرطی وجود ندارد، اگر آنها بخواهند دیدار می‌کنم».
رئیس جمهور آمریکا افزود: «من معتقد به دیدار هستم. مطمئناً اگر آنها بخواهند من با آنها دیدار خواهم کرد. نمی‌دانم که الان آماده هستند یا نه. در حال حاضر، درگیر شرایط سختی هستند».
ترامپ هفته گذشته هم در جریان سخنرانی در جمع کهنه سربازان آمریکایی، گفته بود که واشنگتن آماده یک «توافق واقعی» بر سر برنامه هسته‌ای ایران است: «ما آماده یک توافق واقعی هستیم، نه توافق فاجعه‌باری که دولت قبلی [آمریکا] انجام داد». او بار دیگر مدعی شده بود که ایران دیگر آن کشور سابق نیست.
 رییس جمهور آمریکا در عین حالی که از مذاکره بدون پیش شرط صحبت می‌کرد دیشب بار دیگر مواضع تند و تیزش علیه ایران را تکرار کرد. به گزارش «فارس» ترامپ مدعی شده که «من و نخست‌وزیر(ایتالیا) موافقیم که به حکومت بی‌رحم ایران هرگز نباید اجازه دستیابی به سلاح هسته‌ای داده شود. هرگز». «ترامپ» در ادامه گفت که آمریکا همه کشورها را تشویق می‌کند تا ایران را برای توقف آنچه او فعالیت‌های شرورانه خواند، تحت فشار قرار بدهند. 
پیش از این «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا برای مذاکره با ایران، 12 شرط را تعیین کرده بود که البته این شروط از سوی مقامات ایران رد شده بود؛ در راس آنها «محمدجواد ظریف» در مقاله‌ای مفصل سیاست‌های آمریکا در قبال ایران را بر پایه اوهام توصیف کرده بود.

در هفته‌های گذشته تنش‌های لفظی بین مقامات ایران و آمریکا در جریان بوده؛ ولی در حالی که این تنش لفظی با فراز و فرود همراه بود، رییس جمهور آمریکا برای بار دوم در یک هفته جهت ارتباط با طرف ایرانی ابراز علاقه کرده است. حالا باید دید که آیا این ابراز تمایل‌ها جایی در سفر چند روز آینده وزیر خارجه ایران به سنگاپور خواهد داشت یا خیر؛ چرا که همزمان، همتای آمریکایی ظریف هم در سنگاپور به سر خواهد برد.
 
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر