پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - April 18 2024
کد خبر: 43619
تاریخ انتشار: 06 مرداد 1397 13:50
دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، در سفر اخیر محمد بن سلمان، ولی‌عهد سعودی، نموداری از خریدهای هنگفت نظامی عربستان را در دست داشت تا به مردم نشان دهد این خریدها چه کمک‌هایی به اقتصاد آمریکا می‌کند.
خبرگزاری رویترز از قول چند منبع نوشته است که هدف کاخ سفید از تشکیل چنین ائتلافی، همکاری‌های عمیق‌تر بین این کشورها در زمینه دفاع موشکی، آموزش نظامی، مبارزه با تروریسم و دیگر مسائل مانند تقویت روابط اقتصادی و دیپلماتیک این کشورهاست. 

قام‌های آمریکایی و کشورهای عربی گفته‌اند دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور ایالات متحده، در پی ایجاد ائتلافی امنیتی و سیاسی با کشورهای عربی هم‌پیمان است تا جلوی نفوذ ایران در منطقه را بگیرد. به گزارش بی بی سی، این کشورها شامل شش کشور عربی خلیج فارس، یعنی عربستان٬ امارات٬ قطر٬ بحرین٬ عمان، کویت، و همین‌طور اردن و مصر هستند. هم‌چنین اعلام شده که قرار است در اوایل پاییز نشست مشترک این کشورها در پایتخت آمریکا برگزار شود. خبرگزاری رویترز از قول چند منبع نوشته است که هدف کاخ سفید از تشکیل چنین ائتلافی، همکاری‌های عمیق‌تر بین این کشورها در زمینه دفاع موشکی، آموزش نظامی، مبارزه با تروریسم و دیگر مسائل مانند تقویت روابط اقتصادی و دیپلماتیک این کشورهاست. گمان برده می‌شود چنین طرحی به افزایش تنش‌ها بین ایران با آمریکا و همین‌طور بین ایران با این همسایگانش منجر شود. گفته شده نام اولیه‌ای که به این ائتلاف داده شده، مسا، مخفف عبارت "ائتلاف راه‌بردی خاورمیانه" است. احتمالا این طرح از موضوعات دستورکار نشست مقام‌های این کشورها در واشنگتن باشد که قرار است ۱۲ و ۱۳ اکتبر برگزار شود. 
فرارو نوشت: کاخ سفید به رویترز گفته است که ایده ائتلاف با "شرکای آمریکا در منطقه"، "چندین ماه است که در دست بررسی بوده است". یک مقام آمریکایی در این باره گفته است که مقام‌های عربستان سعودی سال گذشته و پیش از سفر دونالد ترامپ به آن کشور، ایده یک ائتلاف امنیتی را مطرح کرده بودند ولی این پیش‌نهاد چندان جلو نرفت. اما منابعی در کشورهای عربی مطرح در این "ائتلاف" گفته‌اند که خبر دارند تلاش‌ها برای فعال‌کردن این طرح از سر گرفته شده است. با این حال هیچ مقام رسمی در این کشورهای عربی حاضر نشده است با ذکر نام در این باره با خبرگزاری رویترز صحبت کند. جیم متیس، وزیر دفاع آمریکا، در پایگاه هوایی در قطر - آوریل ۲۰۱۷ سخن‌گوی شورای امنیت ملی کاخ سفید مدعی شده است: "مسا مانند یک خاک‌ریز در مقابل تجاوز، تروریسم و افراط‌گرایی از طرف ایران خواهد بود و به خاورمیانه ثبات می‌آورد." 
با این حال همین مقام کاخ سفید حاضر نشده است تایید کند که آیا خود دونالد ترامپ میزبان نشست اکتبر در واشنگتن خواهد بود. منابع مطلع می‌گویند معلوم نیست این طرح ائتلاف امنیتی تا میانه اکتبر نهایی شده باشد. در گذشته طرح‌های مشابهی از طرف دولت‌های قبلی در آمریکا برای تشکیل ائتلاف جدی‌تر با هم‌پیمان‌های عربی شکست خورده است. یک منبع مطلع به رویترز گفته است که ایجاد سپر دفاع ضدموشکی آمریکا در این منطقه، یکی از اهداف اصلی این ائتلاف خواهد بود. 
گمانه‌زنی‌ها درباره چنین برنامه‌ای بین آمریکا و متحدان عربی‌اش در منطقه سال‌هاست که مطرح بوده است. در دولت ترامپ، روابط آمریکا با عربستان سعودی و امارات متحده عربی تقویت شده است و این مثلث، به علاوه اسرائیل، گروه اصلی کشورهایی هستند که در ماه‌های اخیر خواستار شدت‌عمل جامعه جهانی علیه ایران بوده‌اند. گمان برده می‌شود اگر ائتلافی بین آمریکا و کشورهای عربی شکل بگیرد، هم‌چنان محوریت آن با عربستان و امارات خواهد بود. یکی از موانع اصلی پیش‌رفتن چنین طرحی، تنش‌ها بین عربستان و امارات با قطر است.
 ریاض و ابوظبی از سال گذشته روابطشان را با قطر قطع کرده‌اند و این کشور را تحریم کرده‌اند. آنها قطر را متهم می‌کنند که از تروریسم حمایت می‌کند. قطر روابطش با ایران هم‌چنان مانند گذشته است و حاضر نشده مثل چند کشور دیگر عربی، این روابط را قطع کند. در همین حال قطر میزبان بزرگ‌ترین پایگاه هوایی آمریکا در منطقه است. با این حال مقام‌های کاخ سفید می‌گویند این اختلاف، مانعی برای تشکیل ائتلاف نخواهد شد. از ابتدای دولت دونالد ترامپ، که با شعار "اول آمریکا" به ریاست‌جمهوری رسید، روابط واشنگتن با ناتو، پیمان آتلانتیک شمالی، دست‌اندازهایی داشته است. 
ترامپ مرتب از این ائتلاف نظامی انتقاد کرده است از جمله بابت این‌که سهمشان از بودجه‌های نظامی لازم را نمی‌پردازند. در همین حال اروپا مخالف خروج آمریکا از برجام بوده؛ تصمیمی که به افزایش تنش‌ها بین ایران و آمریکا منجر شده است. پیش‌تر خبرگزاری رویترز به نقل از شماری از مقام‌های آمریکا گزارش داده بود که دولت دونالد ترامپ کارزاری تبلیغاتی علیه ایران به راه انداخته که هدف آن ایجاد ناآرامی در این کشور و اعمال فشار بر تهران برای متوقف کردن برنامه هسته‌ای و برخی فعالیت‌های منطقه‎‌ای این کشور است.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر