پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - April 18 2024
کد خبر: 43592
تاریخ انتشار: 05 مرداد 1397 12:04
«روحاني» نپذيرفت، «واعظي» تکذيب کرد

تعارف نوبخت و رئيس‌جمهوری

بلافاصله بعد از پخش خبر استعفای نوبخت در رسانه‌ها، محمود واعظي با «پايگاه اطلاع‌رساني دولت» مصاحبه کرد و گفت: «استعفاي نوبخت از سازمان برنامه و بودجه را تکذيب مي‌کنم و آنچه رسانه‌ها از قول ايشان نقل کرده‌اند به‌هيچ‌وجه صحت ندارد».
به گزارش راه امروز: رئيس‌جمهوري روز گذشته در جلسه هيئت‌دولت گفت: «ملت ايران از ابتدا در مقابل لجاجت و بدرفتاري حاکمان آمريکا و نقض عهد آنها در همه زمينه‌ها ايستادگي و مقابله کرده و همواره راه مقاومت را انتخاب کرده است. امروز هم برخي حاکمان آمريکا حرف‌هاي زيادي مي‌زنند که بي‌پايه و اساس است و تهديدات پوچ از طرف برخي از اين حاکمان، نيازي به پاسخ‌دادن و دهن‌به‌دهن‌شدن با آنها ندارد و انسجام و انتخاب مسير وحدت و ايستادگي، محکم‌ترين پاسخ به سخنان سخيف آنها خواهد بود».
ایسنا نوشت: حسن روحاني افزود: «هرچقدر که در داخل کشور براي توليد و صادرات تلاش کنيم، به‌معناي پاسخ قاطع به توطئه‌هاي دشمنان ملت ايران خواهد بود و همان اندازه که مردم با دولت براي ثبات بازار همکاري کنند، پاسخ قاطع ما به سردمداران کاخ سفيد خواهد بود».
او عنوان کرد: «دولت علاوه بر تلاش‌هايي که در داخل کشور انجام مي‌دهد، اقدامات حقوقي و بين‌المللي خود را نيز شروع کرده که شکايت حقوقي عليه آمريکا در ديوان دادگستري لاهه از آن جمله به‌شمار مي‌رود؛ چراکه تحريم‌هاي آمريکا در تضاد با قطع‌نامه‌ها و تعهدات قبلي اين کشور به‌شمار مي‌رود و اين حق ايران است که در مرجع بين‌المللي از آمريکا شکايت کند و دولت ايران اين شکايت را در ديوان لاهه مطرح کرده است».
رئيس‌جمهوري گفت: «در چند روز گذشته اولين موفقيت در اين شکايت به دست آمد و ديوان صراحتا به آمريکا اعلام کرده تا رسيدگي به شکايت ايران حق ندارد کاري انجام دهد که در احکام احتمالي اين ديوان تأثير بگذارد و اين به‌نوعي به عنوان قرار تأمين و موقت محسوب مي‌شود و اين هشدار را به وزير خارجه آمريکا صادر کرد که بايد مراقب اعمال و برنامه‌هاي خود در اين زمينه باشند و اين هشداري به آمريکا از زبان بالاترين مرجع حقوقي دنيا و رئيس ديوان دادگستري لاهه است». 

روحاني با تأکيد بر اينکه در هر صحنه‌اي روبه‌روي آمريکا ايستادگي مي‌کنيم، افزود: «شکايت به ديوان دادگستري لاهه، صحنه حقوقي بود و در صحنه سياسي هم اين ايستادگي وجود دارد و اينکه امروز اکثريت قاطع کشورهاي جهان، اقدامات آمريکا را نادرست، محکوم يا حداقل از آن اظهار تأسف مي‌کنند، نشانه‌هايي از اين ايستادگي است. ما بايد در همه زمينه‌ها در برابر توطئه‌هاي دشمنان ايستادگي کنيم».
نام «سيف» در تاريخ ايران ماندگار خواهد بود
او گفت: «دولت در روند تلاش‌هاي خود براي خنثي‌سازي توطئه آمريکا، اگر لازم بداند نيروهاي تازه‌‌نفسي را به مجموعه خود مي‌افزايد و امروز در اين زمينه تصميم گرفته شد تا آقاي دکتر همتي به‌عنوان رئيس جديد بانک مرکزي جمهوري اسلامي ايران معرفي شود و به ايشان به‌خاطر کسب اعتماد دولت و قبول اين بار مسئوليت تبريک مي‌گويم».
رئيس‌جمهوري افزود: «دکتر همتي فردي باتجربه در زمينه مسائل بانکي، مالي و پولي است و از آقاي دکتر سيف نيز به‌خاطر زحمات پنج‌ساله گذشته قدرداني مي‌کنیم. ايشان به‌خوبي به وظيفه خود عمل کردند و تلاش زيادي در مبارزه با فساد در زمينه مؤسسات غيرمجاز انجام دادند و نام ايشان در اين عرصه در تاريخ ايران ماندگار خواهد بود».
روحاني با بيان اينکه سيف با همه توان در مسير مبارزه با فساد گام برداشت، عنوان کرد: «علت اينکه برخي‌ افراد از دکتر سيف ناراحتي دارند، به‌خاطر مقابله ايشان با فساد است. ایشان در دولت يازدهم نيز جزء افرادي بود که تلاش کرد تا تورم را کنترل کنيم و اينکه در حدود سه سال، تورم تک‌رقمي داشتيم، آقاي سيف در اين زمينه سهم و نقش مؤثري داشتند».
 اين مقطع را هم پشت سر خواهد گذاشت
رئيس‌جمهوري در ادامه به جريان عمليات مرصاد اشاره کرد و گفت: «در جريان اين عمليات نيروهاي مسلح کشورمان اعم از سپاه، ارتش، نيروي هوايي، زميني و هوانيروز با قاطعيت در مقابل اين حمله ايستادگي کردند و حتي آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني باوجود خطراتي که وجود داشت، در منطقه عملياتي حضور پيدا کرد و در تماسي که با ايشان درباره خطرات اين حضورشان در منطقه داشتم، با قاطعيت و شجاعت اعلام کردند که حتما بايد آنجا کنار مردم کرمانشاه و رزمندگان باقي بمانند و اين روحيه و شهامت از سوي ايشان که در آن مقطع جانشين فرمانده کل قوا بودند، براي همه ما درس‌آموز است». 
روحاني افزود: «مرصاد پايان جنگ هشت‌ساله عراق عليه ايران و آخرين عمليات بود. ما در 27 تير 67 قطع‌نامه را پذيرفتيم و زماني که دو طرف، آن را قبول مي‌کنند، به معناي پايان جنگ محسوب مي‌شود، اما در آن مقطع عراقي‌ها اشتباه محاسباتي انجام دادند و چنين تصور کردند که پذيرفتن قطع‌نامه از سوي ايران به معناي اين است که ما ضعيف شده‌ايم. بنابراین از جنوب و غرب حملاتي عليه کشورمان انجام دادند. اين در حالي است که صدام در طول دوران جنگ و پس از فتح خرمشهر، مدام از آتش‌بس و صلح سخن مي‌گفت و اين حمله نشان داد که صدام دروغ مي‌گويد و صلح‌خواه نيست».
او گفت: «رزمندگان غيور کشورمان با روحيه بالا در مقابل حمله صدام و منافقين ايستادگي کرده و در هر دو منطقه آنها را شکست دادند و خواست خدا بود که جنگ با پيروزي بزرگ ملت ايران به اتمام برسد و اين تصور باطل را از بين ببرد که قبول قطع‌نامه از سوي ايران به‌خاطر ضعف قواي ايراني بوده است».
رئيس‌جمهوري عنوان کرد: «پايان جنگ درس ديگري است براي آنهايي که در تصورات خود به دنبال تجاوز به حقوق ملت ايران هستند. همه بايد بدانند که ملت بزرگ ايران در کنار رهبري عزيز خود اين مقطع را هم آن‌چنان پشت سر خواهد گذاشت که درس عبرتي براي بدخواهان و دشمنان و افتخار ديگري براي ملت بزرگ ايران باشد».
تعارف نوبخت و رئيس‌جمهوری
شرق نیز در همین رابطه نوشت: به نظر مي‌رسد با رفتن رئيس بانک مرکزي، تيم اقتصادي دولت در حال تغيير است. در همين خصوص روز گذشته رئيس سازمان برنامه و بودجه و سخنگوي دولت نيز از پيشنهاد رفتنش از دولت گفت. سخني که به استعفا تعبير شد اما رئيس دفتر رئيس‌جمهوري آن را تکذيب کرد. محمدباقر نوبخت معاون رئيس‌جمهوري در حاشيه جلسه هيئت دولت به ميان خبرنگاران آمد و گفت: «واقعيت اين است که بدون اينکه موضوع ارز و نابساماني‌هاي بازار کالا ارتباطي با سازمان برنامه و بودجه داشته باشد، من ترجيح دادم براي اينکه زمينه براي اصلاح و بهبود کابينه فراهم شود و دست رئيس‌جمهور باز باشد، داوطلبانه و شخصا درخواست کردم که از همه مسئوليت‌هاي موجود دولت کناره‌گيري کنم؛ چراکه مردم را دوست دارم و اگر رفتنم به بهبود اوضاع کمک کند، دريغ نخواهم کرد».  
او تأکيد کرد: «صميمانه اين را به آقاي رئيس‌جمهور تقديم کردم، اما عده‌اي گفتند فداکاري شده و برخي نيز گفتند فضاسازي شده که تسويه‌حساب سياسي شود. من از همه خواهش مي‌کنم بيش از هر چيز بايد نگران مردم و وضعيت اقتصادي باشيم، نظام در وضعيتي قرار دارد که همه مي‌دانيم فشارهاي خارجي هست، الان وقت تسويه‌حساب سياسي نيست». 
نوبخت ادامه داد: «من از باب اينکه دست آقاي رئيس‌جمهور باز باشد و اگر يک در هزار وضعيت با تغيير من بهتر مي‌شود، خدا مي‌داند با تمام وجود آمادگي دارم که هرچه سريع‌تر از دولت کنار بروم. من که نتوانستم آقاي رئيس‌جمهور را براي اين کار قانع کنم». 
بلافاصله بعد از پخش اين خبر در رسانه‌ها، محمود واعظي با «پايگاه اطلاع‌رساني دولت» مصاحبه کرد و گفت: «استعفاي نوبخت از سازمان برنامه و بودجه را تکذيب مي‌کنم و آنچه رسانه‌ها از قول ايشان نقل کرده‌اند به‌هيچ‌وجه صحت ندارد». او افزود: «ايشان در پي مباحثي که درخصوص تغيييرات در دولت به وجود آمده، صرفا با اعلام آمادگي و بازگذاشتن دست رئيس‌جمهور در اين تغييرات بحثي را با رسانه‌ها مطرح کردند و در عين حال گفته‌اند که در هر جايگاهي از معلمي دانشگاه تا هر مسئوليت ديگري که رئيس‌جمهوري امر کنند آمادگي مساعدت و خدمتگزاري به دولت و ملت را دارند. از اين نظر انتشار خبر استعفاي ايشان به‌هيچ‌وجه صحت ندارد».
استقبال لاریجانی از تغییرات
روز گذشته علی لاریجانی، رئيس‌ مجلس نیز که در حوزه انتخابیه خود صحبت می‌کرد، گفت: «برخی از مدیران در بخش‌های اجرائی باید تغییر می‌کردند؛ حتی باید زودتر تغییرات انجام می‌شد تا نیروهای توانمند و باانگیزه کارها را انجام دهند». به گزارش فارس،‌ رئیس مجلس با بیان اینکه «از تغییراتی که در دولت آغاز شده است، استقبال می‌کنم، به شرط اینکه افراد با برنامه و با فکر و با کار حرفه‌ای سرکار بیایند»، گفت: «مجلس شورای اسلامی نیز از تغییرات خوب استقبال می‌کند، به‌ویژه در بخش‌هایی که می‌تواند برنامه‌ریزی و ساماندهی اقتصادی کشور را شکل دهد، ضرورت دارد مردانی مسئولیت را برعهده بگیرند تا بتوانند خواسته‌های مقام معظم رهبری و مسئولان کشور را برای هدایت امور به‌درستی و در زمان مناسب انجام دهند».
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر