شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 20 2024
کد خبر: 43572
تاریخ انتشار: 02 مرداد 1397 16:20
"بله، حتما. من همیشه به آن‌هایی که فکر می‌کنند این امر غیرممکن است یا فکر می‌کنند که افق زمانی، قرن‌ها و نه ساعت‌ها، خواهد بود، یادآوری می‌کنم که اوضاع تغییر می‌کند. لحظات تعیین‌کننده‌ای وجود دارد. وقت‌هایی وجود دارد که در آن‌ها، اموری اتفاق می‌افتد که غیرمنتظره و پیش‌بینی‌نشده هستند. انقلاب ما، یکی از آن‌ها خواهد بود.
وزیر خارجه آمریکا رسما از وقوع یک انقلاب آمریکایی در ایران سخن گفت، اما رسانه‌های خارجی فارسی‌زبان آن را سانسور کردند. به گزارش فرارو، بار دیگر، سطح تنش‌ها بین ایران و آمریکا در اثر سخنرانی‌های انتقادآمیز مقامات دو طرف، بالاتر رفته است. چند ساعت پس از سخنرانی اخیر حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران، که در آن به آمریکا هشدار داده بود با دم شیر بازی نکند، مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، در جمع تعدادی از ایرانیان مقیم آمریکا سخنرانی کرد و به شدت از ایران انتقاد کرد. 
علاوه بر این، پومپئو همزمان با سخنرانی در جمع ایرانیان، چندین توئیت به زبان‌های فارسی و انگلیسی علیه ایران منتشر کرد. دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، هم در پاسخ به اظهارات تهدیدآمیز روحانی، یک توئیت شدیداللحن منتشر کرد و ایران را به تحمل تبعات شدید تهدید کرد. در روز‌های اخیر، اظهارات مقامات بلندپایه آمریکایی درباره ایران چنان واضح است که دیگر برای فهم اهداف پشت‌پرده آمریکا، نیازی به تأویل و تفسیر آن‌ها وجود ندارد. آمریکایی‌ها ادعا می‌کنند که آن‌ها برای تغییر رفتار ایران، به این کشور فشار وارد می‌کنند.
 به عنوان نمونه، یکی از مقامات وزارت خارجه آمریکا به رویترز گفت: "بیاید واضح باشیم، ما دنبال تغییر رژیم نیستیم. ما دنبال (ایجاد) تغییر در رفتار حکومت ایران هستیم". 
اما علیرغم این انکارها، تلاش‌های اخیر آمریکا و تمرکز آن‌ها بر امور داخلی ایران، نشان می‌دهد که آن‌ها برای تحریک مردم به اعتراض تلاش می‌کنند. این نکته حتی در سخنان اخیر روحانی هم به طور تلویحی مطرح شد. روحانی که در جمع روسای نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور سخنرانی می‌کرد، گفت:" آمریکا امروز با اشتباه محاسباتی به دنبال آن است که بر ملت ایران فشار وارد کند تا مردم صبور و مقاوم ایران را تبدیل به ملتی اغتشاشگر کند تا بگویند آزادی، استقلال و جمهوری اسلامی خوب است، اما از شرایط خسته شده‌ایم و هدف آن‌ها این است که ملت ایران بگوید از آقایی خود خسته شده و بار دیگر هوس نوکری کرده‌ایم... . آمریکا می‌خواهد از لحاظ اقتصادی و روانی فشار وارد کرده و در نهایت آن را تبدیل به آشوب و اغتشاش کند".
 وبگاه آمریکایی واشینگتن‌اگزمینر، طی گزارشی که درباره سخنرانی پومپئو منتشر کرده، صریحا صحت اظهارات روحانی را تایید کرد. به گفته این وبگاه، پومپئو در سخنرانی مزبور گفت: "جهان باید به آماده شدن ایرانیان برای شورش کمک کند". پومپئو طی سخنرانی در کالیفرنیا، به مسائل ریز ودرشت داخلی ایران پرداخت و اظهارات زیادی در این باره بیان کرد. اما ظاهرا یک جمله او در اکثر رسانه‌ها سانسور شده است. جمله‌ای که می‌توان آن را به تلاش برای مداخله‌جویی در ایران تفسیر کرد. 
واشنگتن‌اگزمینر در این خصوص نوشت: "مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، روز یک شنبه گفته رئیس‌جمهور ترامپ برای کمک به آماده کردن شریط جهت (وقوع) یک انقلاب موفق توسط مردم ایران علیه جمهوری اسلامی برنامه‌ریزی می‌کند". واشنگتن‌اگزمینر ظاهرا به یکی از اظهارات مناقشه‌برانگیز پومپئو در سخنرانی اخیر استناد کرده است.
 بنا به گفته این وبگاه، وزیر خارجه آمریکا، صریحا از یک انقلاب آمریکایی در ایران، سخن گفت. علاوه بر این، اظهارات مناقشه‌برانگیز پومپئو بر روی وبسایت رسمی وزارت خارجه آمریکا و نیز روی صفحه بنیاد ریگان در یوتیوب هم وجود دارد. پس از پایان سخنرانی پومپئو، از او پرسش‌هایی پرسیده شد که نخستین آن‎ها درباره امکان وقوع تغییر یا به تعبیر پرسش‌کننده آمریکایی "تسلط مردم بر کشور" بود. مجری مراسم از پومپئو پرسید: "آیا این واقع‌گرایانه است که فکر شود مردم ایران خواهند توانست دوباره در یک آینده قابل‌پیش‌بینی کنترل کشورشان را بدست گیرند؟
 پومپئو در پاسخ به این پرسش با تاکید گفت: بله، حتما. من همیشه به آن‌هایی که فکر می‌کنند این امر غیرممکن است یا فکر می‌کنند که افق زمانی، قرن‌ها و نه ساعت‌ها، خواهد بود، یادآوری می‌کنم که اوضاع تغییر می‌کند. لحظات تعیین‌کننده‌ای وجود دارد. وقت‌هایی وجود دارد که در آن‌ها، اموری اتفاق می‌افتد که غیرمنتظره و پیش‌بینی‌نشده هستند. انقلاب ما، یکی از آن‌ها خواهد بود. رئیس دستگاه دیپلماسی آمریکا افزود: " ما لحظه دقیق را نمی‌دانیم، ما روزی را که در آن رفتار رژیم ایران تغییر خواهد کرد، نمی‌دانیم، اما چیز‌هایی که جهان به انجام آن‌ها موظف است را می‌دانیم. بنابراین، زمانی که وقت مناسب فرا برسد - زمانی که لحظه مناسب فرا برسد- محتمل‌تر خواهد بود که فرصت، محقق شود.

برچسب ها: پومپئو
نسخه چاپی
ارسال به دوستان
بازدید از صفحه اول
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر