جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - April 19 2024
کد خبر: 43472
تاریخ انتشار: 26 تير 1397 18:16
سیگنال‌های مثبت از اروپا و آمریکا

آیا برجام نجات پیدا می‌کند؟

قرار است که قانون مسدودساز در ششم آگست، یعنی همزمان با اجرای اولین بسته تحریمی آمریکا علیه ایران، اجرا شود. بسته دوم تحریمی، دقیقا پیش از انتخابات کنگره در چهارم نوامبر اجرا خواهد شد.
کشور‌های عضور اتحادیه اروپا به شرکت‌هایی اروپایی که با ایران دادوستد می‌کنند، در برابر تحریم‌های آمریکایی پوشش قانونی دادند. به گزارش فرارو، در پی مخالفت دولت دونالد ترامپ با درخواست اتحادیه اروپا برای صدور معافیت تحریمی، کشور‌های اروپایی روز دوشنبه به شرکت‌های اروپایی که در ایران حضور دارند، در برابر تحریم‌های یکجانبه آمریکایی، پوشش قانونی دادند.
 فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، گفته ۲۸ کشور عضو اتحادیه اروپا، همه تلاش‌شان را برای نجات توافق هسته‌ای انجام دادند.
 با این حال، موگرینی تصدیق کرده که دولت ترامپ هنوز می‌تواند این توافق را نابود کند. دولت آمریکا در هشتم ماه می، به طور یکجانبه از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) خارج شد و اکنون برای بازگرداندن تحریم‌ها بر ایران در ماه آینده، برنامه‌ریزی می‌کند. موگرینی، طی جلسه وزرای خارجه اتحادیه اروپا در بروکسل گفت: " امروز، شورای (اروپا)، به‌روزرسانی الحاقیه قانون مسدودساز در خصوص توافق هسته‌ای ایران را تصویب کرد".
 به گفته موگرینی، پارلمان اروپا از دو هفته پیش، با قانون مسدودساز موافقت کرده است. این قانون، شرکت‌های اروپایی را از پایبندی به تحریم‌های آمریکا منع می‌کند و به آن‌ها اجازه می‌دهد که ضرر‌های ناشی از تحریم‌ها را جبران کنند. علاوه بر این، این قانون، هرگونه حکم دادگاهی علیه شرکت‌های اروپایی را بی‌اثر می‌کند. 
به گزارش فرانس ۲۴، قرار است که قانون مسدودساز در ششم آگست، یعنی همزمان با اجرای اولین بسته تحریمی آمریکا علیه ایران، اجرا شود. بسته دوم تحریمی، دقیقا پیش از انتخابات کنگره در چهارم نوامبر اجرا خواهد شد. این اقدام اروپا در حالی صورت می‌گیرد که روزنامه فایننشال‌تایمز، اخیرا گزارش کرده که دولت ترامپ با درخواست اتحادیه اروپا برای دریافت معافیت تحریمی مخالفت کرده است. موگرینی اذعان کرده که حفظ توافق هسته‌ای، نبرد سختی خواهد بود. 
وی افزود:  این یک اقدام دشوار است. زیرا وزن آمریکا در اقتصاد جهانی و سیستم مالی، آشکارا سنگین است. با این حال، موگرینی اعلام کرده اتحادیه اروپا و سایر طرف‌ها برای حفظ این توافق مصمم هستیم. وی تصریح کرد:  ما هر آنچه می‌توانیم را انجام خواهیم داد تا از لغو این توافق جلوگیری کنیم. زیرا ما معتقدیم که تبعات این امر، برای همه فاجعه‌بار خواهد بود". آمریکا: اعطای معافیت را بررسی می‌کنیم همزمان با تلاش‌های اروپایی برای حفظ برجام، آمریکا اعلام کرد اعطای معافیت تحریمی به کشور‌هایی که برای کم کردن واردات‌شان از نفت ایران به زمان بیشتری نیاز دارند را بررسی خواهد کرد. 
استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا، در توضیح اظهارات سابق مقامات آمریکایی در خصوص عدم اعطای معافیت، گفت: "ما از افراد می‌خواهیم خرید نفت (از ایران) را به صفر برسانند، اما در موارد مشخص اگر افراد نتوانند این کار را یک شبه انجام دهند، ما استثنا‌هایی را بررسی خواهیم کرد". به گزارش رویترز، دولت ترامپ، به کشور‌ها برای قطع همه واردات نفت از ایران از ماه نوامبر آینده، فشار می‌آورد. در این ماه، تحریم‌های آمریکا علیه ایران مجددا برقرار خواهد شد. 
یک مقام هندی گفته در هفته جاری قرار است یک هیئت آمریکایی از جانب وزارت‌های خارجه و خزانه‌داری برای بررسی تحریم‌های ایران به دهلی‌نو سفر کند. همزمان با تلاش پالایشگاه‌های هندی برای جایگزین کردن نفت دیگر کشور‌ها با نفت ایران، صادرات نفت خام آمریکا به هند در ماه ژوئن، به یک رکورد رسید. گفتنی است که پس از خروج یکجانبه کاخ سفید از برنامه جامع اقدام مشترک، مقامات آمریکایی اعلام کرده‌اند که آن‌ها در قالب راه اندازی کارزار اعمال فشار حداکثری اقتصادی بر ایران، صادرات نفت ایران را به صفر خواهند رساند. اما این اظهارات به سرعت قیمت‌های جهانی نفت را افزایش داد. 
ایران روزی حدود دو و نیم میلیون بشکه صادر می‌کند، اما در توافق اخیر سازمان اوپک برای افزایش تولید، مقرر شد که اعضای این کارتل نفتی فقط یک میلیون بشکه به تولیدشان اضافه کنند؛ بنابراین اگر آمریکایی بخواهند واقعا صادرات نفت ایران را به صفر برسانند، تعادل بازار نفت به هم خواهد خورد. آمریکایی‌ها این نکته را می‌دانند به همین دلیل در روز‌های اخیر تلاش کرده‌اند اظهارات‌شان در خصوص صادرات نفت ایران را تعدیل کنند. 
اما این تعدیل، با الزامات سیاسی داخلی آمریکا مرتبط است. چند ماه دیگر، آمریکا شاهد یک انتخابات مهم میان‌دوره‌ای کنگره خواهد بود. افزایش قیمت نفت و به تبع آن بالا رفتن قیمت بنزین در آمریکا، می‌تواند به شکست جمهوریخواهان در کنگره کمک کند. به همین دلیل، مقامات بلندپایه سعی می‌کنند، با بیان اظهارات ملایم، قیمت‌های نفت را کاهش دهند. به عنوان نمونه، پس از اظهارات منوچین درباره اعطای معافیت موردی به مشتریان نفت ایران، قیمت‌های نفت، با کاهش سه درصدی به کمتر از ۶۸ دلار رسید.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر