پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - March 28 2024
کد خبر: 43402
تاریخ انتشار: 20 تير 1397 20:01
یک مقام بلندپایه وزارت خارجه آمریکا که در هواپیمای پومپئو حضور داشت، به خبرگزاری رویترز گفته مقامات بلندپایه وزارت خارجه کشورش به مدت سه روز در عربستان سعودی مشغول گفتگو درباره ایران بودند. این مقامات درباره "راه‌های جدید محروم کردن" ایران از درآمد‌ها را مورد بررسی قرار دادند.
 همزمان با نزدیک شدن اجرای تحریم‌های آمریکا علیه ایران، مقامات آمریکایی و در رأس آن‌ها وزیر امور خارجه، برای افزایش فشار‌های اقتصادی و سیاسی بر ایران، به کشور‌های مهم جهان سفر می‌کنند. 
پس از خروج یکجانبه آمریکا از توافق هسته‌ای، مقامات کاخ سفید اعلام کرده‌اند آن‌ها قصد دارند علیه ایران کارزار فشار حداکثری اقتصادی به راه بیندازند. در راستای اجرای این کارزار، مقامات آمریکایی به سرتاسر جهان سفر کردند تا دیگر کشور‌ها را به همکاری با واشنگتن علیه تهران ترغیب کنند. 
در ادامه این سفر‌ها دیروز، مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، به امارات رفت و در گفتگو با رسانه‌های این کشور، به شدت از ایران انتقاد کرد. پومپئو در گفتگو با روزنامه نشنال امارات، ایران را به دخالت در امور کشور‌های عربی متهم کرد و خواستار افزایش هزینه حضور ایران در منطقه شد. آمریکا در هشتم ماه می، از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) خارج شد و تحریم‌ها را مجددا علیه ایران برقرار کرد. 
پس از خروج آمریکا، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور این کشور، اعلام کرد او خواهان امضای یک "توافق بهتر" با ایران است که علاوه بر مسئله هسته‌ای، سایر مسائل مانند برنامه موشک‌های بالستیکی و نفوذ ایران در منطقه را هم پوشش دهد. وزیر خارجه آمریکا در رابطه با توافق جدید با ایران، به نشنال گفته اگر قرار باشد یک تواف دیگری امضا شود، این توافق کاملا متفاوت خواهد بود. 
توافق آینده، علاوه بر دائمی بودن و داشتن رژیم راستی‌آزمایی کافی، برنامه موشکی، از جمله برنامه فضایی، و فعالیت ایران در منطقه را هم دربر خواهد گرفت. 
در رابطه با تهدیدات ایران به بستن تنگه هرمز هم، پومپئو اعلام کرده آمریکا به باز گذاشتن خطوط دریایی متعهد است و این تعهد را ادامه می‌دهد. علاوه بر این، پومپئو در مصاحبه با شبکه اسکای نیوز عربی گفته اکنون تمرکز آمریکا بر فشار مالی بر ایران است و واشنگتن به دنبال تحمیل هزینه هنگفت و واقعی بر ایران است. همزمان با سفر ضدایرانی پومپئو به منطقه، وزارت خارجه آمریکا، برای افزایش فشار بر ایران، یگ گروه شیعی بحرینی را، که گفته می‌شود به ایران نزدیک است، در لیست گروه‌های تروریستی قرار داد. 
ناتان سیلز، هماهنگ‌کننده امور ضدتروریسم در وزارت خارجه آمریکا، با اعلام تعیین گروه سرایا الاشتر بحرین به عنوان یک گروه تروریستی، مدعی شد این گروه تحت حمایت ایران است. این تعیین، که شرکت‌ها و شهروندان آمریکایی را از تجارت با الاشتر منع می‌کند، جدیدترین تلاش دولت آمریکا برای افزایش فشار بر ایران است. تور جهانی پومپئو، در امارات پایان نیافت. بلکه وزیر خارجه آمریکا، پس از آن به بروکسل رفت تا در حاشیه نشست ناتو، فشار بر ایران را بیشتر کند. 
یک مقام بلندپایه وزارت خارجه آمریکا که در هواپیمای پومپئو حضور داشت، به خبرگزاری رویترز گفته مقامات بلندپایه وزارت خارجه کشورش به مدت سه روز در عربستان سعودی مشغول گفتگو درباره ایران بودند. این مقامات درباره "راه‌های جدید محروم کردن" ایران از درآمد‌ها را مورد بررسی قرار دادند. 
به گفته این مقام، محور گفتگو‌ها درباره جلوگیری از به هم خوردن تعادل بازار نفت پس از اجرای تحریم‌های نفتی ایران بوده است. در کنار بر این گفتگوها، پومپئو در نشست ناتو با وزرای بریتانیا، فرانسه و آلمان در جلسات دوجانبه درباره ایران گفتگو خواهد کرد. پس از آن نیز، جلسه مدیران سیاسی سه کشور اروپایی امضاکننده برجام، روز چهارشنبه یا پنج‌شنبه با همتایان آمریکایی برگزار خواهد شد.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر