پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - March 28 2024
کد خبر: 43363
تاریخ انتشار: 18 تير 1397 00:37
مهدی کروبی برای دومین بار از دبیرکلی حزب اعتماد ملی استعفا داد اما جلسه بررسی آن بار دیگر حاشیه ساز شد.
به گزارش راه امروز: الیاس حضرتی قائم مقام کروبی شد این خبر برای اهالی سیاست که دستی بر آتش احزاب دارند بسیار قابل توجه بود چراکه تقریبا 8 سال است بعد از حصر حجت الاسلام مهدی کروبی دبیر کل حزب اعتماد ملی این حزب با قائم مقام اداره شده است و درتمام این سالها حجت الاسلام رسول منتجب نیا قائم مقامی این حزب را به عهده داشته است. از آنجایی که آخرین کنگره حزب اعتماد ملی با جنجال بسیاری به پایان رسید حالا این جلسه فوق العاده شورای مرکزی حزب اعتماد ملی برای بررسی استعفای مهدی کروبی و تعیین قائم مقام باز حاشیه ساز می شود به صورتی که هرچند همه به اتفاق نظر با دومین استعفای کروبی مخالفت می کنند اما انتخاب حضرتی به جای منتجب نیا خود باب نقادی دیگری را باز می کند. 
جلسه شورای مرکزی غیر قانونی بود
به گزارش خبرآنلاین، 'رحمت الله بیگدلی' عضو شورای مرکزی و عضو منصوب دبیرکل در شورای اجرایی‌ حزب اعتماد ملی درباره اما و اگرهای این جلسه به ایرنا گفته است: جلسه امروز، یک نشست کاملا غیرقانونی و کلیه مراتب‌ آن برخلاف اساسنامه حزب اعتماد ملی بوده‌ است و بسیاری از اعضای شورای مرکزی از جمله اینجانب به‌دلیل غیرقانونی و مغایر اساسنامه‌ بودن، در آن شرکت نکردیم.
بیگدلی افزود: این افراد با دعوت الیاس حضرتی و با امضای رییس‌ شورای اجرایی‌ توسط ایشان و با فشارهای مختلف و قسم و آیه و به‌نوعی فریب‌ و بدون این‌که طبق اساسنامه دستور جلسه قبلا اعلام شده باشد‌ به‌جلسه دعوت شده‌ بودند‌.
وی در پاسخ به پرسشی درباره تخلفات صورت گرفته در نشست امروز شورای مرکزی گفت: در این دعوت و جلسه تخلفات فاحشی اتفاق‌ افتاده و قطعا مصوبات آن باطل است و ما از طریق مجاری قانونی پیگیر حل مشکل خواهیم بود‌.
عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی ادامه داد: تخلفات روی‌داده در این دعوت‌ و جلسه به شرح زیر است؛
نخست، با نامه دبیرکل و تفویض اختیار به شورای مرکزی، شورای اجرایی منحل شد، در صورتی که الیاس حضرتی به‌عنوان رئیس شورای اجرایی دعوت به‌جلسه کرده است که این خود تخلف آشکار و جعل عنوان‌ است‌.
دوم، طبق ماده ١٩ اساسنامه و ماده ٢ آیین‌نامه برگزاری‌ جلسات‌ شورای مرکزی، دعوت به‌‌جلسه شورای مرکزی و اداره جلسات فقط توسط دبیرکل و قائم مقام انجام می‌گیرید.
سوم، دعوت حضرتی به‌جلسه شورای‌ مرکزی در پانزدهم تیرماه یعنی دقیقا دو روز پس از دعوت رسمی قائم مقام برای جلسه بیست و دوم تیرماه بوده و این کار وی تخلف صریح‌ از اساسنامه و حاکی‌ از یک برنامه‌‌ریزی‌ بیّن و آشکار‌ برای‌ اهدافی خاص‌ است.
چهارم، طبق نامه‌های متعدد‌ و مکتوب به‌خط‌ دبیرکل محترم‌ و پیام شفاهی اخیر سرکار خانم کروبی به‌آقای سیدجواد موسوی بازرس حزب در تاریخ ٩٧/٤/٢ با استعفای رسول منتجب نیا قائم‌ مقام توسط دبیرکل مخالفت شده و طبق‌ اساسنامه دعوت و اداره جلسات در غیاب دبیرکل بر عهده قائم‌ مقام است.
پنجم، طبق ماده ٤ آیین‌نامه شورای مرکزی، زمان و دستور جلسه باید ٤٨ ساعت قبل از جلسه توسط دبیرکل (یا قائم‌مقام‌) تهیه و ابلاغ گردد، در تبصره همین ماده آمده است‌: 'هریک از اعضا، حداقل ٧٢ ساعت قبل از جلسه دستور پیشنهادی را به دبیرکل اعلام نمایند.'
این در حالی است که عنوان دعوت حضرتی صرفا بررسی نامه دبیرکل بوده است و نه دستور مشخص و برگزاری‌ انتخابات برای ارکان‌ مختلف‌ حزب‌ و قائم‌مقام و سخنگو. مضاف‌ بر این‌که انتخاب قائم‌ مقام و سخنگو از اختیارات شخص دبیرکل است و اساسا قابل تفویض‌ نیست‌.
ششم، از تعداد ٣١ نفر افراد‌ حاضر در جلسه به‌هنگام رای‌گیری‌ دو نفر استعفا کرده و عضو مؤثر احزاب دیگر هستند و ذبیح الله کریمی اساسا هرگز عضو شورای مرکزی‌ حزب اعتماد ملی نبوده است و برخی افراد نیز سال‌ها‌ در جلسات شورای مرکزی حضور نمی‌یافتند و طبق اساسنامه مستعفی محسوب می‌شده‌اند‌. از این‌رو به‌هنگام تشکیل جلسه و رای‌گیری، جلسه از حد نصاب لازم برخوردار نبوده است!

سخنگوی حزب اعتماد ملی: تغییرات صورت گرفته قانونی است
البته سخنگوی حزب نظری مغایر با بیگدلی دارد و درباره غیرقانونی بودن این جلسه به ایرنا گفته است:' بحثی در این مورد نداریم و این تغییرات رسمی و قانونی است. براساس فرمان دبیر کل حزب مبنی بر واگذاری اختیارات خود به شورای مرکزی، قائم مقام و باقی مسؤلان حزب با رای مخفی در جلسه امروز شورای مرکزی انتخاب شدند.

ناگفته نماند در جریان کنگره امسال حزب اعتماد ملی و حواشی ایجاد شده درباره ان که باز بخشی از انتقادات متوجه الیاس حضرتی بود این عضو شورای مرکزی که حزب اعتماد ملی را در مجلس نیز نمایندگی می کند در مصاحبه ای با اعتماد آنلاین از اختلافات و دلیل استعفای کروبی گفته بود: اختلافات داخلی در تمامی احزاب وجود دارد و همین اختلاف نظرها منجر به پویایی حزب می‌شود. متاسفانه برخی بداخلاقی‌ها در فضای مجازی دامن زده می‌شود و این موضوع من را متاثر کرده است که در فرصت مناسب به این موضوعات پاسخ خواهم داد. تمامی اظهار نظرهایی که در فضای مجازی درباره حزب اعتماد ملی مطرح می‌شود بی‌پایه، ‌بی‌مایه و حرف‌های بی ربطی است. اما درباره استعفای آقای کروبی باید بگویم که چون ایشان در حصر و محدودیت به سر می برند، متصور شده‌اند که این محدودیت‌ها سبب شده است تا حزب در تنگناهایی قرار بگیرد. ایشان به این دلیل که مدیران و مسوولان حزب و اعضای شورای مرکزی دستشان برای انجام امور باز باشد، از باب تواضع استعفا داده و تصمیم‌گیری در مسایل حزب را بر عهده شورای مرکزی حزب گذاشته‌اند. آقای کروبی برای پویایی و حرکت رو به جلوی حزب استعفا داده و درخواست داشتند تا دبیر کل جدیدی انتخاب شود. قصد ایشان از این استعفا محبت، عنایت، بزرگواری و تواضع بود که خوشبختانه شورای مرکزی حزب با این استعفا مخالفت کرد.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر