جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - March 29 2024
کد خبر: 43355
تاریخ انتشار: 17 تير 1397 23:42
در این شرایط که آمریکا جنگی برای تخریب اقتصاد ایران و از میان بردن استقرار آن به راه انداخته، به نظر می‌رسد دولت ایران یک بازنگری در برنامه ۵ ساله توسعه خود از سال ۲۰۱۶-۲۰۲۱ را ضروری بداند...
در این شرایط که آمریکا جنگی برای تخریب اقتصاد ایران و از میان بردن استقرار آن به راه انداخته، به نظر می‌رسد دولت ایران یک بازنگری در برنامه ۵ ساله توسعه خود از سال ۲۰۱۶-۲۰۲۱ را ضروری بداند؛ برنامه‌ای که متکی بر اصلاحات اقتصادی بر پایه افزایش واردات و صادرات، شرایط بازار بین المللی و قیمت ارز بود. ایران کشوری است که ظرفیت‌های طبیعی و انسانی بسیاری برای ایجاد امنیت غذایی مردم خود در اختیار دارد؛ علاوه بر اینکه از آگاهی و نیروی لازم برای مقابله با تهاجم اقتصادی خارجی نیز بهره‌مند است.

قاسم عز الدين در المیادین نوشت: جنگ اقتصادی که دولت امریکا علیه ایران به راه انداخته، با هدف تخریب اقتصادی و اجتماعی آن، منجر به واکنش مردمی شده است که خواستار تامین نیازهای معیشتی خود هستند. اما این جنگ می تواند از سوی ایران به فرصتی برای ساخت یک اقتصاد مقاوم تبدیل شود، همچنانکه رهبر ایران، آیت الله سید علی خامنه ای بر این نکته تاکید کرده است.
این رسانه عرب بان اداتمه داد: گرانی فاحشی که در قیمت کالاهای وارداتی از بازار جهانی بوجود آمده، دشواری های زیادی را برای مردم ایران در پی داشته است، به نحوی که موجب نارضایتی مردم و بازاریانی شده که تجارت انها وابسته به واردات و صادرات ارزی است. این فضای آکنده از تنش اجتماعی، می تواند جو مناسبی را برای دخالت دستگاههای جاسوسی اسرائیلی و غربی در جهت اختلال در استقرار سیاسی ایران فراهم کند.
در این میان، دولت آمریکا تلاش می کند مسئولیت خود در مورد به راه انداختن این جنگ اقتصادی و ایجاد قحطی در ایران را انکار کند، تلاشی که با هدف خدمت به منافع اسرائیل و دولتهای عربی خلیج فارس انجام می شود. در واقع آمریکایی ها عمداً حجم ثروت ایرانی که توسط آنهاو غرب در بانکهای مرکزی اش مصادره شده است و نیز میزان خسارتهای سنگینی که در نتیجه تحریمهای امریکایی متوجه ایران شده است را نادیده می گیرد و در مقابل به دنبال آن هستند که در اذهان مردم ایران خود را صاحب خطاب مغازه دار کوچکی در مورد تولید ثروت ملی ایران و عدالت در توزیع آن، نشان دهد.
برای مثال، پومپئو ادعا می کند دولت ایران ثروتهای ملی خود را در سوریه، فلسطین و یمن و در راستای برنامه های هسته ای اش هدر می دهد، از این رو دولت آمریکا ناچار است بحران اقتصادی را بر ایران تحمیل کند تا مانع از اینگونه اقدامات آن شود!
این حمله آمریکایی که اسرائیل، دولتهای خلیج فارس و دیگر دستگاهها در آن مشارکت دارند، با تسلیم و خضوع هیچ ایرانی مواجه نمی شود؛ همانطور که حسن روحانی بر این مساله تاکید کرده و متعهد شده است که قیمت ها به پایین ترین حد ممکن برساند. طبق اعلام روحانی، دولت بر اساس برنامه هایی متشکل از 5 بند فعالیت خواهد کرد که در ضمن انها، مقابله با بیکاری نیز قرار دارد.
جنگی که آمریکا برای تخریب اقتصاد ایران و از میان بردن استقرار آن به راه انداخته، در واقع نشان دهنده عجز و ناتوانی آمریکا و اسرائیل از ورود به جنگی نظامی با ایران است. در این شرایط، به نظر می رسد دولت ایران یک بازنگری در برنامه 5 ساله توسعه خود از سال 2016-2021 را ضروری بداند؛ برنامه ای که متکی بر اصلاحات اقتصادی بر پایه افزایش واردات و صادرات، شرایط بازار بین المللی و قیمت ارز بود.
ایران کشوری است که ظرفیتهای طبیعی و انسانی بسیاری برای ایجاد امنیت غذایی مردم خود در اختیار دارد؛ علاوه بر اینکه از آگاهی و نیروی لازم برای مقابله با تهاجم اقتصادی خارجی نیز بهره مند است.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر