جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - April 19 2024
کد خبر: 43292
تاریخ انتشار: 13 تير 1397 19:05
بر مبنای این طرح، هیئت‌هایی از اسرائیل به کشور‌هایی در اروپا، آمریکای لاتین، استرالیا، کانادا، سنگاپور، کره جنوبی و ژاپن اعزام خواهند شد.
به گزارش راه امروز: اسرائیل به دنبال افزایش فشار‌های داخلی و خارجی بر نظام ایران است. به گزارش فرارو، در هفته‌های اخیر، تقریبا روزی نبوده که مقامات و رسانه‌های اسرائیل از طرح یا پروژه‌ای علیه ایران سخن نگویند. ظاهرا مسئله ایران، دلمشغولی اصلی مقامات تل‌آویو شده است. همین دیروز، ارتش اسرائیل مدعی تاسیس بخش ویژه‌ای برای مقابله با ایران شد. در ادامه همین طرح‌های ستیزه‌جویانه، امروز رسانه‌ها از راه‌اندازی دو پروژه داخلی و خارجی اسرائیلی علیه ایران خبر دادند. 
فرارو نوشت: باراک راوید، خبرنگار دیپلماتیک شبکه ۱۰ تلویزیون اسرائیل، طی یادداشتی که در وبگاه آمریکایی آکسیوس منتشر شده، از تشکیل یک تیم مشترک اسرائیلی-آمریکایی برای افزایش فشار‌های داخلی بر نظام ایران خبر داد. به گفته راوید، این تیم مشترک چند ماه پیش تشکیل شده و هدف آن تشویق اعتراضات در ایران به منظور افزایش فشار داخلی بر نظام آن است.
 وی با بیان اینکه دولت اوباما حاضر نبود با اسرائیل در زمینه ایجاد ناآرامی داخلی در ایران همکاری کند، مدعی شد تاسیس این تیم مشترک مثال بزرگی از تغییر سیاستی دولت ترامپ در منطقه است. 
دو مقام اسرائیلی به راوید گفته‌اند که این تیم مشترک، به عنوان بخشی از سند چارچوب آمریکایی-اسرائیلی درباره مقابله با ایران، تاسیس شده است. اعضای این تیم در چند متاه گذشته چندین بار دیدار داشته‌اند. 
به گفته مقامات اسرائیلی، چند هفته پیش، در جریان دیدار جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا، با همتای اسرائیلی‌اش، مئیر بن شابات، در کاخ سفید وضعیت داخلی ایران و نحوه عمل تیم مشترک مورد بررسی قرار گرفته است. هم بولتون و هم بن شابات معتقدند که افزایش فشار داخلی بر نظام ایران، ممکن است تاثیر "مثبتی" بر رفتار منطقه‌ای ایران داشته باشد. یک مقام اسرائیلی مدعی شد: " هیچ کس به طور جدی درباره تغییر رژیم صحبت نمی‌کند. اما این تیم تلاش می‌کند ببیند که آیا ما می‌توانیم از ضعف‌های داخلی رژیم ایران برای اعمال فشار بیشتر استفاده کنیم یا خیر. فشاری که به تغییر رفتار ایران کمک کند". گفتنی است که در چند هفته گذشته برای انتقال پیام‌هایی به مردم ایران، استفاده از شبکه‌های اجتماعی را آغاز کرده‌اند. 
بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، اخیرا چهار ویدئو با ترجمه فارسی، در یوتیوب، توئیتر و فیسبوک منتشر کرده است که در آن‌ها از مردم می‌خواهد علیه نظام اعتراض کنند. 

علاوه بر این، مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، چندین بار در حمایت از ناآرامی‌ها در ایران توئیت کرده است. با این حال، اقدامات اسرائیل به مسائل داخلی ایران محدود نمی‌شود بلکه این رژیم، کارزار گسترده‌ای را هم در خارج علیه ایران به راه انداخته است. به گزارش شبکه اسرائیلی آی ۲۴ نیوز، اسرائیل برای متقاعد کردن سایر کشور‌ها به همراه شدن با کارزار دونالد ترامپ علیه ایران، کارزار دیپلماتیک هماهنگ‌شده‌ای را به راه انداخته است. 
این تلاش اسرائیل در حالی صورت می‌گیرد که نتانیاهو اخیرا طی یک سخنرانی از اروپا درخواست کرد که "مماشات"با ایران و "تامین مالی" آن را متوقف کنند. اسرائیل برای تقویت تلاش واشنگتن در زمینه منزوی ساختن ایران به لحاظ دیپلماتیکی و اقتصادی، یک طرح "سری" ایجاد کرده است. به دیپلمات‌های اسرائیلی گفته شده که این طرح شامل اتخاذ اقداماتی علیه ایران در سازمان ملل، بانک جهانی، صندوق بین المللی پول، مقر‌های اتحادیه اروپا در بروکسل و مجمع عمومی سازمان ملل می‌شود. به گفته شبکه اسرائیلی حداشوت، این طرح شامل "فعالیت عمومی سری" هم می‌شود. بدین معنی که این فعالیت را نتوان به اسرائیل منتسب کرد. 
علاوه بر این، بر مبنای این طرح، هیئت‌هایی از اسرائیل به کشور‌هایی در اروپا، آمریکای لاتین، استرالیا، کانادا، سنگاپور، کره جنوبی و ژاپن اعزام خواهند شد. روز سه شنبه، نتایناهو طی یک سخنرانی در سفارت آمریکا در بیت المقدس، برای فشار به اروپا به بازداشت یک دیپلمات ایرانی در اتریش اشاره کرد و سعی کرد از این واقعه برای دور کردن اروپا از ایران استفاده کند. 
وی گفت: "در همان هفته‌ای که رهبران اروپا قرار بود با رئیس‌جمهور ایران دیدار کنند تا درباره دور زدن تحریم‌های آمریکا علیه ایران گفتگو کنند، طرح تروریستی ایران، در خاک اروپا طرح‌ریزی شد. پیام من به رهبران اروپایی این است: پول دادن به رژیمی که از تروریسم علیه شما و بسیاری دیگر حمایت می‌کند، را متوقف کنید. مماشات با ایران را متوقف کنید".

برچسب ها: اسرائیل ، ایران
نسخه چاپی
ارسال به دوستان
بازدید از صفحه اول
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر