پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 25 2024
کد خبر: 43244
تاریخ انتشار: 11 تير 1397 18:45
باوجود اینکه عربستان به لحاظ نظری توانایی تولید ۱۲ میلیون بشکه در روز را دارد، اما نمی‌تواند این کار را یک‌شبه انجام دهد. یک سال طول می‌کشد تا تولید عربستان به سطح ۱۲ میلیون بشکه برسد.
 ترامپ مدعی شد که ملک سلمان با افزایش دو میلیون بشکه نفت موافقت کرده، اما کاخ سفید با صدور بیانیه‌ای این اظهارت ترامپ را تعدیل کرد.  دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، در حساب توئیتری خود اعلام کرد که عربستان سعودی قول داده دو میلیون بشکه به تولید نفت روزانه‌اش اضافه کند. ترامپ احساس می‌کند این افزایش مهم است، زیرا قیمت‌های بنزین در آمریکا "بسیار بالاست". ترامپ می‌داند که از دهه ۱۹۷۰ قیمت بالای بنزین با مخالفت با حزب حاکم همراه است. 
احتمالا او نگران است که قیمت بالای بنزین در انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره، به شکست جمهوریخواهان در کنگره منجر خواهد شد. اجرای تحریم‌های نفتی ایران، علیرغم توافق اخیر اوپک برای افزایش تولید یک میلیون بشکه، تعادل بازار‌های جهانی نفت را با خطر مواجه کرده است. ترامپ از افزایش قیمت نفت و به تبع آن قیمت بنزین در آمریکا، نگران است. او به برای رفع این نگرانی به نفت عربستان چشم دوخته است. اما آیا عربستان می‌تواند موفقیت سیاست نفتی ترامپ را تضمین کند؟ در همین رابطه، خوان کول، استاد تاریخ در دانشگاه میشیگان، طی یادداشتی در وبگاه اینفورمدکامنت، ضمن تشکیک در توانایی عربستان برای اجرای خواسته‌های نفتی ترامپ، نوشت: "ملک سلمان، حتی اگر بخواهد -که این محل تردید است - هم نمی‌تواند ترامپ را از بازار‌های نفت نجات دهد". به گفته کول، باوجود اینکه عربستان به لحاظ نظری توانایی تولید ۱۲ میلیون بشکه در روز را دارد، اما نمی‌تواند این کار را یک‌شبه انجام دهد. یک سال طول می‌کشد تا تولید عربستان به سطح ۱۲ میلیون بشکه برسد. مضاف بر این، هیچ مدرکی وجود ندارد که عربستان در میان مدت تا بلندمدت توانایی تولید نفت در این سطح را دارد. علاوه بر این، عربستان عضو سازمان اوپک است که اخیرا سهمیه‌های اعضا را تعیین کرده و از آن‌ها درخواست کرده که تولید را به مقدار اندکی افزایش دهند.
 طبق توافق اوپک، تولید جهانی نفت تقریبا به مقدار ۷۰۰ هزار بشکه در روز افزایش خواهد یافت. به گفته کول، این همه آن چیزی است که ترامپ می‌تواند به آن امید داشته باشد. آشوب‌های داخلی که مقدار تولید نفت را کمتر کرده است، بلندپروازی ترامپ برای دستیابی به نفت ارزان در پنج ماه آینده را با چشم‌انداز بدی مواجه کرده است. بازار‌های نفت تابع عرضه و تقاضا هستند. ژنرال خلیفه حفتر در لیبی، تلاش می‌کند میادین نفتی این کشور را تصرف کند، اما در جریان درگیری‌ها، تولید اکثر این میادین تعطیل شده است. 
در ونزوئلا هم دردسر‌هایی وجود دارد؛ بنابراین اگر ترامپ مشتریان نفت ایران را به عدم خرید نفت از ایران وادار کند، قیمت نفت بالا خواهد رفت.
 به گفته کول، دوران تعیین قیمت نفت توسط عربستان و حتی اوپک، مدت‌هاست که گذشته است. زیرا آنها، فقط یک سوم تولید روزانه جهانی را در اختیار دارند. اکثر این عوامل فوق به عرضه مربوط می‌شود، اما در بازار نفت جانب تقاضا هم مهم است. اگر در پاییز آینده اقتصاد جهانی، مثلا در چین، اندونزی و هند، فعال‌تر شود، مردم در آنجا بیشتر رانندگی خواهند. در نتیجه فشار بر قیمت‌ها بیشتر می‌شود.
 بسیاری از روسای‌جمهوری در بحث قیمت‌های نفت، آرزو می‌کردند که چراغ جادو داشته باشند، اما چنین چراغی وجود ندارد. عقب‌نشینی کاخ سفید از بلوف ترامپ شاید به دلیل همین محدودیت‌هاست که پس از انتشار توئیت ترامپ، کاخ سفید بیانیه‌ای صادر کرد و اظهارات ترامپ درباره موافقت عربستان با افزایش دو میلیون بشکه نفت را تعدیل کرد. 
ترامپ در توئیتش گفته بود که ملک سلمان بن عبدالعزیز موافقت کرده دو میلیون بشکه در روز به تولید نفت کشورش اضافه کند، اما در بیانیه کاخ سفید آمده که ملک سلمان تاکید کرده کشورش ظرفیت تولید اضافی را دارد و سعودی‌ها محتاطانه به هنگام ضرورت و با همکاری با سایر تولیدکنندگان برای تضمین ثبات و تعادل بازار از این ظرفیت استفاده خواهند کرد. خبرگزاری رسمی عربستان، روز شنبه تاکید کرد که ترامپ با ملک سلمان به صورت تلفنی درباره ضرورت حفظ ثبات بازار‌های نفت گفتگو کرده است، اما هیچ چیزی درباره توافق نفتی بین دو طرف ذکر نکرد.
منبع: فرارو 
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر