جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - April 19 2024
کد خبر: 43239
تاریخ انتشار: 11 تير 1397 16:23
سید حسین موسویان در روزنامه اعتماد نوشت: در نوشته‌های قبلی خود مکرر ابعاد تهدید ائتلاف مثلث تل‌آویو- واشنگتن- ریاض و متحدینش علیه ایران را توضیح داده و اهمیت نقش لابیگری آنها در واشنگتن با بهره‌برداری از پیاده نظام گروهک تروریستی منافقین را توضیح داده‌ام.
در این نوشته به چند نکته در مورد دیپلماسی ایران اشاره می‌کنم:

۱-مهم‌ترین حادثه دیپلماتیک بین‌المللی در پیش‌رو، بقا یا عدم بقای برجام منهای امریکاست. اگر ایران و سایر قدرت‌های جهانی بتوانند برجام منهای امریکا را حفظ کنند، ظرفیت و پتانسیل مدیریت بحران‌های جهان منهای امریکا را به نمایش خواهند گذاشت و بالعکس. برای موفقیت در این آزمایش بزرگ برنامه‌ریزی جامع‌تر لازم است.

۲-اروپا به زودی بسته خود برای حفظ برجام را تقدیم ایران خواهد کرد. هفته گذشته در جلسه‌ای با حضور ۲۴ وزیرخارجه سابق اروپا، موضوع توان اروپا برای حفظ برجام منهای امریکا بررسی شد. نتیجه این بود که حداکثر توان اروپا نهایتا ممکن است حداقل خواسته‌های ایران را تامین کند. پیشنهاد من این است که دستگاه دیپلماسی ما به دنبال بسته مشترک اروپا، چین و روسیه باشد تا یک بسته‌ای از طرف اروپا. پنج قدرت امضا‌کننده برجام باید بسته حفظ برجام منهای امریکا را روی میز ایران بگذارند. چنین بسته‌ای حتما چاق‌تر از بسته اروپا است و می‌تواند دارای جنبه بین‌المللی در چارچوب اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل باشد.

۳-دستگاه دیپلماسی ما باید تلاش کند عربستان را از اسارت و چنگال اسراییل نجات دهد. تل‌آویو، عربستان و برخی دیگر از کشورهای عربی مسلمان را برای مقابله با ایران به استخدام گرفته است. این روند هم موجب نابودی چند کشور مسلمان عربی خواهد شد و هم موجب تضعیف ایران.

۴-مکرر درمورد ضرورت استفاده از ظرفیت وتوان ایرانی‌های مقیم خارج تاکید داشته‌ام. برای تحقق این مهم نیاز به یک هماهنگی و برنامه ملی است. میلیون‌ها ایرانی وطن دوست با سرمایه علمی، تکنولوژیک و مالی چند هزار میلیارد دلاری در ده‌ها کشور جهان وجود دارند که بزرگ‌ترین فرصت ایران در خارج از مرزها هستند. رفتار عملی جمهوری اسلامی با این جامعه میلیونی تاکنون به گونه‌ای بوده که اگر نگوییم اعتماد آنها سلب شده و بر ترس و وحشت آنها افزوده، حداقل می‌توان مطمئن گفت که تهران نتوانسته اعتماد آنها راجلب کند. جلب این اعتماد هم با شعار ممکن نیست. در صورت وجود یک تصمیم و برنامه اجماعی ملی، دستگاه دیپلماسی باید این مهم را در اولویت کار خود قرار دهد.

۵-در شرایطی که امپراتوری تبلیغاتی و رسانه‌ای امریکا، اسراییل و عربستان علیه ایران عمل می‌کند، سیاسیون ما از شعارهایی که برای آنها خوراک تهیه می‌کند، پرهیز کنند و همزمان فکری به حال دیپلماسی عمومی مرده و به گل نشسته ایران بکنند تا طرح دشمن برای بسیج افکار عمومی جهان علیه ایران را خنثی کنند.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر